TOYOTA LEVERT ZIJN DRIE MILJOENSTE HYBRIDE IN EUROPA

•    Nieuwe Corolla GR SPORT afgeleverd aan Madrileense klant was de 3 miljoenste hybride verkocht door Toyota Motor Europe (TME)
•    Het wereldwijd best verkopende Toyota-model met volledig hybride technologie, beschikbaar als Hatchback, Touring Sports en Sedan, wordt in Europa gebouwd
•    Ruim gamma van volledig hybride Toyota- en Lexus-voertuigen staat niet alleen voor een commercieel succes, maar ook voor een voortrekkersrol inzake CO2-uitstoot

De voorbije week had Toyota Spanje de eer om het 3 miljoenste hybride elektrische voertuig (HEV) dat in Europa verkocht werd, een Corolla GR SPORT, te overhandigen aan zijn trotse nieuwe eigenaar, Nicolás Jiménez. De Corolla GR SPORT, gebouwd in het Verenigd Koninkrijk, onderscheidt zich van de rest van de Corolla-familie dankzij zijn sportieve design geïnspireerd door de wereld van de autocompetitie.

Nicolás Jiménez vertelde ons dat hij voor een hybride elektrische Toyota had gekozen omdat hij het centrum van Madrid moet kunnen binnenrijden: “Met de huidige beperkingen in tal van steden is een hybride essentieel. Ik heb geen andere optie dan een hybride overwogen omdat de lage-emissiezone (LEZ) binnenkort niet alleen in steden als Madrid en Barcelona zal gelden, maar ook in tal van andere.” De eigenaar van de 3 miljoenste HEV in Europa vervolgde: “Ik koos een Corolla GR SPORT omwille van het design, dat me het gevoel geeft dat ik 30 jaar jonger ben. Ik ben jong van hart en dit is de Corolla-versie die in dat opzicht het best bij me past. Ik bezocht een Toyota-dealer voor een Yaris Hybrid, maar toen ik er de Corolla zag, besefte ik dat deze nog beter bij mijn noden zou passen. Door de afmetingen, maar ook omdat de auto geschikt is voor langere ritten én comfortabel is voor verplaatsingen binnen een stad zoals Madrid.”

Miguel Carsi, President en CEO van Toyota Spanje, was aanwezig bij de overhandiging van de nieuwe Corolla Hybrid GR SPORT aan Nicolás Jiménez bij zijn Toyota-dealer, Comauto Sur in Madrid.

“Het is voor Toyota Spanje een geweldige eer om de 3 miljoenste HEV te mogen leveren. Na onze snelle groei van het hybride gamma zijn we nu verheugd dat ook klanten die op zoek zijn naar modellen met een sportievere look, een hybride elektrische aandrijving in overweging nemen. Dit toont hun vertrouwen dat onze hybride technologie het gezochte rijplezier en de gewenste prestaties kan leveren", vervolgt Miguel Carsi.

TME startte in 2000 met de verkoop van hybride elektrische voertuigen, met het Prius-model. Op dit moment hebben klanten de keuze uit een aanbod van 20 verschillende HEV-modellen binnen het Europese Toyota- en Lexus-gamma. In 2019 vertegenwoordigden deze 52% van het totale verkoopvolume, en 63% in West-Europa.

Dankzij Toyota’s langetermijnstrategie met een focus op hybride elektrische aandrijvingen kon het bedrijf uitgroeien tot voortrekker voor compliance met de steeds strengere Europese emissienormen, omdat de volledig hybride technologie er op een bijzonder efficiënte manier voor zorgt dat men in steden grotendeels emissieloos kan rijden.

“Drie miljoen verkochte HEV’s is een belangrijke mijlpaal, omdat hiermee duidelijk wordt aangetoond dat onze hybride auto’s in de smaak vallen bij onze klanten. Dankzij onze verkoopsuccessen voor de hybride voertuigen is Toyota goed op weg voor het behalen van de uitstootdoelstelling van 95g/km die de Europese Commissie heeft vastgelegd voor 2020 en 2021”, vertelt Matt Harrison, Executive Vice President van Toyota Motor Europe (TME).

Wereldwijd verkocht het bedrijf al ruim 15 miljoen volledig hybride voertuigen, waardoor de CO2-uitstoot wereldwijd met ruim 120 miljoen ton werd verminderd. De hybride technologie vormt ook de basis van Toyota’s strategie om in te zetten op meerdere types elektrische aandrijflijnen, waaronder BEV, PHEV en FCEV.

Hybride voertuigen wereldwijd | Fact & Figures
1,6 miljoen    aantal hybride voertuigen, op jaarbasis
1997    Lancering, in Japan, van de allereerste hybride Toyota, de Toyota Prius
120 miljoen ton    #CO2 bespaard door de verkoop van 15 miljoen hybride voertuigen