TOYOTA ONTWIKKELT SPECIAAL ONTWORPEN BRANDSTOFCELSYSTEEM VOOR REIS VAN DE ENERGY OBSERVER IN 2020

• Toyota ontwikkelt en levert een speciaal ontworpen brandstofcelsysteem voor de Energy Observer, de eerste waterstofboot die rond de wereld vaart
    • Toyota zet de succesvolle samenwerking sinds 2017 voort door de wereldreis van de Energy Observer te ondersteunen met een maritieme waterstoftoepassing
    • Het Toyota Fuel Cell System is ontworpen als een modulaire oplossing, die ook in aanmerking komt voor toepassing in vrachtwagens, bussen en schepen en voor stationair gebruik
Brussel, 3 februari 2020 – Toyota is vanaf het begin betrokken bij het Energy Observer-project , omdat waterstof het centrale element vormt van deze fantastische reis. Tijdens een zes jaar durende odyssee, die in 2017 begon, vaart het Energy Observer-team rond de wereld in de eerste boot die zelf in zijn energie voorziet. De elektrisch aangedreven boot van de toekomst werkt door gebruikmaking van een mix van hernieuwbare energiebronnen en een systeem dat CO2-vrije waterstof uit zeewater produceert.

In overeenstemming met Toyota’s Environmental Challenge 2050 demonstreert en deelt de Energy Observer oplossingen die een milieu- en energietransitie bevorderen en de energienetwerken van de toekomst ondersteunen, zodat ze efficiënt en op grote schaal toepasbaar zijn. Als eerste Franse ambassadeur van de Sustainability Development Goals (SDG’s) zoekt de Energy Observer naar innovatieve oplossingen voor het milieu om vorm te geven aan de toekomst en te bewijzen dat een schonere wereld mogelijk is.

Voor de volgende etappe van de reis hebben de Energy Observer en Toyota nauw samengewerkt om Toyota’s toonaangevende brandstofceltechnologie in de boot te introduceren. Dit brandstofcelsysteem is speciaal door het Toyota Technical Center Europe ontwikkeld met onderdelen die als eerste in de Toyota Mirai zijn geïntroduceerd. Deze zijn verwerkt in een compacte module die geschikt is voor scheepvaarttoepassingen. Het systeem levert niet alleen meer vermogen en efficiëntie, maar ook een hoge mate van betrouwbaarheid om dit jaar de Atlantische en de Grote Oceaan over te steken.

Het R&D-team in Europa wist binnen 7 maanden het systeem te ontwerpen en de onderdelen te produceren, waarna de bouw en installatie van de compacte brandstofcelmodule volgden. Dit bewijst dat de brandstofceltechnologie van Toyota aan verschillende toepassingen aangepast kan worden. Eind vorig jaar werd de brandstofcelmodule getest terwijl de boot op de scheepswerf lag. Als laatste wordt momenteel het gebruik bij vol vermogen op zee getest voordat de Energy Observer half februari uitvaart voor zijn reis in 2020.

“We zijn heel trots dat we het Toyota Fuel Cell System op onze oceaanreizen mogen meenemen om het onder de zwaarste omstandigheden te testen. Na drie jaar van ontwikkeling, waarin we bijna 20.000 zeemijlen hebben afgelegd, is de energievoorziening en -opslag van de Energy Observer nu zeer betrouwbaar en verheugen we ons op de volgende fase van het project: een betrouwbaar en betaalbaar systeem op de markt brengen voor de maritieme wereld. Wij zijn van mening dat het Toyota Fuel Cell System zich hier perfect voor leent, omdat het industrieel wordt geproduceerd en efficiënt en veilig is. Als ambassadeur van de SDG’s is het onze taak om schone energieoplossingen te promoten en delen wij Toyota’s visie van een waterstofmaatschappij.”

Victorien Erussard, oprichter en kapitein van de Energy Observer

Het Toyota Fuel Cell System bewijst zijn voordelen al jarenlang in de Mirai, maar sinds kort ook in andere toepassingen, zoals bussen en vrachtwagens. Door dit systeem voor zeevervoer te gebruiken, komt de ontwikkeling van de waterstofmaatschappij weer een stap dichterbij. Toyota is ervan overtuigd dat waterstof de katalysator is voor een koolstofvrije energievoorziening en dat de modulaire oplossing van het Toyota Fuel Cell System, die geschikt is voor een groot aantal toepassingen, de acceptatie van de technologie kan versnellen.

“We zijn blij dat we de veelzijdigheid van het Toyota Fuel Cell System verder kunnen aantonen. Ons Europese R&D-team en het team van de Energy Observer hebben hard gewerkt om deze module te ontwikkelen en in de bestaande boot te installeren. Dit project toont aan dat de brandstofceltechnologie van Toyota in elke omgeving gebruikt kan worden en dat er veel commerciële mogelijkheden zijn om deze technologie te verspreiden. Het is altijd inspirerend om met mensen te werken die dezelfde doelen nastreven en met dit project wordt onze visie van een waterstofmaatschappij nog meer ondersteund.”

Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM