Toyota Motor Europe verkocht in 2015 maar liefst 874.000 wagens, met een record van 209.000 hybridewagens

• Ondanks de lage brandstofprijzen registreerden Toyota en Lexus hun hoogste hybrideverkoop ooit, met een stijging van 17 % in vergelijking met het jaar ervoor*
  • Lexus vestigt absoluut verkooprecord in Europa met 64.000 stuks, een stijging met 20 % in vergelijking met vorig jaar
  • Sterke prestaties van in Europa gebouwde Toyota-modellen, goed voor 71 % van de totale verkoop, een stijging met 6 procentpunten ten opzichte van vorig jaar

Brussel, België, januari 2016 - Toyota Motor Europe (TME) rapporteerde deze maand zijn jaarlijkse verkoopcijfers voor 2015 en zag zijn verkoop van hybridewagens ondanks de laagste brandstofprijzen in vijf jaar tijd voor het vijfde jaar op rij groeien tot een totaal van 209.000 exemplaren, een stijging met 17 % ten opzichte van vorig jaar.  De hybridemodellen van Toyota en Lexus nemen daarmee 24 % van de totale Europese verkoop van de groep voor hun rekening, tegenover 20 % het jaar ervoor.  In West-Europa alleen waren de hybridemodellen goed voor een derde van de totale verkoop, in België verkocht Toyota-Lexus 35% hybride wagens.

"Onze uitstekende hybrideverkoop bewijst dat Europese klanten verder kijken dan de schommelingen in de brandstofprijzen en dat ze zich niet alleen aangetrokken voelen door de verbruiks- en CO2-winst maar ook door de andere voordelen van hybridewagens," aldus Johan van Zyl, President en CEO van TME.  "Die voordelen zijn onder meer de erg lage gebruikskosten, het stille rijgedrag en het voordeel van een elektrische aandrijving die geen 'range anxiety' met zich meebrengt," voegde van Zyl nog toe.

Binnen die hybrideverkoop noteerde de Yaris Hybrid een recordverkoop van 72.000 stuks in 2015, een stijging met 23 % in vergelijking met vorig jaar. Daarmee bewijst hij dat hybridetechnologie zelfs voor wagens uit het B-segment betaalbaar is.  In Europa wordt meer dan een Yaris op drie verkocht als hybridewagen en in België 35%.

Ook de nieuwe Auris Hybrid deed het bijzonder goed: de verkoop lag met 78.500 exemplaren 12 % hoger dan het jaar ervoor.  Meer dan de helft van alle Auris-modellen verkocht door Toyota zijn hybrides en in België zijn 61% van de verkochte Auris-modellen hybride.

Bij het luxemerk Lexus steeg de hybrideverkoop met 24 % tot 41.000 exemplaren.  De Lexus Hybrid Drive-modellen nemen 64 % van de totale Lexus-verkoop in Europa voor hun rekening, een percentage dat in West-Europa alleen nog oploopt tot 96 % en in België meer dan 98% bedraagt.

"Nu ook de nieuwe Prius-generatie en de nieuwe RAV4 Hybrid in de startblokken staan, zal de opmars van de hybridemodellen in Europa nog verder worden doorgezet," aldus van Zyl.  "We mikken op meer dan 400.000 stuks tegen 2020," voegde hij nog toe.

Globale verkoopresultaten 2015

De totale verkoop van Toyota- en Lexus-modellen bedroeg 874.000 stuks in 2015 (-1,5 %).

De verkoopresultaten van TME weerspiegelden vorig jaar twee trends:

• de duurzame groei in West-Europa (+7 %) en Centraal-Europa (+18 %).

• de achteruitgang in de Oost-Europese landen (Rusland, Kazachstan, Oekraïne en de Kaukasus) als gevolg van een sterke marktdaling (-36 %).

Het totale marktaandeel van de groep bedroeg er 4,6 %.

"In 2015 lagen onze globale verkoopresultaten in de lijn van de verwachtingen," verklaarde van Zyl. We wisten van bij het begin dat 2015 door de devaluatie van de roebel geen eenvoudig jaar zou worden maar zijn er toch in geslaagd om ons marktaandeel in Oost-Europa te behouden, terwijl de verkoop in de rest van Europa met 9,5 % steeg. We zijn dan ook bijzonder trots op de uiterst sterke prestaties van onze hybridemodellen en het absolute record voor ons luxemerk Lexus in Europa."

Sterke prestaties van de door TME gebouwde modellen

De verkoop van de in Europa gebouwde Toyota-modellen steeg met 27.000 exemplaren (+5 %) en vertegenwoordigt nu 71 % van de totale verkoop (+6 procentpunten in vergelijking met vorig jaar).

Van de nieuwe AYGO werden maar liefst 89.000 stuks verkocht, een stijging met 26 % tegenover het jaar ervoor. Hij blijft dus ook in het tweede jaar na de lancering goed scoren.  De verkoop van de hertekende Yaris steeg met 11 % tot 201.000 exemplaren.  De nieuwe Auris en Avensis, die in 2015 een update kregen, werden eveneens goed onthaald, met 142.000 verkochte exemplaren voor de Auris (stabiel in een dalende markt) en 35.000 voor de Avensis (+17 %). Het nieuwe interieur- en exterieurdesign en de verbeterde motoren konden op heel wat lof rekenen.

In 2016 lanceert Toyota verscheidene nieuwe of hertekende modellen: de nieuwe Prius, de RAV4 Hybrid, de nieuwe Hilux en de nieuwe PROACE.

Lexus boekt beste jaar ooit in Europa

Lexus registreerde in 2015 zijn beste cijfers ooit in Europa.  De verkoop steeg tot 64.000 exemplaren, een vooruitgang met 20 % in vergelijking met het jaar ervoor.

"De verkoop in West-Europa is sterk gestegen en ook in Oost-Europa gingen de cijfers erop vooruit, ondanks de achteruitgang van de markt," verklaarde van Zyl.  "We verwachten dat de sterke verkoopprestaties van 2015 zullen aanhouden doorheen 2016 zodat we opnieuw een record kunnen boeken en verder kunnen evolueren naar ons verkoopdoel van 100.000 exemplaren in 2020," voegde hij toe.

De Lexus-verkoop steeg in West-Europa met 31 %, in Centraal-Europa met 50 % en in Oost-Europa met 1 %, en dat ondanks erg moeilijke marktomstandigheden. In vergelijking met het jaar ervoor steeg het marktaandeel in de respectievelijke regio's tot 1,2 % (+0,2 procentpunten) in West-Europa, 3,6 % (+0,8 procentpunten) in Centraal-Europa en een record van 12,2 % (+3 procentpunten) in Oost-Europa.

In een gamma bestaande uit negen verschillende modellen, dat de voornaamste luxesegmenten dekt, werd de NX Lexus' bestseller met 28.000 verkochte exemplaren, waarvan 61 % hybrideversies. De nieuwe RX, die op dit ogenblik wordt gelanceerd, zal de verkoop in 2016 nog sterk opdrijven.

"Maar hoe goed ze ook zijn, verkoopcijfers zijn slechts verkoopcijfers," verklaarde van Zyl. "Veel belangrijker voor ons is dat onze merken en business blijven groeien op een solide en duurzame manier, met winst.  Dat is precies wat we doen door alsmaar betere Toyota- en Lexus-modellen te bouwen en onze klanten een nog betere service te geven."