TOYOTA ONTHULT DE YARIS CROSS, EEN NIEUWE, COMPACTE SUV

TOYOTA ONTHULT DE YARIS CROSS, EEN NIEUWE, COMPACTE SUV


•    Een echte SUV, die Toyota’s ervaring met kleine auto’s en een rijke SUV-traditie in zich verenigt
•    Tweede model op basis van Toyota’s GA-B-platform, met een opvallend ontwerp en dynamische prestaties
•    Meer bodemvrijheid, intelligente vierwielaandrijving en Toyota’s hybride technologie van de 4de generatie
•    In Frankrijk worden jaarlijks meer dan 150.000 stuks geproduceerd van de Yaris Cross, die speciaal voor Europa ontworpen en ontwikkeld is
•    Werelddebuut in april 2020 vóór de Europese marktintroductie in 2021 

Het stadsleven heeft zo zijn eigen uitdagingen. Automobilisten waarderen in deze omgeving steeds meer de robuuste eigenschappen en hoge zit van een SUV, maar wel op een schaal die aan het stadsverkeer is aangepast en met echte aandacht voor milieuprestaties. 

Tegelijkertijd willen bestuurders een auto die opvallend en stijlvol en in alle opzichten flexibel genoeg is voor een actieve levensstijl.

Dat zijn precies de eigenschappen die Toyota heeft meegegeven aan de nieuwe Yaris Cross.

De nieuwe Yaris Cross is speciaal voor Europa ontworpen en ontwikkeld om aan de markteisen en -voorkeuren voor SUV’s in het B-segment in deze regio te voldoen. Net als de nieuwe generatie Yaris hatchback wordt het model vanaf 2021 ook in Europa gemaakt bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF).

Echte hybride, echte SUV
Toyota’s sterke traditie op het gebied van geavanceerd hybride technologie, kleine auto’s en SUV-techniek wordt voortgezet in de nieuwe Yaris Cross. 

Toyota is wereldleider in hybride autotechnologie. Met de originele Yaris Hybrid was Toyota in 2012 de eerste fabrikant die een hybride systeem in een auto uit het B-segment toepaste. Deze ongeëvenaarde ervaring zorgt ervoor dat de nieuwe hybride aandrijflijn van de vierde generatie in de Yaris Cross uitzonderlijk goed presteert en buitengewoon efficiënt is.

Als lid van de Yaris-familie wordt de Yaris Cross gebouwd op Toyota’s nieuwe GA-B-platform voor compacte auto’s. Het ‘big-small’ concept, dat kenmerkend was voor het ontwerp en de packaging van de originele Yaris, is opnieuw toegepast, zodat ondanks de compacte buitenafmetingen sprake is van een ruim interieur.  

De Yaris Cross is ook een echte SUV, die van Toyota’s ervaring op dit gebied profiteert. Met de RAV4 – nu de meest verkochte SUV ter wereld – bedacht Toyota 25 jaar geleden het concept van de recreatieve SUV, terwijl het bedrijf sinds kort ook de stijlvolle en uiterst efficiënte C-HR produceert. Een hogere zit en de beschikbaarheid van een intelligente vierwielaandrijving (AWD-i) versterken het echte SUV-karakter.

Door de toevoeging van de Yaris Cross aan zijn gamma kan Toyota nu SUV’s in het B-, C- en D-segment aanbieden.

Nieuwe hybride aandrijflijn 
De Yaris Cross profiteert van Toyota’s hybride technologie van de vierde generatie. Met de introductie van de eerste Yaris Hybrid hatchback in 2012 liep Toyota voorop met de succesvolle toepassing van volledig hybride technologie in auto’s uit het B-segment. Sindsdien zijn er in Europa meer dan een half miljoen van verkocht, waardoor het een krachtig middel is om het publiek bewust te maken en waardering te laten krijgen voor de technologie.

De Yaris en Yaris Cross zijn de eerste modellen met Toyota’s nieuwste 1.5 hybride systeem, dat rechtstreeks voortkomt uit de grotere 2.0- en 2.5-liter aandrijflijnen die in recente nieuwe modellen, zoals de Corolla, C-HR, RAV4 en Camry, worden gebruikt. Dit systeem omvat een nieuwe 1.5-liter driecilinderbenzinemotor met Atkinson-cyclus, die nauwkeurig vervaardigd is om frictie en mechanische verliezen te verminderen en de verbrandingssnelheid te verbeteren.  Het resultaat is een hoog koppel bij lage toerentallen en een uitstekende brandstofefficiëntie. De motor heeft een thermisch rendement van 40%. Dat is hoger dan vergelijkbare dieselmotoren en zorgt voor een spaarzaam verbruik en een lage CO2-uitstoot.

Het nieuwe hybride systeem heeft een maximaal vermogen van 116 DIN-pk. Aan de vermogensafgifte van het systeem is bijzondere aandacht besteed, wat voor een zeer directe besturing zorgt. De emissieniveaus beginnen bij minder dan 90 g/km CO2 voor het model met voorwielaandrijving en minder dan 100 g/km voor de versie met AWD-i*. 

*Gecorreleerde NEDC-cijfers; WLTP-gegevens vanaf minder dan 120 g/km voor voorwielaandrijving en minder dan 135 g/km voor AWD-i; alle cijfers voorlopig onder voorbehoud van definitieve homologatie. 

GA-B-platform van Toyota
De Yaris Cross maakt net als het hatchbackmodel gebruik van Toyota’s nieuwe GA-B-platform. Dit zorgt voor een zeer stijve carrosserie en een uitgebalanceerd chassis, waardoor de auto direct reageert en wendbaar is. 


100% voor de stad. 100% SUV
Met de Yaris Cross heeft Toyota een echte SUV op kleinere schaal gemaakt. Hierdoor krijgen klanten de hogere zit, het gebruiksgemak en de interieurruimte die ze willen, maar dan in een compacte auto die geschikt is voor het stadsverkeer. 

Het ontwerp herinnert aan de klassieke eigenschappen van een SUV: een hogere carrosserie en grotere wielen/banden, die kracht en doelmatigheid uitstralen.

De Yaris Cross heeft dezelfde wielbasis van 2560 mm als de nieuwe Yaris hatchback, maar is in totaal 240 mm langer, met 60 mm extra overhang aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant, waardoor meer interieurruimte ontstaat. De auto heeft 30 mm meer bodemvrijheid en is in totaal 90 mm hoger en 20 mm breder.

Buitenafmetingen (mm)    Yaris Cross
Totale lengte    4,180
Totale breedte    1,765
Totale hoogte    1,560
Wielbasis    2,560

Praktisch en veelzijdig
Omdat dit een echte SUV is, werd speciaal aandacht geschonken aan gebruiksgemak en veelzijdigheid.

Er is een elektrische achterdeur voor als u beide handen vol heeft. En een aanpasbare hoogte van de laadvloer, zodat u kunt kiezen voor een veilige ondervloerse opbergruimte of voor meer kofferruimte bij grotere ladingen. Bovendien kan de laadvloerplank in twee worden gesplitst, zodat de klant over extra laadruimte én ondervloerse opbergruimte beschikt. De kofferruimte is ook uitgerust met een nieuw flexibel riemsysteem om zaken vast te zetten, zodat ze tijdens het rijden niet verschuiven. 

De Yaris Cross is net zo ruimtelijk als praktisch. Wanneer alle stoelen rechtop staan en de tonneau cover aangebracht is, ontstaat een groot koffervolume. Als echter meer laadruimte vereist is, kan de 40:20:40 neerklapbare achterbank voor een perfect evenwicht zorgen tussen ruimte voor de passagiers achteraan en benodigde laadruimte. 

Intelligente vierwielaandrijving
Een van de dingen die de nieuwe Yaris Cross tot een echte SUV maken, is de beschikbaarheid van een intelligente vierwielaandrijving, een unieke eigenschap in zijn klasse voor een hybride model.

AWD-i biedt extra stabiliteit en tractie in het dagelijks verkeer, op slechte wegen en in situaties met weinig grip. AWD-i werkt elektrisch en is daarom compacter en lichter dan een mechanische vierwielaandrijving, waardoor de Yaris Cross Hybrid AWD-i minder brandstof verbruikt en CO2 uitstoot dan al zijn vierwielaangedreven SUV-concurrenten in het B-segment.

Het systeem stuurt aandrijfkoppel naar de achteras wanneer de bestuurder optrekt en accelereert. Onder normale rijomstandigheden werkt de Yaris Cross met voorwielaandrijving, maar in situaties met weinig grip wordt automatisch de vierwielaandrijving ingeschakeld. Denk bijvoorbeeld aan natte kasseien, zware regen, natte of samengepakte sneeuw, of zand.

Geavanceerd rijhulpsysteem
Het GA-B-platform, dat voor een uitzonderlijk stijve carrosserie zorgt, vormt de basis van de veiligheidsprestaties van de nieuwe Yaris Cross. Om aan de strengste normen van onafhankelijke testinstituten te voldoen, is de Yaris Cross verder uitgerust met Toyota Safety Sense. Deze actieve veiligheidssystemen en geavanceerde rijhulpfuncties verkleinen een aantal veel voorkomende ongevallenrisico’s door de bestuurder te informeren, vroegtijdig te waarschuwen, en zo nodig, automatisch te remmen en in te grijpen via het stuurwiel. 

Ontwerp
Bij het ontwerpproces van Yaris Cross waren diverse studio's uit Europa en Japan betrokken. Voor een beter begrip van hun ideeën en inspiratie laten we hierna een van de leden van het team aan het woord: Lance Scott, Algemeen Directeur Design bij de EDD-studio van Toyota in Nice, Frankrijk.

“Hoewel stijl de belangrijkste aankoopreden is voor een SUV uit het B-segment, was het van bij het begin duidelijk dat de klant ook heel veel gebruiksgemak wenst. Twee zaken die niet eenvoudig te combineren zijn, zeker niet in een compacte wagen.

Het ontwerpconcept was van bij de start gericht op de Europese klanten, maar daarom moesten we hem beter begrijpen. Daarom hebben we reële klanten gevraagd naar hun levensstijl, wat ze graag hebben, wat hun dagelijkse activiteiten zijn en hoe ze zich ontspannen. 

Na dit aangename en leerrijke proces gingen we vol enthousiasme aan de slag om een wagen te ontwerpen die hun persoonlijkheid weerspiegelt en verfijndheid en dynamiek perfect combineert.

Het team kwam uit bij de sleutelwoorden 'robuust', en minimalistisch', waarmee niet alleen compactheid en wendbaarheid worden uitgedrukt, maar ook de robuustheid en de kracht van een SUV.

Toen we de eerste ideeën voor het exterieur op papier schetsten, zagen we steeds weer het iconisch beeld van een diamant. Vervolgens kwamen we bij de frase 'behendige diamant', als illustratie van het harde, sterke en kwaliteitsvolle imago van de edelsteen in combinatie met de wendbaarheid en het rijplezier die de wagen moest overbrengen.

Van bovenaf gezien sneden we 'plakken' van de carrosserie, waardoor een diamantvorm ontstond die de nodige ruimte bood om de spatschermen extra te beklemtonen. Deze diamantvorm voor de carrosserie gecombineerd met 4 opvallende spatschermen gaven een energetische vorm, die zowel sterk als verfijnd was.

De wagen moet natuurlijk onmiddellijk als een SUV worden gezien. Daarom legden we de klemtoon op een grotere bodemvrijheid, een sterke horizontale as met een uitstekende balans en evenwicht, grote vierkante wielkasten en natuurlijk grote wielen … tot 18”!

Ook de voorzijde was voor ons uiterst belangrijk. We wilden enerzijds het sterke DNA van het SUV-gamma van Toyota behouden, maar tegelijk de Yaris Cross een eigen identiteit geven.

Achteraan gaven we de wagen een gedegen postuur met de ruime spatschermen, zodat het wel lijkt alsof de wagen op zijn wielen is neergezet. Door de horizontale achterlichten en de achterruit te combineren, komt de familie-identiteit met Yaris duidelijk tot uitdrukking, terwijl de bredere en meer vierkante achterklep wijst op de grotere flexibiliteit van de bagageruimte voor dagelijks gebruik.

Voor de exterieurkleur wilden we een actief en kwaliteitsvol image uitstralen, wat onze doelklanten zeker op prijs zouden stellen. Toekomstige kleurtrends gaan in de richting van goud en andere edelmetalen, maar we wilden iets dat er natuurlijker en stedelijker uit zag. Door een subtiele toets groen aan de goudtint toe te voegen en tegelijk de kleurverzadiging te verlagen om het metaalachtige uitzicht te benadrukken, kregen we deze frisse stedelijke maar actieve aantrekkingskracht, die de vorm van het exterieuroppervlak extra beklemtoont. Het eindresultaat is een kleur die we kopergoud” noemen

Toyota verwacht meer dan 150.000 stuks van de Yaris Cross per jaar te produceren in de TMMF-fabriek in het Franse Onnaing bij Valenciennes en een aandeel van meer dan 8% te behalen in het B-segment voor SUV’s.

 

Contacteer ons
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Over Toyota Belgium NV/SA