Toyota Motor Corporation en BMW Group versterken samenwerking voor verdere groei van een waterstofmaatschappij
Om het aanbod van personenauto's met brandstofcellen uit te breiden ontwikkelen Toyota en BMW samen een brandstofcelsysteem van de derde generatie en werken ze aan de ontwikkeling van infrastructuur
Toyota Motor Corporation (Toyota) en de BMW Group (BMW) hebben een overeenkomst getekend om de samenwerking in de waterstofsector te versterken, met het doel een waterstofmaatschappij te creëren en algehele koolstofneutraliteit te bereiken. Beide bedrijven zullen samenwerken aan de ontwikkeling van brandstofcelsystemen en de verbetering van de infrastructuur.
De twee bedrijven tekenden in december 2011 een overeenkomst om een middellange samenwerkingsrelatie op het gebied van milieutechnologie op te zetten en hebben al meer dan tien jaar gezamenlijk de ontwikkeling bevorderd van milieutechnologieën, waaronder brandstofcellen en sportauto's. De twee bedrijven delen een gemeenschappelijke visie van ‘de verwezenlijking van een waterstofmaatschappij’ en zullen de technologische innovatie in brandstofcelsystemen blijven versnellen.
1. De twee bedrijven zullen klanten een breder scala aan opties bieden door meer personenauto's uit te rusten met brandstofcelsystemen.
Toyota en BMW werken samen aan de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem van de derde generatie, dat zal worden ingebouwd in de modellen van beide bedrijven om klanten een breder aanbod te bieden van elektrische voertuigen op brandstofcellen (fuel cell electric vehicles, FCEV). Als eerste stap wil BMW in 2028 zijn eerste FCEV in massaproductie op de markt brengen.
Beide bedrijven zullen ook synergieën creëren door samen te werken op het gebied van ontwikkeling en inkoop en de kosten verlagen door aandrijflijneenheden samen te voegen om de vraag naar commerciële en passagiersvoertuigen uit te breiden. Door FCEV een toegankelijkere optie te maken, zal het partnerschap bijdragen aan de verwezenlijking van een waterstofmaatschappij.
2. Duurzame waterstofnetwerken opzetten
Beide bedrijven geloven dat samenwerking met gelijkgestemde partners essentieel is om een waterstofmaatschappij te kunnen realiseren. Gezien de noodzaak om clusters van vraag naar waterstof te creëren in de vroege stadia van popularisering, zullen Toyota en BMW duurzame waterstofvoorziening stimuleren door vraag te creëren en nauw samen te werken met waterstofproducerende bedrijven en distributie- en tankfaciliteiten om een stabiele waterstofvoorziening te garanderen en de kosten te verlagen.
Koji Sato, CEO van Toyota: “We zijn blij dat de samenwerking tussen BMW en Toyota een nieuwe fase is ingegaan. In onze lange partnerschap hebben we bevestigd dat BMW en Toyota dezelfde passie voor auto's en hetzelfde geloof in ‘technologische openheid’ en een ‘meervoudige’ benadering van koolstofneutraliteit delen. Op basis van deze gedeelde waarden zullen we onze samenwerking verdiepen met inspanningen zoals de gezamenlijke ontwikkeling van brandstofcelsystemen van de volgende generatie en de uitbreiding van de infrastructuur, met als doel de verwezenlijking van een waterstofmaatschappij. We zullen onze inspanningen samen met BMW en partners in verschillende sectoren versnellen om een toekomst te realiseren waarin waterstofenergie de maatschappij ondersteunt.”
Oliver Zipse, voorzitter van de raad van bestuur van BMW AG: “Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie: de allereerste brandstofcelauto die in serie wordt geproduceerd en wordt aangeboden door een wereldwijde premiumfabrikant. Aangedreven door waterstof en onze samenwerkingszin zal die benadrukken hoe technologische vooruitgang de mobiliteit van de toekomst vormgeeft. En het zal een tijdperk inluiden van grote vraag naar elektrische voertuigen op brandstofcellen.”
Toyota heeft waterstof gepositioneerd als een belangrijke energiebron in zijn streven naar koolstofneutraliteit en heeft initiatieven ontwikkeld in samenwerking met vele partners op het gebied van ‘productie, transport, opslag en gebruik’ van waterstof.
Toyota wil overal de beste zijn door lokaal management te voeren dat is afgestemd op de marktkenmerken en klantbehoeften van elke regio. In de toekomst zullen we blijven inspelen op de behoeften van klanten in elke regio door ons te richten op een meervoudige aanpak met FCEV’s, BEV’s, HEV’s en PHEV’s, terwijl we gestaag de CO2-uitstoot terugdringen.