Toyota onthult nieuwe vierwielaangedreven RAV4 Hybrid op het Internationale Autosalon van New York 2015

Toyota onthult nieuwe vierwielaangedreven RAV4 Hybrid op het Internationale Autosalon van New York 2015

Donderdag 2 april 2015 — Twintig jaar geleden bracht Toyota definitief verandering in het autolandschap door met de eerste RAV4-generatie de grondslag te leggen voor het segment van de compacte SUV's. Vandaag werpt het merk zich opnieuw op als pionier door een uniek aanbod te creëren in datzelfde C-SUV-segment.

De nieuwe, vierwielaangedreven RAV4 Hybrid vertegenwoordigt een nieuwe dimensie in Toyota's 'feel good'-rijervaring met hybridetechnologie. Door een 2,5-liter benzinemotor te combineren met een hybridesysteem en een extra elektromotor om de achteras aan te drijven, brengt het nieuwe model de kracht van de hybrideaandrijving naar het RAV4-gamma.

De elektronische vierwielaandrijving (AWD) verhoogt de veiligheid en stabiliteit op gladde ondergrond en maakt een sleepvermogen van 1.650 kilogram mogelijk. Om ritten met aanhangwagens nog veiliger en eenvoudiger te laten verlopen, is er het Trailer Sway Control-systeem.

De onthulling van de hybrideversie valt samen met de lancering van de nieuwe RAV4, die zich onderscheidt door een nieuwe koetswerkstijl, een verbeterd interieur en een bredere technologische en veiligheidsuitrusting.

De nieuw ontworpen neus geeft de RAV4 een krachtigere uitstraling op de weg en is voortaan ingelegd met 'full led'-koplampen. De flanken maken gebruik van een nieuw drempelpaneel voor een vloeiender profiel. Achteraan werden de lichtblokken hertekend met het oog op een meer geraffineerde look terwijl het nieuwe design van de bumpers de uitstraling op de weg kracht bijzet.

In het interieur werd de gevoelskwaliteit sterk verbeterd dor het gebruik van nieuwe wijzerplaten, een tft-kleurenscherm en zacht aanvoelende materialen.

De technologische uitrusting werd verder verbeterd met de nieuwe 360°-camera 'Panoramic View Monitor'. Dat systeem visualiseert obstakels die met de klassieke camera's vooraan of achteraan in de dode hoek zouden blijven. Zo helpt het de bestuurder bij het parkeren door een volledig 360°-beeld van de omgeving rond de wagen weer te geven.

De veiligheidsuitrusting van de nieuwe RAV4 kreeg eveneens een aanzienlijke upgrade dankzij het Toyota Safety Sense-systeem. Bovenop het Pre-Collision-systeem (PCS), de rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Alert, LDA), de automatische grootlichten (Auto High Beam, AHB) en de verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist, RSA), die volgende maand hun intrede doen in de nieuwe Auris en nieuwe Avensis, zal de nieuwe RAV4 ook worden uitgerust met een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC) en een Pre-Collision-systeem (PCS) met twee belangrijke verbeteringen:

1) Voor mogelijke aanrijdingen met voertuigen, werkt PCS bij een groter relatief snelheidsbereik van 10 km/u tot de topsnelheid van de wagen. Het systeem kan de impactsnelheid met ongeveer 40 km/u verminderen[1].

2) Het kan ook potentiële aanrijdingen met voetgangers detecteren. In dat geval werkt het automatische remsysteem bij relatieve snelheden van 10 tot 80 km/u en kan het de rijsnelheid met ongeveer 30 km/u verlagen[2].

De nieuwe RAV4 wordt vanaf december verkrijgbaar terwijl de nieuwe RAV4 Hybrid AWD tegen begin 2016 in de Europese showrooms wordt verwacht.

De introductie van de nieuwe hybrideaandrijving, die vermogen, raffinement en rijgemak combineert met de voordelen van een lage uitstoot, voegt een nieuwe dimensie toe aan de 'feel good'-ervaring van Toyota's hybridemodellen en zal de nieuwe RAV4 opnieuw aan de top van zijn segment positioneren.

 

[1] Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 40 km/u reed en een stilstaande wagen. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen.

[2] Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 30 km/u reed en een stilstaande voetganger. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen.