TOYOTA OP HET SALON VAN GENEVE 2016

TOYOTA C-HR - Toyota's frisse nieuwe kijk op de cross-over

De C-HR, in wereldpremière op het autosalon van Genève 2016, bevestigt Toyota's krachtige nieuwe aanwezigheid in de cross-overmarkt. Hij werd ontworpen om zich zowel binnen het Toyota-gamma als in zijn segment te onderscheiden. De C-HR is het resultaat van Akio Toyoda's vastberadenheid om de ontwerpers meer vrijheid te geven en de creativiteit te stimuleren om zo opvallende designs aan meer rijplezier te koppelen.

Het unieke karakter van de Toyota C-HR spreekt boekdelen over de flexibiliteit die de ontwikkelaars dankzij de nieuwe TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture) genieten op het vlak van design, aandrijving en dynamiek. Zo konden ze met een heel nieuwe en frisse blik naar het alsmaar populairdere cross-oversegment kijken.

Daardoor kon de Toyota C-HR opmerkelijk trouw blijven aan de algemene lijnen van de concept-cars die zoveel aandacht trokken in Parijs (2014) en Frankfurt (2015). Zijn coupélijnen laten geen twijfel bestaan over de vastberadenheid van de ontwerpers om een nieuwe stijlrichting in te slaan, zowel binnen het Toyota-gamma als in het segment van de middelgrote cross-overs.

De Toyota C-HR werpt zich dan ook op als een pionier in zijn segment dankzij de introductie van een hybrideaandrijving. Met het allernieuwste 1.8-hybridesysteem van Toyota stemt de C-HR zijn rijervaring perfect af op het leven in en rond de stad en kan hij prat gaan op een efficiëntie die nooit eerder werd gerealiseerd in dit segment.

Tot slot inspireert de wagen zich op de visie van hoofdingenieur Hiroyuki Koba: Respons, Lineariteit en Consistentie. Het rijgedrag van de C-HR werd daarom bewust afgesteld om de precisie en controle van een moderne compacte hatchback te evenaren, dankzij de minutieuze verfijning van Toyota's meest recente platform en zijn lage zwaartepunt. Zo moest de C-HR zijn snelheid in de bochten kunnen aanhouden, met een uitmuntende koetswerkcontrole en vloeiende stuurbewegingen. Daardoor toont hij zich niet alleen erg aangenaam in druk stadsverkeer, maar ook op de open weg, ongeacht de staat van het wegdek en op een manier die de huidige normen voor cross-overs overtreft.

Uitblinken door passie

Het ontwikkelingsteam was zich terdege bewust van de al overbevolkte cross-overmarkt en opteerde daarom van bij het begin voor een erg gerichte benadering, toegespitst op een helder en erg specifiek klantenimago.

De wagen richt zich tot klanten die zich voornamelijk laten leiden door emotionele criteria. Klanten die zich willen onderscheiden en als eerste nieuwe ervaringen en producten willen uitproberen. Klanten die stijl boven functionaliteit plaatsen en hun auto zien als een uitdrukking van hun persoonlijkheid. Klanten ook die kwaliteit centraal stellen in alles wat ze kopen en van een enthousiaste wagen houden. Aangezien deze klanten doorgaans in de stad wonen, moet hun auto zich ook een weg kunnen banen door het spitsuurverkeer.

Coupétrekken

Conform de smaken en vereisten van deze doelgroep introduceert de Toyota C-HR een opvallende stijl die de cross-overmarkt een nieuwe dosis dynamiek en sensualiteit geeft. Het productiemodel blijft opmerkelijk trouw aan de concept-car die voor het eerst werd voorgesteld op het autosalon van Parijs 2014 en die bijzonder in de smaak viel bij zijn doelpubliek.

De C-HR onderscheidt zich door zijn koetswerk met diamantvormig architectuurthema en prominente wielkasten op de vier hoeken om de kracht en stijfheid van de nieuwe cross-over te benadrukken. De gemoduleerde structuur van de C-HR combineert een krachtig gelijnde onderkant en een verhoogde bodemvrijheid met het ranke en gestroomlijnde profiel van een coupé.

Vanuit elk oogpunt creëert de combinatie van gefacetteerde diamantachtige vormen met vloeiende oppervlakken en elegant geïntegreerde details een delicate balans van precisie en sensualiteit.

De voorkant pakt uit met een verdere evolutie van Toyota's designidentiteit Under Priority en Keen Look. Het ranke bovenste radiatorrooster vloeit vanaf het Toyota-logo over in de gestroomlijnde en gespierde vleugeluiteinden van de koplampen en omhult heel de voorkant van de auto.

De lichtblokken werken met 'full led'-verlichting met lichtrails en sequentiële richtingaanwijzers die de C-HR een heel eigen, unieke visuele signatuur geven.

Daaronder werd de uitgesproken driedimensionale bumper geïntegreerd in de wielkasten en het trapeziumvormige onderste radiatorrooster om de brede en stevige uitstraling van de C-HR nog te versterken.

De beweging van het zwarte drempelpaneel naar de voor- en achterwielen toe in combinatie met de schouderlijn die doorloopt naar voren en achteren benadrukt het snel uitziende koetswerk. De coupétrekken van de C-HR worden nog meer in de verf gezet door de verborgen achterdeurgrepen, die in de C-stijl werden geïntegreerd en door de vloeiende daklijn die uitloopt in een grote skeletachtige achterspoiler.

De erg schuine achterkant omvat de achterklep en geeft tegelijk toegang tot de bagageruimte. Het contrasteert met de geprononceerde wielkasten en geeft de nieuwe cross-over een brede en erg krachtige uitstraling. De prominente achterlichten, die zich trots uit het spits toelopende koetswerk lijken te verheffen, kunnen ook een beroep doen op ledtechnologie om de achterkant van de C-HR een even expressieve visuele signatuur te geven.

Deze auto is het resultaat van een wereldwijde samenwerking tussen onze designcentra op drie verschillende continenten en werd vanuit het hoofdkwartier geleid door PCD (Project Chief Designer) Kazuhiko Isawa. Het originele koetswerk werd getekend door Calty, onze designstudio in Californië.

Responsieve en zuinige krachtbronnen

De Toyota C-HR zal worden aangedreven door een gamma motoren ontworpen om het soepele rijgedrag te leveren dat klanten zoeken. Dat komt ten volle tot uiting aan het stuur van de hybrideversie, die met haar intrinsieke kwaliteiten een vloeiend en schokvrij rijgedrag garandeert. Met de jongste generatie van de hybrideaandrijving onder de kap stoot de C-HR  minder dan 90g/km CO2 uit (onder voorbehoud van homologatie), een topwaarde voor dit segment.

Met zijn vermogen van 122 pk toont deze nieuwe hybridemotor zich efficiënter en lichter en levert hij scherpere prestaties dan het vorige systeem. Detailwijzigingen aan de motor hebben geresulteerd in een thermische efficiëntie van 40 %, een wereldrecord voor een benzinemotor. Andere onderdelen van het hybridesysteem werden lichter en kleiner gemaakt en kregen een andere plaats om de lay-out te optimaliseren en zo verder bij te dragen tot het lagere zwaartepunt van de auto.

Daarnaast wordt de Toyota C-HR leverbaar met de nieuwe 115 pk/85 kW sterke 1.2-turbomotor die werd ingewijd door de Auris. Die motor wordt naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een continu variabele automaat ontworpen om het alerte en directe gevoel te leveren dat zo sterk in de smaak valt bij Europese klanten die vertrouwd zijn met handgeschakelde en automatische transmissies. De CVT is verkrijgbaar zowel op de 2WD, als de 4WD-versies.

Een ongekend dynamisme in het segment van de cross-overs

Hoofdingenieur Hiroyuki Koba, zelf een enthousiaste bestuurder, besteedde heel wat aandacht aan het ontwerpen en ontwikkelen van het C-HR-chassis. Van bij de eerste schetsen legde hij duizenden kilometers af over Europese wegen om meer inzicht te krijgen in de vereisten van het wegennet, maar ook in de rijstijl van Europeanen.

"Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat Europeanen een veel vloeiendere rijstijl hebben doordat ze veel meer anticiperen op het verkeer", vertelt Hiroyuki Koba. "Ze vermijden obstakels door hun traject en snelheid aan te passen en proberen hun elan aan te houden om efficiënt vooruit te komen, terwijl bestuurders elders in de wereld in dezelfde situaties vaak gewoon stoppen. Dat heeft ons aangezet om samen met ons Europese team te werken aan een maximale precisie voor alle aspecten van de wagen. We wilden de prestaties gelijkstellen met die van een degelijke hatchback uit het C-segment."

Met zijn lage zwaartepunt en meerpuntsophanging vormde het nieuwe TNGA-platform het ideale vertrekpunt om ervoor te zorgen dat alle chassiseigenschappen konden worden afgestemd op een onmiddellijke en natuurlijke respons op de acties van de bestuurder. Hoofdingenieur Hiroyuki Koba was betrokken bij elke belangrijke evaluatie en beslissing met betrekking tot het rijgedrag om te garanderen dat zijn visie 'Respons, Lineariteit en Consistentie' ten volle tot leven kwam.

Vooral de stuurinrichting werd ontwikkeld om perfect lineair te werken, wat samen met de maximale eliminatie van rolbewegingen garant staat voor een voor dit segment opmerkelijke rijprecisie. Het terugdringen van koetswerkbewegingen, die eigen zijn aan alle hoge auto's, heeft ook een directe invloed op het rijcomfort. Zelfs op de vaak slechte Europese wegen blijft de auto opmerkelijk evenwichtig en accuraat, wat bijdraagt tot het zelfvertrouwen en het rijplezier.

Geavanceerde veiligheidsuitrusting standaard beschikbaar

Conform Toyota's strategie om geavanceerde veiligheidsuitrusting binnen ieders bereik te brengen, wordt de C-HR uitgerust met technologieën die normaal zijn voorbehouden aan de hogere segmenten. Zo wordt het Toyota Safety Sense-systeem standaard aangeboden op elke C-HR. Dit veiligheidspakket omvat een Pre Collision System (PCS), een Lane Departure Alert, de Road Sign Assist (RSA) en Automatic High Beam (AHB), alsook een voetgangersdetectie en adaptieve snelheidsregelaar.

Productie

De Toyota C-HR zal van de band rollen bij Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) in Sakarya (Turkije). Het is de eerste keer dat een hybridewagen in Turkije wordt gebouwd, een beslissing die kadert in de productie- en verkoopactiviteiten van Toyota Motor Europe voor het uitgebreide Europa.

 Daarmee wordt TMMT de derde Europese productievestiging voor hybridewagens van TME, na Toyota Motor Manufacturing France (Yaris Hybrid) en Toyota Motor Manufacturing UK in Burnaston, Derbyshire (Auris Hybrid en Auris Hybrid Touring Sport). De hybridemotor zal gebouwd worden in de motorfabriek van Toyota Motor Manufacturing UK in Deeside (Wales).

 

 

 

 

NIEUWE HILUX

Een nieuw tijdperk voor de pick-up en toch een echte Hilux

Robuuster, sterker en terreinvaardiger dan ooit: de volledig nieuwe Toyota blijft een rasechte Hilux. Toch wijdt hij ook een nieuw tijdperk in voor de pick-up met genoeg stijl, comfort, veiligheid en geavanceerde technologie om zelfs de meest veeleisende vrijetijdsgebruikers te overtuigen.

De legendarische Toyota Hilux, die in 1968 werd gelanceerd en een jaar later naar Europa kwam, is al bijna vijftig jaar lang een dominante speler in het wereldwijde pick-upsegment.

Tot op vandaag werden er van ’s werelds favoriete pick-up in het totaal meer dan 16 miljoen stuks verkocht. In Europa bracht Toyota in 2015 ongeveer 34.000 exemplaren van de Hilux aan de man. Dat is goed voor een marktaandeel van 23,1 procent en kroont de Hilux tot de meest verkochte pick-up van Europa.

De onstopbare Hilux, die bekend staat om zijn kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid, blijft verbazen door de Noordpool, de IJslandse vulkanen en Antarctica te veroveren en behaalde ook enkele podiumplaatsen in de Dakar Rally.

De nieuwe, achtste generatie van de Hilux wordt verkrijgbaar als Single Cab, Extra Cab met vier plaatsen en Double Cab met vijf plaatsen. Hij bouwt voort op zijn legendarische reputatie en onovertroffen kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Hij geeft robuustheid voor zakelijke gebruikers een nieuwe definitie, dankzij zijn nieuwe, sterkere ladderchassis, zijn verstevigde laadbak en zijn verbeterde terreincapaciteiten en sleepvermogen.

Tegelijk speelt de nieuwe Hilux met zijn nieuwe, eigentijdse design, zijn hogere comfort- en veiligheidsniveau en zijn geavanceerde uitrusting in op de groeiende vraag naar pick-ups voor vrijetijdsgebruik door hem stijlvoller en stressvrijer te maken dan ooit tevoren.

Exterieurdesign: een nieuwe definitie van robuustheid

De 5.335 mm lange, 1.855 mm brede en 1.815 mm hoge nieuwe Hilux is 75 mm langer en 20 mm breder dan zijn voorganger, maar ook 45 mm lager.

De robuustheid en duurzaamheid die inherent aanwezig zijn in elke Hilux-generatie worden nu gecombineerd met de nooit geziene verfijning die de groeiende vrijetijdsmarkt vraagt om zo een unieke, nieuwe aantrekkingskracht te creëren voor het volledig nieuwe Hilux-gamma.

Nergens komt die unieke combinatie van robuustheid en raffinement duidelijker tot uiting dan in de neus. Die combineert de gestroomlijnde 'Keen Look'-stijl van het bovenste radiatorrooster en de koplampen die naadloos op elkaar aansluiten met een diep uitgesneden, krachtige bumper die plaats biedt aan een groot, 'Under Priority'-radiatorrooster onderaan.

De typische 'schelpvormige' motorkap gaat over in de voorwielkasten om de uitstraling van een uit een blok gehouwen pick-up te versterken. Daaronder telt het radiatorrooster van de nieuwe Toyota vier horizontale spijlen waarvan de tweede uitloopt in de nieuwe dagrijlichten (DRL) met twaalf witte leds bovenaan de lichtblokken.

De lichtsignatuur strekt zich uit tot de flanken dankzij de nieuwe koplampen die de voorste hoeken omhullen om zo de breedte van de nieuwe pick-up te benadrukken. De geavanceerde technologie van de Keen Look-koplampen omvat ook krachtige LED-dimlichten, die verkrijgbaar zijn op de hogere versies.

Daaronder benadrukt het bumperdesign de robuuste, duurzame functionaliteit die van elke Hilux wordt verwacht. Het trapeziumvormige onderste radiatorrooster benadrukt de Under Priority-designtaal, terwijl de plaatsing van de mistlampbehuizingen op de uiteinden van de bumper de robuuste en stabiele look van de voorpartij benadrukt.

De onderste hoeken en de onderkant van de bumper vloeien naadloos over in een nieuwe, sterkere en bredere bodemplaat. Die werd ontworpen om de bodemvrijheid zelfs in de meest extreme terreinomstandigheden te optimaliseren.

In zijaanzicht ruilt de nieuwe Hilux de visueel afgescheiden wielkastverbreders in voor een naadloze overgang van de voorbumper in de gespierde wielkasten. Het geheel oogt meer verfijnd.

Dynamisme en robuustheid zijn de sleutelwoorden in het profiel van Toyota's nieuwe pick-up. Dit dankzij de dikkere onderkant van de deuren, die de voorste en achterste wielkasten met elkaar verbindt alvorens omhoog te lopen en zich te verankeren in de omhullende achterlichten. Zo zijn de achterste wielkasten voortaan naadloos geïntegreerd in het koetswerk.

Voor nog meer stijl zorgen de zwarte B-stijlen in het vloeiende, naar achter hellende silhouet van de Extra Cab en Double Cab, alsook het gamma nieuwe 17" en 18" lichtmetalen velgen. Op de Double Cab-modellen zorgt de verbinding tussen de cabine en de laadbak met een verchroomde gordellijn voor een nog uniformer design.

Het dak van de cabine werd nauwkeurig gevormd om zowel de stijl als de functionaliteit te verbeteren. Het omvat voortaan een aerodynamische verhoogde 'V'-vorm die de lucht over het dak en de flanken kanaliseert in plaats van in de laadbak, waar ze luchtweerstand creëert tegen de achterklep. Zelfs kleine details zoals de antenne werden bestudeerd: deze laatste werd meer naar voren geplaatst om ze uit de buurt van zware vrachten of laadbakbevestigingen te houden.

De achterkant van de nieuwe Hilux wordt geflankeerd door nieuwe lichtblokken met stabiliserende aerodynamische vinnen om de stroomlijn te verbeteren. De nieuwe Hilux omvat ook een nieuwe stalen bumper, die lager bij de grond wordt geplaatst, waardoor de toegangstrede tot de laadbak lager kon worden geplaatst en de laadbak gemakkelijker toegankelijk is wanneer de achterklep gesloten is. De parkeercamera werd geïntegreerd in de handgreep voor een zuiverdere look en een betere zichtbaarheid.

 

De laadbak van de nieuwe Hilux werd groter, sterker en praktischer. Zijn maximale breedte steeg van 1.544 mm naar een toonaangevende 1.645 mm. De achterklep plukt de vruchten van de sterkere koppelscharnieren, terwijl de verstevigde stalen plaatbeugels de steunen in de open stand ondersteunen.

De laadbak zelf werd sterker gemaakt om vervorming en schade bij het in- en uitladen van de vracht te voorkomen. De vloerribben werden hertekend en het vloerpaneel werd voorzien van dwarsbalken ter hoogte van de drempels. Het bovenpaneel werd verstevigd en de vorm van de versteviging van de wielkastribben en de afdekking van de serviceopening werden geoptimaliseerd.

De volledig nieuwe Hilux is verkrijgbaar in vijf populaire basiskleuren en twee opvallende nieuwe tinten:  Volcano Red en Hydro Blue.

Interieurdesign: duurzaam en verfijnd, met innovatieve technologie

Het interieur van de volledig nieuwe Hilux, die zich voortaan laat openen en starten met een stijlvolle en intelligente elektrische sleutel, combineert de duurzaamheid en functionaliteit van een werkvoertuig met het raffinement, de verfijning en de uitrusting van een SUV.

De horizontale krachtlijnen van het zuivere en overzichtelijke dashboarddesign combineren een hoogstaande elegantie met de kracht van een werkomgeving. Het dashboard omvat nieuwe verluchtingsroosters met dwarsvinnen en draaiknoppen.

De middenconsole wordt gedomineerd door het geïntegreerde multimediasysteem Toyota Touch 2 with Go met robuust, tabletachtig 7"-aanraakscherm. Dat laat zich eenvoudig en intuïtief bedienen door middel van hoogwaardige capacitieve schakelaars en tiptoetsen. Het werd bovendien dichter bij de voorzetels geplaats om het gebruiksgemak te verhogen.

Het nieuwe instrumentenbord krijgt een grote en heldere analoge snelheidsmeter en toerenteller met daartussen een multifunctioneel TFT-informatiescherm van 4,2". De inhoud van dat scherm kan snel en eenvoudig worden aangepast met schakelaars op het stuur, terwijl de voornaamste rijgegevens bovenaan het scherm verschijnen zodat de bestuurder zijn ogen zo weinig mogelijk moet afwenden van de weg.

Het nieuwe stuur met opvallende, horizontale spaken sluit perfect aan bij de stijl van het dashboard. Het beschikt over een hoogte- en diepteregeling, duimsteunen en een dikkere, gestikte velg om alle bestuurders een comfortabele grip te verzekeren.

De geïntegreerde bedieningstoetsen, waaronder een vierwegschakelaar, garanderen een snelle en eenvoudige controle van het audio- en informatiesysteem met zes luidsprekers en een gekoppelde bediening van de schermen in het dashboard en de middenconsole.

 

Conform het meer vrijetijdsgerichte interieurdesign van de nieuwe Hilux werd de versnellingspook ingekort om soepelere schakelovergangen te verzekeren, zoals bij een personenwagen. Bovendien worden de verschillende modi, waaronder de vierwielaandrijving, voortaan bediend met eenvoudige schakelaars naast de pook.

De hoogwaardige uitstraling van het aangenaam aanvoelende nieuwe Hilux-interieur wordt versterkt door de visueel uniforme metaalaccenten op het dashboard, de deurpanelen, het instrumentenbord, het stuur en de rand rond de versnellingspook. Voor nog meer visuele harmonie zorgen de consistente blauwe verlichting en de langs achter verlichte instrumenten.

De zwarte zetelbekleding van de nieuwe Hilux is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: de basismodellen zijn uitgerust met een slijtvaste stof voor zakelijke gebruikers, het middelste niveau heeft recht op een zacht aanvoelende en toch erg duurzame stof die perfect geschikt is voor dubbel gebruik, terwijl de topuitvoeringen voor vrijetijdsgebruik volledig zijn afgewerkt met leder.

Nieuwe 2.4 D-4D-motor

De nieuwe Toyota Hilux is verkrijgbaar met een volledig nieuwe 2.4 D-4D 'Global Diesel'-motor (GD). Dankzij zijn stop-startsysteem (afhankelijk van de uitvoering) combineert deze krachtbron een sterk verbeterde koppelontplooiing bij lage en middelhoge toerentallen met een toonaangevend verbruik.

De nieuwe viercilinder zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenas is uitgerust met een turbo met variabele geometrie en een intercooler. Uit zijn cilinderinhoud van 2.393 cm³ puurt hij een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 3.400 t/min en een maximumkoppel van 400 Nm tussen 1.600 en 2.000 t/min.

De vierwielaangedreven modellen bieden de keuze tussen een handgeschakelde of automatische 6-versnellingsbak. Beide transmissies werden ingrijpend herwerkt om de duurzaamheid te verbeteren, de prestaties bij lage toerentallen te verhogen en bestuurders stillere en zachtere schakelovergangen te bieden, zonder daarbij te raken aan het potentieel van de motor.

Alle versies halen een topsnelheid van 170 km/u en accelereren in 12,8 (automaat) of 13,2 (handgeschakeld) seconden van 0 naar 100 km/u.

De nieuwe krachtbron verbruikt daarbij 9 % minder dan de motor die hij vervangt. De 2.4 D-4D kan schermen met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,3 l/100 km* en een CO2-uitstoot van 194 g/km*.

Rijgedrag en terreinkwaliteiten

De volledig nieuwe Hilux staat op een nieuw ontwikkeld ladderframe met een 20 % hogere torsiestijfheid. Dat is ontworpen om een beter rijgedrag en rijcomfort te combineren met een lager niveau van lawaai en trillingen, een maximale bescherming bij ongevallen en een uitzonderlijke duurzaamheid, zelfs in de meest extreme rijomgevingen.

 

De robuuste, duurzame bladveren en de achterwielaandrijving met dubbele schokdempers werden tot in de puntjes herwerkt om de veerwegen te verzekeren die van een gespierd, vierwielaangedreven werkpaard worden verwacht en tegelijk het rijcomfort en de stabiliteit van een SUV te bieden.

De volledig nieuwe Hilux is uitgerust met een inschakelbare vierwielaandrijving die garant staat voor uitmuntende terreincapaciteiten dankzij een transferbak met hoge en lage gearing en een blokkeerbaar achterdifferentieël .

De sterk verbeterde koppelontplooiing bij lage en middelhoge snelheden van Toyota's nieuw ontwikkelde wereldwijde 2.4 D-4D-dieselmotor werkt samen met het stijvere nieuwe ladderframe om het sleepvermogen van de volledig nieuwe Hilux op te trekken tot 3,2 ton.

Hoger niveau van actieve en passieve veiligheid

De nieuwe Hilux tilt actieve veiligheid en rijhulpsystemen naar ongekende hoogten dankzij het Toyota Safety Sense-systeem (in optie op Active).

Door de informatie te verwerken die wordt aangeleverd door een compacte voorruiteenheid met laser en camera, biedt Toyota Safety Sense klanten een Pre-Collision-systeem (PCS), een rijstrookassistent (LDA), automatische grootlichten (AHB) en een verkeersbordendetectie (RSA).

 

 

NIEUWE TOYOTA PROACE VERSO

Multifunctionele monovolume voor een nieuwe manier van reizen

 

De nieuwe monovolume PROACE VERSO beleeft zijn wereldpremière op het autosalon van Genève 2016 en breidt het Toyota-gamma opnieuw uit met een volwaardige, veelzijdige monovolume met plaats voor negen passagiers.

Door voort te bouwen op de ervaring opgedaan met de eerste PROACE, die in 2013 de Hiace verving, zal het nieuwe gamma een complete waaier aan monovolumemodellen omvatten onder de noemer PROACE VERSO.

De nieuwe PROACE VERSO, die verkrijgbaar wordt in vier uitrustingsniveaus, zal klanten de keuze bieden uit drie koetswerklengtes. Alle modellen van Toyota's nieuwe monovolume, gaande van de unieke Compact-versie tot de VIP-uitvoering, zullen comfortabel plaats bieden aan negen passagiers en hun bagage.

De vijf dieselmotoren leveren vermogens tussen 95 en 180 pk. Ze worden naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde, gerobotiseerde of automatische transmissie en mikken op een onovertroffen CO2-uitstoot.

De topuitvoeringen beschikken over een unieke, gebruiksvriendelijke uitrusting zoals op rails gemonteerde, verschuifbare zetels, een afzonderlijk te openen achterruit, automatische schuifdeuren die zich met de voet laten bedienen en een panoramisch zonnedak.

De veiligheidsuitrusting staat op het hoge niveau dat klanten van elke personenwagen van Toyota verwachten. De PROACE VERSO werd onlangs nog bekroond met vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests.

Design en architectuur

Met zijn opvallende 'Under Priority'-voorkant is de nieuwe PROACE VERSO onmiddellijk herkenbaar als de jongste telg van de Toyota-familie. Hij wordt verkrijgbaar in drie koetswerkversies: Compact, Medium en Long.

Met een totale lengte van 4,6 m en een wielbasis van 2,9 m biedt de Compact-variant een opmerkelijke verhouding buitenafmetingen/binnenruimte. Hoewel ook hij negen plaatsen aanbiedt, zijn (parkeer)manoeuvres in kleine ruimten kinderspel dankzij zijn draaicirkel van nauwelijks 11,3 m.

De Medium-variant is 4,9 m lang en heeft een wielbasis van 3,3 m. De Long-versie gebruikt diezelfde wielbasis van 3,3 m, maar kreeg een langere achteroverhang om de bagageruimte uit te breiden, waardoor de totale lengte stijgt tot 5,3 m.

De drie PROACE VERSO-modellen zijn 1,92 m breed en 1,90 m hoog. Ze beschikken over handige zijdelingse schuifdeuren links en rechts en een bovenaan scharnierende achterklep.

 

De MPV-uitvoering is herkenbaar aan de bumpers in koetswerkkleur, de chroomrand rond het onderste radiatorrooster, de mistkoplampen en de afzonderlijk te openen achterruit, die stuk voor stuk standaard worden aangeboden. Naargelang het uitrustingsniveau is de PROACE VERSO verkrijgbaar met 16" of 17" stalen velgen met wieldeksels of 17" lichtmetalen velgen.

De complete optielijst omvat onder meer automatische schuifdeuren met voetbediening en (voor alle uitvoeringen van de Medium- en Long-versies) een glazen panoramisch dak.

Het robuuste, functionele en ruime interieur werd ontworpen om te beantwoorden aan de behoeften van zowel particuliere als commerciële gebruikers en vervoert tot negen passagiers en hun bagage in alle comfort. Het complete gamma opbergmogelijkheden in het interieur omvat onder meer bekerhouders en ruim bemeten deurvakken.

Het dashboarddesign kan schermen met heldere, analoge instrumenten en ergonomische schakelaars. De PROACE VERSO biedt tevens een uitstekend zicht rondom en een SUV-achtige rijhouding met een kort schakelende versnellingspook die zo dicht mogelijk bij het stuur werd geplaatst zodat de bestuurder zijn handen zo veel mogelijk aan het stuur kan houden.

De drie uitrustingsniveaus bouwen voort op de tapijtvloer en duurzame zetelstof van de PROACE VERSO in basislivrei, met hoogwaardige accenten, metalen sierlijsten, een hoogwaardige bekleding en (op de topmodellen) een in de middenconsole gemonteerd multimedia-aanraakscherm in kleur.

Uitrustingsniveaus en zetelconfiguraties

De nieuwe PROACE VERSO biedt klanten de keuze uit vier uitrustingsniveaus: Combi, Shuttle, MPV en VIP. De niveaus Combi, Shuttle en MPV zijn verkrijgbaar in de drie koetswerkversies (Compact, Medium en Long), de VIP-uitvoering alleen in de Medium- en Long-versies.

De Combi & Shuttle-versies richten zich in de eerste plaats tot zelfstandigen die hun wagen voor hun werk en gezin gebruiken, en combineert lage gebruikskosten met een tapijtvloer en een kwalitatievere stoffen bekleding. Hij is verkrijgbaar met acht of negen plaatsen.

De MPV-uitvoering stelt ruimte, moduleerbaarheid en comfort voor vrijetijdsgebruikers centraal. Zijn lay-out met acht plaatsen combineert comfortgerichte voorzetels met een op rails verschuifbare en verwijderbare tweede (60:40 neerklapbaar) en derde zetelrij om de interieurflexibiliteit en functionaliteit van een monovolume te verzekeren. Passagiers op de tweede zetelrij beschikken over klaptafeltjes in vliegtuigstijl en de zes achterzetels zijn uitgerust met het Isofix-systeem.

De VIP-uitvoering, die werd ontworpen voor directievervoer en herkenbaar is aan haar verdonkerde ruiten, biedt klanten een onovertroffen uitrusting en comfortpeil. Hij beschikt eveneens over een verschuifbare en verwijderbare tweede en derde zetelrij en telt zes of zeven plaatsen. Het klaptafeltje, dat op rails tussen de twee stoelen van de tweede zetelrij staat, kan worden uitgeklapt om de achterpassagiers meer comfort te bieden.

 

Deze versie combineert comfortgerichte 'captain's chairs' op de eerste en tweede zetelrij met een 60:40 neerklapbare bank op de derde rij. De configuratie met zes plaatsen heeft drie rijen met twee 'captain's chairs' voor de absolute top in passagiersluxe. Uniek bij de VIP-uitvoering is dat de middelste zetelrij kan worden omgedraaid voor een veel informelere reisconfiguratie.

Motoren

De nieuwe PROACE VERSO wordt verkrijgbaar met vier motoren, waaronder een 1.6- en 2.0-dieselmotor, die keuze bieden uit verscheidene vermogens en transmissies. Met hun stop-startsystemen streven ze naar een ongeëvenaarde CO2-uitstoot.

De 1.6 met 70 kW/95 pk kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde zesversnellingsbak. De eerste stoot slechts 144-148 gram CO2 per kilometer uit, terwijl de tweede – met stop-startsysteem – het bij 135-139* g/km houdt.

De krachtigere versie van de 1.6-motor, goed voor 85 kW/115 pk, is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. In combinatie met het stop-startsysteem beperkt deze motor zijn CO2-uitstoot tot 133-137 g/km.

De 2.0-liter turbodieselmotor met 110 kW/150 pk wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij zijn stop-starttechnologie stoot hij slechts 139-143 g/km CO2 uit.

De 2.0-motor met 130 kW/180 pk wordt gekoppeld aan een zestrapsautomaat en is de krachtigste motor in het nieuwe PROACE VERSO-gamma. Met zijn stop-startsysteem beperkt deze motor zijn CO2-uitstoot tot 151-159* g/km.

Veiligheid

Het nieuwe PROACE VERSO-gamma is uitgerust (afhankelijk van de versie) met het ‘Toyota Safety Sense’-systeem. Dat verenigt een reeks nieuw ontwikkelde actieve-veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Bovendien werd hij onlangs bekroond met vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests.

Door millimetergolfradars en cameratechnologie te gebruiken voor geavanceerde detectiecapaciteiten, maakt de nieuwe monovolume van Toyota een hele reeks actieve veiligheidssystemen mogelijk, zoals Forward Collision Warning, een autonome noodremhulp, een dodehoekdetectie, een rijstrookwaarschuwing, een waakzaamheidsassistent, een verkeersbordendetectie en intelligente snelheidsaanpassing, adaptieve koplampen en automatische grootlichten.

 

TOYOTA KIKAI

De aantrekkingskracht van machines in de kijker

 

Toyota is van mening dat machines – als producten van menselijke kennis, creativiteit, toewijding en vakmanschap – ook bewondering verdienen.

De TOYOTA KIKAI, die zijn Europese première beleeft op het autosalon van Genève 2016, werd ontworpen om de fundamentele aantrekkingskracht van machines te verkennen, te versterken en bovenal te vieren: hun vernuftigheid, hun mechanische complexiteit en natuurlijk hun schoonheid in beweging.

Als een echte concept-car trekt de TOYOTA KIKAI de aandacht niet alleen met zijn design dat vertrouwt op en zich tegelijk losmaakt van de kernconcepten van de moderne auto.

De TOYOTA KIKAI onthult de techniek die normaal verborgen zit onder het koetswerk. Alle zichtbare componenten werden tot in de kleinste details uitgekiend om de complexiteit en mechanische elegantie van de constructie te vieren, van de meest eenvoudige tot de meest complexe onderdelen.

Daartoe werd het koetswerk van de concept-car met centrale motor beperkt tot het absolute minimum: enkel de structurele kern van het centrale driezitsinterieur werd omsloten. Alle andere onderdelen die zich binnen het blote aluminium subframe situeren, zijn niet bedekt, zodat de werking van de interne onderdelen deel wordt van het exterieur.

Vooraan zijn het radiatorrooster, het stuursysteem, de remmen en de elegante voorste ophangingsbalken in gegoten aluminium stuk voor stuk zichtbaar. Achteraan zijn de ophangingsbalken, de remmen, de brandstoftank, het verchroomde uitlaatsysteem en de uiterst compacte lay-out van Toyota's 'full hybrid'-aandrijving zichtbaar.

Het hybridesysteem van de KIKAI combineert een elektromotor met een 1,5-liter viercilindermotor met Atkinson-cyclus. Die laatste omvat een elektrische waterpomp, een wrijvingsarme distributieketting, een inlaatspruitstuk gemaakt van composietmateriaal en een compact uitlaatspruitstuk.

Zoals elke hybridewagen van Toyota onderscheidt de KIKAI zich door zijn werkingsstilte, comfort en rijgemak. Vooral in en rond de stad, waar het hybridesysteem de auto zuiver elektrisch of met beperkt (en dus stil) gebruik van de verbrandingsmotor laat rijden. De automatische transmissie garandeert een vloeiend rijgedrag zonder schokken en biedt zowel de bestuurder als zijn twee passagiers een comfortabele en geruststellende rijervaring.

In het driezitsinterieur, dat toegankelijk is via schuifdeuren, kreeg de bestuurder een centrale plaats, zodat hij in het hart van de auto zit. De driehoekige zetellay-out creëert een aangename communicatieruimte, terwijl het gebruik van unieke instrumenten met analoog uitzicht naadloos aansluit bij het thema van deze concept-car: de eenvoudige schoonheid van mechanische technologie.

 

Het grote glasoppervlak draagt niet alleen bij tot het uitstekende zicht rondom, maar biedt de inzittenden ook een vernieuwende en boeiende visuele dialoog met de bewegende onderdelen. Zo zijn de bewegingen van de bovenste controlearmen van de voorwielophanging zichtbaar door de voorruit en bieden kleine raampjes aan de voeten van de bestuurder een uniek zicht op de bewegingen van de banden en de ophanging, alsook op het wegdek dat onder de auto doorglijdt.

Terwijl de meeste auto's hun interne werking verbergen onder vloeiend plaatstaal, moedigt de TOYOTA KIKAI de inzittenden aan om de schoonheid van automechaniek actief te bewonderen. In een bredere optiek verwijst het naar de visuele, auditieve en tactiele aantrekkingskracht van de warmte die analoge en fysieke voorwerpen brengen in een alsmaar digitaler tijdperk.

 

 

TOYOTA TOUCH® 2 MET GO

Nog meer functies en gebruiksgemak

 

Toyota Touch® 2, het gamma innovatieve en uiterst betaalbare multimediasystemen met aanraakscherm van Toyota, werd opgefrist voor 2016.

Het vereenvoudigde gamma biedt voortaan de keuze tussen het standaard Toyota Touch® 2-systeem of Toyota Touch® 2 met Go, dat een navigatiesysteem met kaarten omvat.

Toyota Touch® 2 met Go onderging een ingrijpende software-upgrade met een verbeterd, helderder en gebruiksvriendelijker menudesign, tien gloednieuwe functies, een verbeterde werking voor ruim 30 voorzieningen en een vereenvoudigde verbinding met het klantenportaal van Toyota om gemakkelijker apps te downloaden.

Het systeem plukt voorts de vruchten van drie jaar gratis kaartupdates en geconnecteerde diensten. Voorbeelden daarvan zijn de kaartupdates en de gratis registratie voor de realtime verkeersinformatie van TomTom, waarschuwingen voor snelheidscontroles1, informatie over brandstofprijzen, parkeerlocaties en hun beschikbaarheid, weersinformatie, Google Search, Google Street View, Aupeo!, Aha en Twitter.

Het driejarenpakket kan nog worden uitgebreid met twee jaar2 om het in lijn te brengen met Toyota's waarborgperiode² van vijf jaar. Bovendien is deze software-update voor 2016 ook verkrijgbaar voor alle eigenaars van het huidige systeem.

Alle topmenu's van Touch 2 met Go beschikken over een tegelvormige weergave voor meer helderheid en een betere bediening. Dit komt ook de functionaliteit ten goede door het aantal stappen dat elke handeling vereist, te beperken.

Het navigatiemenu en de submenu's werden vereenvoudigd en het hertekende kaartscherm beschikt over nieuwe sneltoetsen die de helderheid en het bedieningsgemak verhogen. Een nieuwe dubbele schermweergave stelt gebruikers in staat om meer functies in een oogopslag te zien en de navigatiekaart te combineren met media- en app-informatie.

Ook werden de navigatiefuncties beter geïntegreerd in het systeem. Zo kan de bestuurder tijdens het invoeren van een bestemming tegelijk Street View-beelden raadplegen, het weer op de bestemming opvragen of een parkeerplaats in de buurt zoeken. Naarmate de auto zijn bestemming nadert, zal het systeem de bestuurder ook informeren over beschikbare parkeerplaatsen in de buurt.

De realtime verkeersinformatie van TomTom wordt voortaan automatisch gebruikt als de standaardbron voor verkeersinformatie zodra de bestuurder een dataverbinding maakt met zijn mobiele telefoon.

Met de nieuwe autonavigatiefunctie kan de bestuurder tot vier bestemmingen programmeren, met een geschatte vertrektijd voor elke dag van de week.

 

Wanneer de wagen rond die vertrektijd wordt gestart, wordt het navigatiesysteem automatisch actief en stippelt het een route uit naar de gekozen bestemming. Het systeem omvat de realtime verkeersinformatie van TomTom en zal de bestuurder alternatieve routes voorstellen om files tijdens de dagelijkse pendelritten bijvoorbeeld te vermijden.

De zoekfunctie voor Points Of Interest (POI) werd verbeterd dankzij de betere integratie van de kaart- en lijstinformatie en een functie die POI-zoekwoorden opslaat om uw favoriete bestemmingen sneller terug te vinden.

De telefooninterface werd eveneens hertekend voor een eenvoudiger en intuïtiever gebruik onderweg. Een nieuwe schermlay-out geeft rechtstreeks toegang tot inkomende/uitgaande/gemiste oproepen in het topmenu, waardoor het aantal vereiste handelingen opnieuw afneemt.

Het hogere Touch 2-systeem met Go3 biedt bovendien spraakherkenning, een text-to-speech-functie en 3D-weergave van de navigatiekaarten.

Spraakherkenning kan nu worden gebruikt om apps op te starten en te bedienen om zo adressen eenvoudig in een keer uit te spreken en om het gebruik van Siri eyes-free van Apple mogelijk te maken. De bestuurder dient enkel de spraakherkenningsknop op het stuur ingedrukt te houden om te praten met Siri op zijn iPhone.

Het instellingsmenu omvat voortaan ook een QR-code die een online beknopte startgids opent op het mobiele toestel van de gebruiker. Verbinding maken met het Toyota-portaal werd eenvoudiger en klanten kunnen voortaan snel een 'My Toyota'-account aanmaken via het scherm van de auto.

Ook apps downloaden gaat veel eenvoudiger. Zodra de eigenaar een dataverbinding heeft gemaakt met zijn mobiele telefoon kunnen de apps vanuit de auto rechtstreeks op het systeem worden geïnstalleerd.

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Over Toyota Belgium NV/SA