Toyota op het 100ste Autosalon van Brussel
Op weg naar koolstofneutrale toekomst staat hybridetechnologie centraal, als meest toegankelijke mobiliteitsoplossing vandaag
- Toyota presenteert een groot gamma op het Autosalon, en focust daarbij vooral op zijn populaire, zelfopladende hybrides.
- Toyota blijft inzetten op de verdere ontwikkeling van een breed gamma aan technologieën met het oog op een toegankelijke en duurzame toekomst.
- Het merk zal aanwezig zijn met een groots opgezette stand van zo’n 1200 m2, met als eyecatcher de ‘Sphere’, een inspirerende structuur die constante innovatie symboliseert.
- Toyota is momenteel een van de sterkhouders op de Belgische automarkt, en steeg in 2022 zowel in marktaandeel als in volume.
- Bij de particuliere consument, dé doelgroep van het Autosalon, is Toyota vandaag zelfs het tweede grootste merk qua inschrijvingen.
Toyota trekt vol vertrouwen naar het 100ste Autosalon in Brussel, dat na twee jaar afwezigheid opnieuw fysiek kan plaatsvinden. Met een groots opgezette stand van zo’n 1200 m2 en 15 tentoongestelde wagens, etaleert Toyota zijn veelzijdig productaanbod en zijn positieve kijk op de toekomst. Toyota stelt er zijn volledig aanbod zelfopladende hybrides voor, dé bestsellers voor het merk in ons land momenteel. Gezien Toyota er prat op gaat om niet te kiezen voor één enkele aandrijving, kan men er eveneens kennismaken met de andere motorisaties die Toyota aanbiedt, zoals plug-in-hybride, elektrisch en waterstof. Enkele sleutelmodellen uit het bedrijfsvoertuigensegment en sportieve modellen vervolledigen de stand. Aan ambitie geen gebrek bij Toyota, dat dit jaar één van de sterkste groeiers op de Belgische automarkt is.
Duurzaamheid en knowhow verbonden in de ‘Sphere’
De ambitieuze houding van Toyota komt tot uiting in de grote, centrale structuur die een prominente plaats krijgt op de Toyotastand tijdens het Autosalon, de ‘Sphere’ genaamd. De twee ringen van deze eyecatcher staan respectievelijk voor Toyota’s technologisch leiderschap en de weg naar een duurzame toekomst. De onlosmakelijke verbondenheid van beiden symboliseert ‘innovatie’. Samen vormen ze het DNA van Toyota en blijven ze een onuitputtelijke inspiratiebron voor het merk. Het feit dat deze twee ringen met elkaar verweven en dus onafscheidelijk zijn, symboliseert de eindeloze innovatie richting een duurzame toekomst.
Aan de hand van grote videoschermen, aan de binnenzijde van de Sphere, kan de bezoeker een blik werpen op die ambitieuze toekomstsvisie en kennismaken met de innovatieve mobiliteitsoplossingen van het merk.
Bewuste keuze voor breed gamma
Voor deze editie van het Autosalon zal Toyota 15 modellen in de kijker zetten, rondom de ‘Sphere’.
De grote focus ligt op de zelfopladende hybrides, waarvan maar liefst 6 verschillende modellen voorgesteld worden, met o.a. de bestsellers Toyota Yaris, Toyota Corolla & Toyota RAV4. Dit breed aanbod is niet toevallig: Toyota’s zelfopladende hybrides zijn vandaag dé oplossing voor zowel de particulier als de fleetklant die op zoek is naar een praktische, betaalbare en duurzame geëlektrificeerde wagen, als overgang naar een 100% elektrisch model.
Daarnaast kunnen bezoekers eveneens kennis maken met de andere aandrijvingen die Toyota in het gamma heeft: plug-in hybride, elektrisch en waterstof. Enkele Toyota-modellen uit het sportieve en het bedrijfsvoertuigen-gamma vervolledigen de stand.1
Groeiende speler op Belgische automarkt
Toyota is vandaag één van de belangrijkste spelers in het Belgische autolandschap. Toyota is momenteel het sterkst groeiende automerk in de top-20 van de inschrijvingen in ons land, en staat momenteel op een sterke zesde plek. Op de particuliere markt neemt Toyota zelfs een tweede plek in, dankzij het succes van het breed aanbod zelfopladende hybrides.2
Brede benadering voor koolstofneutrale toekomst
Toyota, al 25 jaar pionier in de ontwikkeling van geëlektrificeerde voertuigen, beschikt na meer dan twee decennia van investeren en innoveren over het meest complete gamma van geëlektrificeerde voertuigen.
Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om al haar voertuigen in Europa koolstofneutraal te maken tegen 2035. Toyota is ervan overtuigd dat er, in het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen, op meerdere technologische oplossingen moet worden ingezet, zoals de zelfopladende hybride voertuigen (HEVs), plug-in hybrides (PHEVs), volledig elektrische wagens (BEVs) en wagens met een brandstofcel op waterstof (FCEVs). Alleen door constant te blijven innoveren op vlak van deze verschillende technologische oplossingen zal de autosector duurzame en gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossingen kunnen blijven aanbieden, op maat van elke consument.
Toyota zal een persconferentie geven ter gelegenheid van het Autosalon, tijdens de persdag op 13 januari 2023 om 8u40 op de Toyota-stand in Paleis 7.
De Saloncondities van Toyota zullen bekend gemaakt worden op 1 januari 2023.
1volledige lijst aanwezige Toyota-modellen op het Autosalon:
Zelfopladende hybrides:
- Toyota Yaris Cross hybrid
De Yaris Cross profiteert van het sterke erfgoed van Toyota op het gebied van hybride technologie, het fantastische design van kleine wagens en de SUV-techniek. Als waardig lid van de Yaris-familie is dit model gebaseerd op het nieuwe GA-B-platform voor compacte voertuigen van Toyota. In zijn nieuwe GR Sport-uitvoering heeft de wagen niet alleen een sportieve look, maar biedt hij ook een levendigere rijstijl.
Deze nieuwe stedelijke SUV is voorzien van de hybride technologie van de vierde generatie van Toyota, waaronder een 1,5 liter 3-cilindermotor met hoge compressieverhouding en een elektrisch systeem, die in totaal 116 pk leveren voor uitstekende prestaties en efficiëntie.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 4,4-5,0 l/100 km en 100-114 g/km
- Toyota Yaris hybrid
De Toyota Yaris is ontworpen om te voldoen aan de eisen van Europese stadsbewoner en combineert uitstekend rijgedrag en rijcomfort in een resoluut modern pakket van krachtige en strakke lijnen.
De vierde Toyota Yaris introduceert het geheel nieuwe modulaire GA-B-platform en een hybride systeem van de vierde generatie met 3-cilindermotor. Zijn efficiëntie, design en dynamisch gedrag hebben hem de titel Auto van het Jaar 2021 opgeleverd.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 4,4-5,0 l/100 km en 100-114 g/km
- Toyota C-HR hybrid
De Toyota C-HR bleef trouw aan de lijnen van het concept dat hem in 2014 voorging. Dit model is een emotioneel gedreven succes dat zich graag wil onderscheiden. Met twee hybride motoren, variërend van 122 tot 184 pk, is de dynamische crossover van Toyota voor 2022 voorzien van een vernieuwde line-up en een geavanceerd infotainmentsysteem.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 4,4-5,0 l/100 km en 100-114 g/km
- Toyota Corolla Cross hybrid
De nieuwe Corolla Cross is een praktische SUV voor het hele gezin die het moderne Corolla-gamma aanvult, gebaseerd op de principes van de TNGA-filosofie. Het is ook het eerste model dat is uitgerust met de hybride technologie van de vijfde generatie van Toyota, die zowel meer vermogen als meer efficiëntie biedt, en verkrijgbaar is met voorwielaandrijving of intelligente vierwielaandrijving.
Naast de robuuste uitstraling van een typische SUV van Toyota en een grote kofferbak die is ontworpen voor gemakkelijke toegang, markeert de Corolla Cross de eerste verschijning van een geheel vernieuwde, volledig digitale bestuurdersplaats.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 5,0-5,3 l/100 km en 113-120 g/km
- Toyota Corolla Touring Sport
Maar weinig auto's kunnen bogen op betere succesgenen dan de Toyota Corolla, 's werelds populairste modelnaam. Dit jaar krijgt de 12e generatie van de Corolla een grote upgrade.
De Corolla is meer dan alleen een stilistische evolutie, hij heeft ook talrijke nieuwe exterieur- en interieurkenmerken, evenals hybride technologie van de vijfde generatie voor meer vermogen, een betere rijervaring en betere prestaties. Hij behoudt zijn sterke punten, zoals een van de grootste koffers in zijn klasse voor de Touring Sports-versie.
Brandstofverbruik en Co2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus - onder voorbehoud van homologatie): 4,5 l/100 km en 102 g/km
- Toyota RAV4
De Toyota RAV4 kan er prat op gaan de meest originele en best verkochte vrijetijds SUV ter wereld te zijn. Dit model zit nu in zijn vijfde generatie en blijft marktleider in zijn segment door klanten een ruime keuze aan efficiënte en elektrische motoren te bieden, evenals de intelligente elektrische vierwielaandrijving (AWD-i) van Toyota.
Voor het modeljaar 2023 kreeg de Toyota RAV4 een GR Sport-uitrusting die geïnspireerd is op de wereldwijde prestaties van TOYOTA GAZOO Racing, en een aangepaste ophanging voor een sportievere rijervaring.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 5,6-5,8 l/100 km en 126-131 g/km
Plug-in hybrides:
- Toyota RAV4 Plug-in Hybride
De Toyota RAV4 heeft niet alleen de eer om als eerste in de familie gebaseerd te zijn op het wereldwijde GA-K-architectuurplatform van Toyota, maar hij is ook het eerste model dat een nieuwe plug-in hybride motor introduceert op basis van het 2,5 liter hybride pakket.
Met zijn batterij van 18,1 kWh en extra elektrische motor op de achteras profiteert de RAV4 Plug-in Hybrid niet alleen van de grip van vierwielaandrijving, maar ook van een elektrisch rijbereik van 75 km.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 1,0 l/100 km en 22 g/km
Elektrisch:
- Toyota bZ4X
De bZ4X is het eerste model in een gloednieuwe reeks elektrische voertuigen met batterij (BEV) van Toyota. Hij introduceert het geheel nieuwe speciale eTNGA-platform en een designfilosofie die de futuristische uitstraling van elektrische voertuigen op batterij combineert met de gekende eigenschappen van SUV's.
De bZ4X is verkrijgbaar in versies met voorwiel- en vierwielaandrijving, met respectievelijk 204 en 218 DIN-pk. Met zijn 71,4 kWh lithium-ion batterij biedt de bZ4X een officieel rijbereik (WLTP-norm) tot 516 km voor de versie met voorwielaandrijving en tot 470 km voor de versie met vierwielaandrijving.
Rijbereik (WLTP gecombineerde cyclus): 500 km
Waterstof:
- Toyota Mirai
Als onderdeel van zijn visie op een duurzame multi-energiemaatschappij heeft Toyota in 2020 de tweede generatie van zijn brandstofcelauto geïntroduceerd, de Mirai. De nieuwe Mirai is gebouwd op basis van het modulaire GA-L-platform, waardoor de indeling van de systemen, tanks en brandstofcellen kan worden geoptimaliseerd en er plaats wordt gecreëerd voor vijf passagiers in een ruimere cabine.
Het nieuwe platform beschikt over een extra (derde) waterstoftank, die bijdraagt aan een toename van het rijbereik met 30% , ofwel bijna 650 km. De volledig vernieuwde brandstofcel resulteert ook in een aanzienlijke vermindering van de omvang en het gewicht van de belangrijkste onderdelen.
CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 0 g/km
ICE-modellen:
- Toyota Aygo X
De volledig nieuwe Toyota Aygo X wordt een unieke crossover in het A-segment. Hij is ontworpen in België en wordt in Europa geproduceerd om aan de eisen van het verkeer in de Europese steden en buitenwijken te voldoen. Het gedurfde tweekleurige ontwerp creëert een uniek grafisch profiel dat de aandacht trekt en zijn dynamiek benadrukt.
De Aygo X wordt aangedreven door een bekroonde 1,0 liter 3-cilindermotor die 72 pk en 93 Nm koppel levert. Een handgeschakelde 5-versnellingsbak is standaard, maar een nieuwe S-CVT is als optie leverbaar.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 4,7 l/100 km en 107 g/km
- Toyota Proace City Verso
De Toyota Proace City Verso brengt een combinatie van veiligheid, comfort en gemak met premium voorzieningen naar het segment van de ludospaces. Dit alles natuurlijk zonder zijn praktische eigenschappen te vergeten, zoals schuifdeuren, klapstoelen of twee chassislengtes, die hem tot de ideale gezinsvriend maken.
De benzine- en dieselmotoren variëren in vermogen van 100 tot 130 pk en bieden de keuze uit een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en een automatische achtversnellingsbak.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 5,2-6,7 l/100 km en 137-152 g/km
- Toyota GR Supra Manual
Het eerste wereldwijde GAZOO RACING (GR) model van Toyota, de GR Supra, is de perfecte belichaming van een filosofie die pleit voor auto's die voortkomen uit een passie voor autorijden en onmiskenbaar rijplezier bieden. Aanvankelijk werd de auto op de markt gebracht met een 3,0 liter 6-cilinder-in-lijn motor, maar nu wordt daar een nieuwe 2,0 liter motor met 258 pk aan toegevoegd.
Voor het modeljaar 2022 heeft Toyota gereageerd op de vraag van de klanten en sportwagenliefhebbers door de optie van een handgeschakelde versnellingsbak op de GR Supra te introduceren. De nieuwe versnellingsbak en koppeling zijn speciaal ontworpen voor de eigenschappen van de 3,0 liter motor van de Supra GR.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 8,8 l/100 km en 198 g/km
- Toyota Hilux GR SPORT
De Toyota Hilux is één van de legendes van de Dakar Rally en een voormalige onbetwiste winnaar van 's werelds zwaarste race. Met zijn nieuwe GR Sport jasje, is 's werelds populairste pick-up ontworpen om de aandacht te trekken met zijn specifieke stijlelementen.
Toyota introduceert ook een reeks specifieke verbeteringen aan de ophanging voor een nog betere rijervaring, met verbeterde controle, respons en grip.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerde cyclus): 9,2 - 9,7 l/100 km en 242 - 256 g/km
2 Overzicht Febiac private markt januari t.e.m. november: