Toyota Motor Europe kondigt CO2-neutraliteit tegen 2040 en start Europese batterij-assemblage aan

Toyota Motor Europe kondigt CO2-neutraliteit tegen 2040 en start Europese batterij-assemblage aan

  • Toyota Motor Europe stippelt de weg uit naar volledige CO2-neutraliteit tegen 2040
  • Toyota start met de Europese assemblage van accu's voor de nieuwe plug-in hybride C-HR
  • Toyota Woven Planet deelde de 'Software First'-aanpak om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen en gaf meer inzicht in Woven City, een 'testbaan voor mobiliteit'
  • Het marktaandeel van TME stijgt tot een record van 7,3% in 2022, +0,9% punten op jaarbasis, aangezien Toyota de positie als het op één na best verkopende automerk in Europa consolideert

Tijdens het jaarlijkse Kenshiki (Japanse woord voor 'inzicht') evenement van Toyota Motor Europe (TME) deelde een team van leidinggevenden van het bedrijf wereldwijd en in Europa de laatste ontwikkelingen van het bedrijf, waarbij de visie, de technologiestrategie en de ambities op het gebied van CO2-neutraliteit werden uiteengezet en de nieuwste producten en diensten werden onthuld.

Volledige CO2-neutraliteit tegen 2040

Toyota Motor Europe kondigt aan dat het uiterlijk in 2040 volledig CO2-neutraal zal zijn in Europa.

Voortbouwend op de toezegging van vorig jaar om tegen 2035 een CO2-reductie van 100% te verwezenlijken voor alle nieuwe voertuigen in de EU, het VK en de EVA, werd de koers van TME samengevat door Matt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe: "In grote lijnen zijn er twee belangrijke aandachtsgebieden: het eerste is CO2-neutraliteit en hoe we dat willen bereiken in onze bedrijfsonderdelen, en het tweede, nu we van een productie- en verkoopbedrijf overgaan op een leverancier van mobiliteitsdiensten, is mobiliteit de toekomst."

Marvin Cooke, EVP Manufacturing van Toyota Motor Europe, verklaarde dat Toyota zal beginnen met de Europese assemblage van accu's om het nieuwe plug-in hybride voertuig C-HR te leveren. Tijdstip en locatie worden in een later stadium meegedeeld. Vervolgens schetste hij de doelstelling van het bedrijf om alle Europese productiefaciliteiten tegen 2030 CO2-neutraal te maken. Op dit gebied is de aanpak van het bedrijf veelzijdig: het energieverbruik wordt waar mogelijk geminimaliseerd, er wordt overgeschakeld op groene energie en er worden talrijke kaizen-innovaties doorgevoerd die de CO2-uitstoot verminderen of geheel elimineren.
"In onze motorenfabriek in Deeside in het Verenigd Koninkrijk hebben we zonnepanelen geïnstalleerd met een oppervlak van 10 voetbalvelden, en we werken samen met een lokaal bedrijf om meer dan 90% van ons afval te verwerken tot biogas dat zal worden gebruikt om groene elektriciteit en biomethaan te produceren. Deze aanpak werkt goed en we verwachten al in 2025 koolstofneutraal te zijn. Tegen 2040 voor de activiteiten die buiten de directe controle van TME vallen, zoals upstream bevoorrading en logistiek, is het een veel grotere uitdaging die we in nauwe samenwerking met onze partners en leveranciers zullen realiseren."

De wetenschap achter de multitechnologie-strategie van Toyota

Dr. Gill Pratt, Chief Scientist van Toyota Motor Corporation en CEO van het Toyota Research Institute verschafte praktische inzichten in de harde wetenschap achter Toyota's wereldwijde aanpak van decarbonisatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere geëlektrificeerde technologieën om de CO2-reductie te maximaliseren door het gebruik van schaarse hulpbronnen te optimaliseren. De multitechnologie-strategie van Toyota erkent de complementaire voordelen van zowel voertuigen op accu's als voertuigen op waterstof voor emissievrije mobiliteit. Vanwege de huidige tekorten aan en de hoge kosten van accumaterialen en het gebrek aan infrastructuur is het beter om een combinatie van batterij-elektrische, plug-in hybride- en hybridevoertuigen te gebruiken om de CO2-uitstoot in de komende 10-15 jaar te verminderen:

"We moeten doen wat het beste is voor het milieu, namelijk zoveel mogelijk CO2-reductie uit elke geproduceerde accucel halen, zoveel mogelijk niet-geëlektrificeerde voertuigen vervangen door geëlektrificeerde voertuigen, geleid door het simpele principe dat CO2 en niet een bepaalde aandrijflijn de vijand is," aldus Dr Pratt.

Productkracht van de geëlektrificeerde opstelling van TME stimuleert groei

TME verwacht in 2022 ongeveer 1,1 miljoen voertuigen te verkopen, een kleine maar belangrijke stijging op jaarbasis in een Europese markt die met -12% daalde, en met een nieuw record marktaandeel van 7,3%, een stijging van +0,9% punten op jaarbasis.

Dit momentum wordt gestimuleerd door de productkracht van TME's gevarieerde geëlektrificeerde modellengamma, dat een totale Europese mix van ongeveer 66% van de totale verkoop voor zijn rekening neemt.

Woven Planet: Mobiliteit om lief te hebben, veiligheid om te leven

In de eerste presentatie aan de Europese media lichtte Dr. James Kuffner van Woven Planet de unieke rol in Toyota's overgang naar een mobiliteitsbedrijf uit. De missie van Woven Planet: 'Mobiliteit om lief te hebben, veiligheid om te leven'.

"Wij creëren voor Toyota nieuwe softwareplatforms en -tools, processen en een cultuuromslag naar software-gedefinieerde ontwikkeling. Dit zal de productiviteit verbeteren door software te leveren die schaalbaarheid en hergebruik van code voor honderden Toyota- en Lexus-modellen mogelijk maakt", aldus Dr. James Kuffner, CEO van Woven Planet Holdings en Chief Digital Officer van TMC

De visie van Woven Planet omvat drie soorten mobiliteit: mobiliteit van mensen, mobiliteit van goederen en mobiliteit van informatie:

  1. Arene ('Software First') – de creatie van nieuwe mobiliteitstechnologie levert het kern-DNA van Toyota's mobiliteitsproducten en -diensten met het ontwerp van de softwarearchitectuur vóór de ontwikkeling van de hardware. Met name 'Arene', het softwareplatform van Woven Planet, zal de basis vormen voor de implementatie van Toyota's Software Defined Architecture (SDA).
  2. Automated Driving & Advanced Safety (ADAS), verantwoordelijk voor de Toyota Teammate en Lexus Teammate 'Advanced Drive' technologie. In overeenstemming met Toyota's 'Guardian'-benadering van ADAS omvat het de voortdurende ontwikkeling van een reeks voor verbeterde veiligheid en geautomatiseerde rijsystemen.
  3. Woven City – Dr. Kuffner gaf verder inzicht in de rol van Woven City, die momenteel in aanbouw is nabij Mt Fuji, Japan. Na voltooiing wil Woven City een unieke proeftuin worden om innovatie te versnellen en de toekomstige mobiliteit van de wereld op schaal te leveren. Als testbaan zal het de ontwikkeling van mobiliteitstechnologie, slimme landbouw, schone energie en gezond leven versnellen, allemaal aangedreven door software met ingebouwde beveiliging en privacy. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux
Corporate
Over Toyota Belgium NV/SA