Toyota onthult het koetswerkdesign van zijn brandstofcel berline

Toyota onthult het koetswerkdesign van zijn brandstofcel berline

Woensdag 25 juni 2014

  • Definitieve design van de brandstofcel berline onthuld.
  • De brandstofcel berline wordt vóór april 2015 gelanceerd in Japan. In de zomer van 2015 volgen Europa en de Verenigde Staten.
  • De richtprijs voor Japan bedraagt ongeveer 7 miljoen yen, de prijzen voor Europa en de Verenigde Staten worden later bepaald.

Tijdens een persevenement dat vandaag plaatsvond in Tokio, onthulde Toyota Motor Corporation het koetswerkdesign en de Japanse richtprijs voor zijn brandstofcel berline op waterstof. Een wagen die vorig jaar als conceptauto werd voorgesteld op het autosalon van Tokio.

De auto wordt vóór april 2015 in Japan gelanceerd. Ook worden er voorbereidingen getroffen voor de lancering in de Verenigde Staten en op de Europese markten tegen de zomer van 2015.

In Japan zal de brandstofcel berline te koop zijn bij Toyota- en Toyopet-dealers tegen een prijs van ongeveer 7 miljoen yen  (€ 50.000,- aanbevolen verkoopprijs exclusief verbruiksbelasting) . In eerste instantie zal de verkoop beperkt worden tot regio's1 waar er waterstoftankstations voorzien worden. De prijzen voor Europa en de Verenigde Staten staan nog niet vast. Ook verdere informatie, zoals de specificaties, exacte prijzen en verkooptargets, zullen later bekendgemaakt worden.

Toyota's engagement voor milieuvriendelijke wagens steunt op drie basisprincipes: verschillende energiebronnen onderzoeken, zuinige wagens ontwikkelen met een beperkte uitstoot en een echte en positieve milieurevolutie ontketenen door deze wagens beschikbaar te stellen voor het grote publiek.

Waterstof is een veelbelovende alternatieve brandstof. Het kan geproduceerd worden uit tal van primaire energiebronnen, waaronder zonne- en windenergie. Bovendien kan waterstof makkelijk opgeslagen en vervoerd worden. Wanneer waterstof gecomprimeerd wordt, heeft het een hogere energiedichtheid dan batterijen. Waterstof kan niet alleen worden ingezet als brandstof voor gezinswoningen en auto's, maar ook voor tal van toepassingen waaronder grootschalige energieopwekking.

De interne ontwikkelingsteams van Toyota werken al meer dan 20 jaar aan brandstofcel voertuigen. Het brandstofcelsysteem van Toyota bestaat uit een brandstofcelstack in elke auto die elektriciteit opwekt uit de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Ook zijn er waterstoftanks onder hoge druk voorzien. In 2002 begon Toyota de "Toyota FCHV" - een SUV op brandstofcellen - op kleine schaal te leasen in Japan en de Verenigde Staten.

Sindsdien werd het brandstofcelsysteem aanzienlijk verbeterd. De brandstofcel berline die Toyota vandaag voorstelde, levert bijvoorbeeld quasi dezelfde prestaties en hetzelfde rijbereik als een benzinewagen. Bijtanken neemt bovendien slechts drie minuten in beslag. Tijdens het rijden stoot de wagen enkel de waterdamp uit die ontstaat door de reactie tussen waterstof en zuurstof.

Brandstofcelauto's dragen bij tot de diversificatie van autobrandstoffen, stoten tijdens het rijden geen CO2 of schadelijke stoffen uit en bieden het gebruiksgemak van een benzinewagen. Toyota is ervan overtuigd dat deze milieuvriendelijke wagens heel wat potentieel hebben en ideaal zijn voor het promoten van een duurzame mobiliteit.

Karl Schlicht, Executive Vice President van Toyota Motor Europe licht toe: "We zijn enorm enthousiast over de komst van de brandstofceltechnologie. We zijn uiteraard niet blind voor de vele uitdagingen, zoals de beschikbaarheid van aangepaste tankstations en het klantenbewustzijn. Gelukkig hebben we dankzij onze geschiedenis met hybride wagens de nodige ervaring kunnen opdoen om een nieuwe technologie op de markt te brengen. In Europa zullen we stap voor stap te werk gaan en zal de auto geleidelijk aan geïntroduceerd worden op bepaalde markten. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat waterstof in de toekomst steeds populairder zal worden als een alternatieve aandrijving."

Bedrijven van de Toyota Group2 nemen ook andere initiatieven op het vlak van waterstof. Zo ontwikkelen en testen ze brandstofcellen als energieleverancier voor gezinswoningen en werken ze aan brandstofcelvorkheftrucks en brandstofcelbussen.

1prefectuur Saitama, prefectuur Chiba, Tokio, prefectuur Kanagawa, prefectuur Yamanashi, prefectuur Aichi, prefectuur Osaka, prefectuur Hyogo, prefectuur Yamaguchi en prefectuur Fukuoka

2 http://www.toyota-global.com/company/profile/toyota_group/