TOYOTA ONTHULT TOPMODEL IN HET RAV4-GAMMA: DE NIEUWE RAV4 PLUG-IN HYBRID

• RAV4 Plug-in Hybrid beleeft werelddebuut op de Los Angeles Auto Show
  • Top van de RAV4-lijn en nieuw vlaggenschip onder de hybride auto’s van Toyota
  • Uitstekende prestaties in zijn segment met 306 DIN-pk/225 kW*
  • Gericht op de beste prestaties en efficiëntie in zijn klasse met een acceleratie van 0-100 km/h in 6,2 seconden* en een CO2-uitstoot van minder dan 30 g/km*
  • Lithium-ion batterij met hoge capaciteit zorgt voor hoogste elektrische actieradius in zijn klasse: meer dan 60 km* en dus ruim boven het gemiddelde van het dagelijkse woon-werkverkeer (50 km)
Met het werelddebuut van de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid op de Los Angeles Auto Show voegt Toyota vandaag een belangrijk nieuw hoofdstuk toe aan de geschiedenis van de RAV4, ’s werelds eerste recreatieve/lifestyle SUV. Deze eerste plug-in hybride versie van de RAV4 is gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring met hybride aandrijflijnen. Door zijn technologische leiderschap op dit gebied belooft Toyota zijn klanten een auto die meer vermogen levert en toch een lagere uitstoot heeft en zuiniger is dan andere auto’s in zijn klasse.

De vijfde generatie van de RAV4, een van de populairste SUV’s van Europa, bereikt hiermee zijn hoogtepunt. Sinds de introductie eerder dit jaar zijn meer dan 120.000 klantorders geplaatst, waaronder ruim 105.000 hybrides (West-Europa), wat de historische status van dit model opnieuw bevestigt.

Dat de RAV4 Plug-in Hybrid aan de top van de RAV4-lijn staat en het vlaggenschip onder de huidige Toyota-hybrides vormt, komt door de combinatie van een hoog vermogen en hoge prestaties, uitzonderlijke zuinigheid, de uitmuntende dynamiek van het GA-K-platform en het rijgedrag op verharde en onverharde wegen dankzij de standaard aanwezige intelligente elektrische AWD-i-vierwielaandrijving.

Door zijn ervaring met het ontwikkelen van twee generaties van de Prius Plug-in Hybrid is Toyota prima in staat om de indrukwekkende nieuwe aandrijflijn voor de RAV4 te produceren. Met een totaal systeemvermogen van 306 DIN-pk/225 kW* kan dit model in slechts 6,2 seconden van 0-100 km/h accelereren*, waarmee het al zijn conventioneel aangedreven rivalen overtreft. Wat betreft CO2-uitstoot en brandstofverbruik, is de RAV4 bovendien op weg om de beste in zijn klasse te worden: Toyota’s voorlopige homologatiegegevens (WLTP-standaard) wijzen op een CO2-uitstoot van minder dan 30 g/km*. Geen van de huidige plug-in hybride SUV’s met vierwielaandrijving in het D-segment komt hierbij in de buurt.

Toyota heeft de prestatieverbetering van de elektromotor benut om een aanzienlijke hogere vermogensafgifte te realiseren dan in de normale RAV4 Hybrid. Toyota heeft een nieuwe lithium-ion batterij met hoge capaciteit ontwikkeld en een Boost Converter aan de vermogensregelaar van het hybride systeem toegevoegd. De 2.5-liter Hybrid Dynamic Force-benzinemotor is dezelfde krachtbron als in de normale RAV4 Hybrid. Het resultaat is niet alleen een snelle acceleratie in ontkoppelde toestand. De RAV4 Plug-in Hybrid heeft ook een grotere actieradius wanneer volledig elektrisch, dus zonder brandstofverbruik en uitlaatemissies, in de EV-modus wordt gereden. De verwachte actieradius (WLTP-standaard) bedraagt meer dan 60 km*. Dat is verder dan concurrerende plug-in hybrid SUV’s en meer dan het Europese gemiddelde van 50 km voor dagelijks woon-werkverkeer.

De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid wordt in de tweede helft van 2020 geïntroduceerd. De exacte data waarop de verkoop begint, worden per land/markt vastgesteld.

* Voorlopige cijfers onder voorbehoud van definitieve homologatie

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM