Toyota ontwikkelt nieuw brandstofcelsysteem voor waterstof
Toyota Motor Corporation heeft vandaag aangekondigd dat het een nieuw brandstofcelsysteem (FC), het derde generatie brandstofcelsysteem (3rd Gen Fuel Cell System), heeft ontwikkeld als onderdeel van zijn voortdurende inspanningen richting de realisatie van een waterstofmaatschappij.
Het volledig nieuwe 3rd Gen FC System is ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van de commerciële sector, met dezelfde duurzaamheid als conventionele dieselmotoren. Bovendien biedt het nieuwe systeem aanzienlijke verbeteringen in prestaties, waaronder brandstofefficiëntie en een aanzienlijke kostenreductie in vergelijking met de vorige versie. Naast personenauto's zal het 3rd Gen FC System worden uitgebreid voor gebruik in zware commerciële voertuigen en wordt het naar verwachting na 2026 geïntroduceerd op markten, voornamelijk in Japan, Europa, Noord-Amerika en China.
Het 3rd Gen FC System zal voor het eerst worden onthuld op woensdag 19 februari op de H2 & FC EXPO (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) in Tokio, Japan.
Toyota beschouwt waterstof als een belangrijke brandstof in de zoektocht naar koolstofneutraliteit en werkt actief samen met partners uit verschillende industrieën. Toyota heeft verschillende initiatieven gepromoot op het gebied van "Creëren, Vervoeren, Opslaan en Gebruiken" van waterstof in zijn R&D-activiteiten. Om het gebruik van brandstofcellen te versnellen en de adoptie van de technologie te bevorderen voor de realisatie van een waterstofmaatschappij, is de voortdurende evolutie van brandstofceltechnologie noodzakelijk, en dit 3rd Gen FC-systeem vertegenwoordigt een significante stap vooruit.
Overzicht van het 3rd Gen FC System
In 2014 werd de Toyota Mirai waterstofwagen gelanceerd, en sindsdien zijn er ongeveer 28.000 voertuigen verkocht in meer dan 30 landen. Daarnaast begon Toyota sinds 2019 brandstofcelsystemen te leveren voor andere toepassingen, zoals bussen, spoorwegen en stationaire stroomgeneratoren, en heeft het wereldwijd meer dan 2.700 eenheden geleverd aan meer dan 100 klanten.
In Japan werkt Toyota samen met veel partners, met name in de prefecturen Tokio en Fukushima, om deze systemen in de commerciële sector te implementeren en zo bij te dragen aan de creatie van een waterstofmaatschappij. Het nieuwe 3rd Gen FC System werd ontwikkeld op basis van klantfeedback en inzichten van proof-of-concepts en demonstratietests van de afgelopen jaren.
Belangrijkste kenmerken van het 3rd Gen FC System:
Hoofdkenmerken
- Verbetering in duurzaamheid, tot 2x (twee keer) die van de vorige generatie, met een duurzaamheid vergelijkbaar met dieselmotoren en een onderhoudsvrij ontwerp.
- Verbetering van de brandstofefficiëntie van 1,2x die van de vorige generatie, wat zorgt voor een 20% grotere actieradius.
- Aanzienlijke kostenreductie door innovaties in celontwerp en productieprocessen.
Meerdere toepassingen:
Het 3rd Gen FC System kan worden geïnstalleerd in verschillende commerciële voertuigen, personenauto's en toepassingen voor algemeen gebruik, zoals stationaire generators, spoorwegen en schepen. Voor personenauto's biedt de verbeterde brandstofefficiëntie een grotere actieradius voor meer gemoedsrust. Voor zware commerciële voertuigen biedt het nieuwe FC-systeem een duurzaamheid vergelijkbaar met dieselmotoren en hoge kracht. Bovendien, door het systeem compacter te ontwerpen, kan het gemakkelijker worden geïntegreerd in verschillende commerciële voertuigen.