TOYOTA MOTOR EUROPE START MET DE PRODUCTIE VAN DE VIERDE GENERATIE YARIS

Eerste compacte auto op basis van het TGNA-platform (Toyota New Global Architecture)

•    Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) start met de productie van de Toyota Yaris van de nieuwe generatie, de eerste toepassing van Toyota New Global Architecture (TNGA) in compacte auto's
•    Het TNGA GA-B-platform brengt stijl, gebruiksgemak, rijplezier en veiligheid naar de vierde generatie van Toyota's best verkochte model in Europa
•    300 miljoen euro geïnvesteerd in het herontwerpen van de productielijnen, resulterend in de verdere versterking van de strategie van Toyota Motor Europe (TME) om de productie te lokaliseren en de productiecapaciteit te maximaliseren
•    Blijvende aandacht voor de naleving van onze procedures op het gebied van hygiëne en social distancing voor de gezondheid en veiligheid van onze werknemers en stakeholders

Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) is begonnen met de productie van de Toyota Yaris van de nieuwe generatie in zijn fabriek in Valenciennes in Noord-Frankrijk. De vierde generatie van Toyota's best verkochte model in Europa is de eerste compacte auto die wordt gebouwd op het Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-B-platform. Dit platform ligt aan de basis van verbeterde dynamische prestaties, betere rijeigenschappen, een betere wegligging, een verhoogde veiligheid en een in het oog springend design.

TMMF is de vierde fabriek in Europa die de productie van voertuigen op basis van het TNGA-platform heeft geïntroduceerd, na Toyota Motor Manufacturing Turkey (Toyota C-HR en Corolla Sedan), Toyota Motor Manufacturing UK in Burnaston (Corolla Hatchback en Touring Sports) en Toyota Motor Russia (Camry and RAV4). Deze investering versterkt de strategie van TME om de productie te lokaliseren en de productiecapaciteit te maximaliseren. De lokalisatiestrategie van Toyota wordt ook toegepast op de productie van belangrijke voertuigonderdelen: de nieuwe Yaris is uitgerust met de nieuwste generatie van de 1,5 L TNGA-motor die ook in Europa wordt gemaakt – bij Toyota Motor Manufacturing Poland.

Extra investeringen en een tweede model onderweg

Er is een extra investering van 300 miljoen euro gedaan, wat overeenkomt met de helft van de initiële investering van TMMF, om de productie van voertuigen op basis van het TNGA-platform mogelijk te maken. Alle werkvloeren zijn gemoderniseerd met nieuwe apparatuur en technologieën voor een verbeterde ergonomie en performantie.  Deze investeringen omvatten een uitbreiding van het kunststofatelier met 3.500 m2 voor nieuwe injectielijnen en lakstraten, die op hun beurt de interne productie van nieuwe kunststofonderdelen mogelijk maken. TMMF verwacht dat het aantal werknemers in vaste dienst tegen eind 2020 zal toenemen tot 3.600, op een totaal van 4.800 werknemers.

Luciano Biondo, President & CEO van TMMF: "De start van de productie van de Yaris van de vierde generatie is de eerste stap naar ons doel om jaarlijks 300.000 auto's te produceren.  Met de gloednieuwe compacte SUV, de Yaris Cross, die medio 2021 het tweede model op onze productielijnen zal zijn, zijn we op weg om onze ambitie waar te maken. De productie van de Yaris Cross zal met nog eens 100 miljoen euro worden ondersteund."

Eerste toepassing van de TNGA-filosofie op het segment van compacte auto's

De Toyota Yaris staat centraal in Toyota's Europese succesverhaal. Dit model is altijd populair gebleven en geniet een uitstekende reputatie op het gebied van consistente innovatie. In 2019 was de Yaris goed voor meer dan 20 % van de verkoop van Toyota in Europa (224.368 auto's).

De gloednieuwe Yaris is ontworpen voor en wordt gebouwd in Europa als eerste generatie. De wagen heeft volledig nieuwe, compacte verhoudingen die een startklaar karakter uitstralen en heeft met zijn 'big-small'-concept een ruim interieur ondanks zijn compacte buitenkant. Ook de rijdynamiek is verbeterd. Dit alles dankzij het TNGA GA-B-platform. Het nieuwste hybride systeem van de vierde generatie biedt een grotere elektrische actieradius, doet de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik met meer dan 20% dalen in vergelijking met de huidige generatie*1 en verbetert de responsiviteit en rijeigenschappen. Met actieve en passieve veiligheidssystemen die toonaangevend zijn binnen dit segment is de nieuwe Yaris ontworpen om 's werelds veiligste compacte auto te zijn. Deze veiligheidssystemen omvatten Toyota Safety Sense (TSS), een reeks actieve veiligheidstechnologieën die zijn ontworpen om aanrijdingen in een groot aantal verkeerssituaties te voorkomen of te beperken, en de eerste centrale airbag ter wereld in het segment van de compacte auto's.

Productie in overeenstemming met de COVID-19-voorschriften

Na een gecontroleerde productieonderbreking van vijf weken in overeenstemming met de lockdownvoorschriften in Frankrijk hervatte TMMF zijn activiteiten op 22 april. De initiële productievolumes werden aanzienlijk lager gehouden dan het normale niveau, zodat we ons konden concentreren op onze eerste prioriteit: het verzekeren van de veiligheid en gezondheid van onze werknemers en stakeholders door volledige naleving van de nieuwe voorschriften en procedures inzake hygiëne en social distancing. Het management van de fabriek zal waakzaam blijven en ervoor zorgen dat de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen in de strijd tegen de COVID-19-pandemie verder worden uitgevoerd.

*1: Gehomologeerde afmetingen van de Yaris van de nieuwe generatie in de Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP): Een CO2-uitstoot van 85 g/km en een brandstofverbruik van 3,7 l/100 km

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM