TOYOTA LANCEERT VERFIJNDE HIGHLANDER MET 7 ZITPLAATSEN IN EUROPA

•    Nieuwe hybride SUV met vierwielaandrijving verrijkt ruim SUV-assortiment
•    Ruimtelijk met veelzijdigheid voor 7 zitplaatsen en bagageruimte van 658 liter
•    Efficiënte, volledig hybride aandrijflijn van de 4de generatie met AWD-i
•    244 DIN pk* en CO2 -uitstoot van 146 g/km (WLTP)* bieden beste CO2-balans in dit segment

De grootste hybride SUV van Toyota, de Highlander, zal voor het eerst worden verkocht op de hele Westeuropese markt.

De Highlander zal exclusief leverbaar zijn met een volledig hybride aandrijflijn en is, samen met de D-segment RAV4, de C-segment C-HR en de aangekondigde B-segment Yaris Cross – de nieuwste telg van de Europese SUV-familie van Toyota.

Met 23 jaar ervaring in de ontwikkeling van hybride technologie, 15 miljoen hybride klanten, 9 hybride modellen en zelfladende, volledig hybride aandrijflijnen van de 4de generatie heeft Toyota voor de creatie van de Highlander Hybrid zijn hybride leiderschap gecombineerd met zijn legendarische QDR en uitgebreide ervaring op de SUV-markt.

Dankzij het GA-K-platform van Toyota combineert de Highlander alle Toyota SUV-kenmerken voor comfort, rijgedrag en veiligheid met de lage uitstoot van hybride aandrijflijnen, brandstofefficiëntie en intelligente vierwielaandrijving, ruimte-indeling naar wens en een sleepcapaciteit van 2 ton.

Ontwerp en packaging

De Highlander Hybrid is 4.950 mm lang en is uitgerust met opvallende 20" lichtmetalen velgen. Hij combineert de gestroomlijnde, dynamische en verfijnde stijl van een urban SUV met de kracht, het vermogen en de duurzaamheid van een robuuste, veelzijdige vierwielaandrijving.
Het interieur biedt alle gebruiksgemak, duurzaamheid en ruimte-on-demand die men mag verwachten van een SUV met 7 zitplaatsen, zodat voor alle inzittenden een comfortabele omgeving wordt gecreëerd. De Highlander Hybrid is een echte 7-zitter – het 180 mm schuifbereik van de tweede rij zitplaatsen verzekert dat twee volwassenen comfortabel op de derde rij kunnen zitten en eenvoudig kunnen in- en uitstappen.

De bagageruimte van 658 liter is toegankelijk via een sensorbestuurde elektrische achterklep. Deze bagageruimte en de bijkomende ondervloerse opbergruimte kunnen drastisch worden uitgebreid door zowel de derde als de tweede rij zitplaatsen volledig neer te klappen, waardoor het laadvermogen naar 1.909 liter stijgt.

Het interieur is leverbaar in de kleurstellingen Black of Graphite en is uitgerust met heel veel opbergvakken verspreid over de cabine. Bovendien zijn er USB-stroompunten voorzien voor de eerste en tweede rij zitplaatsen.

De uitrusting omvat een 12,3" multimediadisplay op de middenconsole met satellietnavigatie, een head-up display, Apple CarPlay en Android Auto, draadloos telefoon opladen, stoelventilatie en een schakelbare digitale achteruitkijkspiegel die een ruim zicht naar achter toont zonder gestoord te worden door een hoofdsteun of andere inzittenden.

Rijdynamiek

De volledig hybride aandrijflijn van de 4de generatie Highlander combineert een 2,5-liter Atkinson benzinemotor met elektromotoren vooraan en achteraan – waarbij de achtermotor de Toyota-SUV voorziet van AWD-i (All-Wheel Drive-intelligent) – en een krachtige nikkelmetaalhydride systeembatterij onder de stoelen van de tweede rij.

Het totale systeemvermogen van 244 DIN pk* gecombineerd met CO2-emissies van slechts 146 g/km* en 6,6 l/100km* (WLTP-cyclus) of 117g/km* en 5,2 l/100km* (gecorreleerde NEDC) biedt de beste balans tussen vermogen en CO2 in het segment.

Via een Drive Mode Select-schakelaar kan de bestuurder kiezen tussen ECO, NORMAL, SPORT en TRAIL als rijmodus. Deze modi zijn alle vier te gebruiken wanneer de auto in de apart inschakelbare EV-modus werkt.

Door de Highlander uit te rusten met een akoestische voorruit en frontbeglazing, geluiddempers in het dak, het dashboard en de vloer, en bekledingen voor de wielkast en de bagageruimte, beschikt hij over een zeer stille cabine, wat de inherent vloeiende, zachte rijkarakteristieken van zijn volledig hybride aandrijflijn nog versterkt.
Het GA-K-platform van de Highlander wordt aangevuld met een lichte carrosserie met hoge stijfheid en een laag zwaartepunt, waardoor de nieuwe SUV eenvoudig te manoeuvreren is en comfortabel cruisen op de autoweg toelaat.

Veiligheid

De nieuwe Highlander Hybrid is uitgerust met de recentste ‘Toyota Safety Sense’, een verzameling actieve veiligheidssystemen die ontworpen zijn om aanrijdingen in een groot aantal verkeerssituaties te voorkomen of beperken.

Het Toyota Safety Sense-veiligheidspakket van de Highlander omvat een Pre-Collision System (PCS) met actieve stuurbekrachtiging om botsingen te vermijden, met voetgangersdetectie overdag en 's nachts en fietsdetectie overdag, Full Range Adaptive Cruise Control (ACC), ACC met Road Sign Assist (RSA), Lane Tracing Assist (LTA), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA).

De Toyota Highlander Hybrid zal vanaf begin 2021 te koop worden aangeboden op de Europese markten.

* Voorlopige cijfers onder voorbehoud van definitieve homologatie