Toyota Motor Europe wil zijn batterijen terug

Toyota Motor Europe wil zijn batterijen terug

  • Nu 91 % van zijn hybride batterijen met succes wordt ingezameld via een eigen retailnetwerk, besluit Toyota Motor Europe (TME) om de inzameling uit te breiden naar onafhankelijke verwerkingsbedrijven van afgedankte voertuigen
  • TME streeft ernaar om alle gebruikte hybride batterijen van Toyota- en Lexus-klanten in te zamelen, zowel via het eigen netwerk als erkende schrootverwerkers over heel Europa.
  • In het kader van deze ambitieuze doelstelling heeft TME de huidige recyclageovereenkomsten voor batterijen met het Franse Société Nouvelle d’Affinage des Métaux (SNAM) en het Belgische Umicore N.V. verlengd tot 31 maart 2018. Deze bedrijven staan in voor de terugname en duurzame recyclage van nikkelmetaalhydride (NiMh) en lithium-ion (Li-ion) batterijen in heel Europa.

Hybride batterijen gaan meestal even lang mee als het voertuig zelf. Dat betekent dat ze gewoonlijk pas teruggenomen worden op het einde van de levenscyclus van de wagen of na een ongeval. TME heeft een jarenlange ervaring opgebouwd dankzij een intern inzamelproces via Toyota- en Lexus-dealers en -herstellers. Dat proces steunt op een omgekeerd logistiek mechanisme. Toyota- en Lexus-dealers ontvangen een nieuwe hybride batterij in ruil voor een oude. Een aanpak die resulteert in een gemiddeld inzamelpercentage van 91 %.

TME wil het aantal ingezamelde gebruikte hybride batterijen nu drastisch verhogen. Zo streeft het bedrijf ernaar om alle batterijen in te zamelen, zowel via het eigen netwerk als via erkende schrootverwerkers van over heel Europa.

In die context kondigt TME vandaag aan dat het de huidige recyclageovereenkomsten voor batterijen zal verlengen tot 31 maart 2018:

1) Sinds 1 juli 2011 staat het Franse Société Nouvelle d’Affinage des Métaux (SNAM) in voor de terugname en recyclage van nikkelmetaalhydridebatterijen (NiMh) in Europa (die worden geïnstalleerd in de Prius, Auris Hybrid, Auris Hybrid Touring Sports, Yaris Hybrid en alle hybrides van Lexus).

2) Sinds 20 augustus 2012 neemt het Belgische Umicore N.V. lithium-ionbatterijen (Li-ion) in heel Europa terug en recycleert ze (geïnstalleerd in de Toyota Prius+ en de Prius Plug-in).

Steve Hope, General Manager TME Environment Affairs, licht toe: "Klanten die een hybride kopen, kiezen voor een uitzonderlijk laag verbruik, een ontspannende rijervaring en een betrouwbare wagen. De recyclage van de batterij is een reden te meer om een hybride te kopen. We garanderen onze klanten dat de wagen gedurende zijn hele levenscyclus uitstekend presteert op het vlak van milieuvriendelijkheid. Een zoveelste goede reden om door de knieën te gaan voor een hybride."

"Momenteel worden de meeste gebruikte hybride batterijen nog gerecycleerd", zegt Steve Hope. "Toch voeren we bij TME onderzoek naar de herproductiemogelijkheden van NiMh-batterijen." Zo zouden de ingezamelde batterijen opnieuw gebruikt kunnen worden als energiebron van voertuig tot voertuig of als voertuig tot vaste energiebron.

Sinds 2000 verkochten Toyota en Lexus ongeveer 850.000 full hybrid-modellen in Europa. De groene aanpak van Toyota steunt op de bescherming van de natuurlijke grondstoffen. De duurzame recyclage van hoogspanningsbatterijen is dan ook een topprioriteit.

 

Over Toyota Belgium NV/SA