Toyota onthult Hilux-prototype met waterstofbrandstofcel

  • Ontwikkelingsproject leidt tot eerste prototype van Hilux met waterstofbrandstofcel
  • Een team van het R&D-centrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem biedt technische ondersteuning bij ontwikkeling
  • Project weerspiegelt Toyota's bredere Europese strategie om CO2-neutraliteit in de regio te realiseren door oplossingen op basis van waterstofbrandstofcellen sneller te ontwikkelen

Met de onthulling van het prototype van een Hilux met waterstofbrandstofcel heeft Toyota een nieuwe mijlpaal bereikt in zijn streven naar een CO2-vrije toekomst. Het debuut laat opnieuw de breedte zien van Toyota's meervoudige strategie om CO2-vrije mobiliteit te bereiken. Daarbij worden verschillende aandrijflijnen − hybride, plug-in hybride, elektrisch en brandstofcel − toegepast om tegemoet te komen aan verschillende gebruikersbehoeften en werkomgevingen over de hele wereld.

De baanbrekende pick-up werd onthuld in de autofabriek van Toyota Manufacturing UK (TMUK) in het Engelse Derby, waar hij met steun van de Britse overheid is ontwikkeld in een gezamenlijk project met consortiumpartners. Een team van het R&D-centrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem is eveneens betrokken bij de ontwikkeling.

De Hilux is een wereldwijd icoon van het merk Toyota en staat bekend om zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid en duurzaamheid. Tijdens het ontwikkelingsproject is onderzocht hoe deze eigenschappen behouden kunnen blijven terwijl een nieuwe, emissievrije aandrijflijn met waterstofbrandstofcel wordt toegepast.

Technisch profiel

De nieuwe aandrijflijn maakt gebruik van basiselementen uit de Mirai, Toyota's sedan met waterstofbrandstofcel, die al bijna 10 jaar commercieel wordt geproduceerd en daarmee de kwaliteit van deze technologie bewijst. Tijdens het rijden produceert de brandstofcel geen andere uitlaatemissies dan zuiver water.

De waterstof wordt opgeslagen in drie brandstoftanks onder hoge druk, waardoor het Hilux-prototype een verwachte actieradius heeft van meer dan 600 km. Dat is aanzienlijk verder dan mogelijk is met een batterij-elektrisch systeem. De hybride batterij slaat elektriciteit op die door de brandstofcel in de auto wordt geproduceerd en is achterin onder de laadvloer geplaatst, waardoor geen ruimte verloren gaat in de cabine.

Geschiedenis van het project

Het project ging begin 2022 van start met een haalbaarheidsstudie die werd uitgevoerd door TMUK en Toyota Motor Europe. Het kreeg vervolgens financiering van de Britse overheid via het Advanced Propulsion Centre, een non-profitorganisatie die de ontwikkeling van schonere technologieën en nieuwe mobiliteitsconcepten ondersteunt. Dit maakte de start mogelijk van een intensief ontwerp- en ontwikkelingsprogramma vanaf 1 juli 2022, met consortiumpartners Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research en extra ondersteuning van Toyota Motor Corporation (TMC).

De bouw van het prototype begon op 5 juni van dit jaar, waarbij werd gewerkt volgens de principes van het Toyota Production System in een speciaal daarvoor bestemde ruimte binnen de fabriek van TMUK. Slechts drie weken later was de eerste auto klaar, de eerste van 10 die vóór het einde van dit jaar worden gebouwd. Deze worden nu grondig getest om er zeker van te zijn dat ze qua veiligheid, dynamische prestaties, functionaliteit en duurzaamheid aan de hoge eisen voldoen die aan een productiemodel worden gesteld.

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA