TOYOTA OP HET SALON VAN GENEVE 2017

DE NIEUWE TOYOTA YARIS 2017

Yaris zet succesverhaal door met ingrijpend verbeteringsprogramma

Toyota heeft een verbeteringsprogramma ter waarde van 90 miljoen euro uitgevoerd om het succes van de Yaris te versterken dankzij een nieuwe stijl en nieuwe uitrustingsniveaus, een verbeterde veiligheidsuitrusting en een nieuwe, uiterst efficiënte 1,5-liter-benzinemotor.
De nieuwe Yaris, waarvan momenteel recordaantallen worden verkocht, zal zo ongetwijfeld nog hogere toppen scheren.

Met de introductie van de nieuwe, ingrijpend gewijzigde Yaris zal Toyota verder surfen op het succesvolle elan van zijn kleine hatchback. Sinds de derde generatie van het model in 2011 werd gelanceerd, wist de Yaris zijn marktaandeel in het West-Europese B-segment voortdurend op te drijven tot meer dan 6,5 procent en ruim 208.000 verkochte exemplaren in het afgelopen jaar.

Die prestatie geeft de nieuwe Yaris een sterk platform om op voort te bouwen, zijn gevestigde kwaliteiten te versterken en zijn aantrekkingskracht uit te breiden naar nieuwe en alsmaar veeleisendere klanten in een uiterst competitieve markt. Design, kwaliteit, prestaties en veiligheid behoren tot de doorslaggevende factoren en stonden dan ook centraal in het verbeteringsprogramma voor de nieuwe Toyota Yaris.

De hybrideaandrijving blijft een unieke verkooptroef voor het model en neemt momenteel ruim 40 procent van de volledige Europese Yaris-verkoop voor haar rekening en zelfs 45 procent in België.

De Yaris heeft een uitgesproken Europees erfgoed en wordt al sinds 2001 gebouwd bij Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes. In 2016 werd de kaap van de 3 miljoen verkochte exemplaren gehaald. Een deel daarvan werd geleverd in Europa maar andere vonden hun weg naar onder meer Afrika, Noord-Amerika en het Midden-Oosten.

Een wereldwijd project, geleid door Europa

Toyota heeft de verantwoordelijkheid voor de vormgeving van de nieuwe Yaris grotendeels bij zijn Europese afdeling gelegd, een bewijs van de kracht en kwaliteit van het B-segment in de regio. Het is namelijk de eerste keer dat wijzigingen aan de Europese Yaris ook rechtstreeks zullen worden overgenomen op zijn zustermodel Vitz, dat in Japan wordt gebouwd.

Niet minder dan 90 miljoen euro investeerde Toyota in de vernieuwing, die veel verder gaat dan een eenvoudige tussentijdse facelift: meer dan 900 nieuwe onderdelen optimaliseren het design, de dynamische prestaties en de veiligheid van het model. De nieuwe look, die vooral tot uiting komt in de neus en achterkant, is van de hand van Toyota’s Ed²-designstudio in het zuiden van Frankrijk.

Koetswerkdesign

Design is een cruciaal aankoopmotief voor klanten in het B-segment. Daarom concentreerde het team van Toyota’s Europese designstudio ED² zich op een actievere en dynamischere look terwijl tegelijk een meer geraffineerde designrichting werd gekozen. Daartoe kregen de voor- en achterkant van de wagen een nieuwe architectuur die een meer uitgesproken driedimensionale aanblik combineert met een sterkere nadruk op horizontale lijnen om de wagen visueel breder te maken en het zwaartepunt te verlagen.

Dat resulteert in een meer dynamische en emotionele vormgeving die de kwaliteiten van Toyota’s designprincipes ‘Keen Look’ en ‘Under Priority’ versterkt.

De hertekende neus is herkenbaar aan de nieuwe voorbumper in catamaranstijl, met brede delen die van de nieuwe lichtblokken omlaag vloeien en het brede trapeziumvormige radiatorrooster flankeren. Dat resulteert in een meer uitgesproken driedimensionaal effect en een bredere, meer gespierde uitstraling op de weg. Het vereenvoudigde design van de zone rond het radiatorrooster draagt bij tot de globale dynamische uitstraling.

Het radiatorrooster zelf plukt de vruchten van nieuwe behandelingen die bijdragen tot de meer zelfverzekerde look, met een honingraatmotief voor tweekleurige uitrustingsniveaus en ‘getrapte’ horizontale spijlen voor andere niveaus, die voor een meer opvallend 3D-effect zorgen. De geïntegreerde mistlichtbehuizingen aan beide zijden van het radiatorrooster werden herwerkt met een compactere uitsparing en een vloeiend gewelfde, verticale lijn die de buitenste rand van de bumper volgt. De detailafwerking in glanzend chroom wordt standaard aangeboden op de hogere versies en is als optie verkrijgbaar op de middenniveaus.

Nieuwe koplampdesigns

De nieuwe lichtblokken breiden de ‘Keen Look’-accenten verder uit naar het design van de neus en creëren een nieuwe lichtsignatuur die zelfvertrouwen en individualiteit uitstraalt. Bij modellen met led-dagrijlichten creëren de lichtrails een gevorkt frame rond de hoofdlamp, die naadloos overvloeit in een enkele lijn. Die lijn loopt verder tot voorbij de projectiekoplamp in een bijpassend chroomelement dat zich uitstrekt tot aan het centrale Toyota-logo. Dit is verkrijgbaar op de hogere uitrustingsniveaus terwijl het opvallende vorkpatroon bij de Mid- en Mid+-versies wordt gecreëerd door middel van fijne chroomspijlen binnen de eenheid.

Dynamisch profiel

Het nieuwe Yaris-profiel draagt bij tot het extra dynamisme door de grotere nadruk op de aslijn die de voorkant met de achterkant verbindt. Hier geven de nieuwe achterklep en achterlichten een gevoel van extra lengte en spanning in het profiel van de auto. Ook werd de deurlijst verlaagd om de sportievere look te benadrukken door de blik netjes in de lijn van de nieuwe achterlichtblokken te leiden. Die is naargelang het uitrustingsniveau afgewerkt in pianozwart of chroom.

Het gamma velgen voor de nieuwe Yaris omvat drie nieuwe designs: zilverkleurige 15”-sierwieldoppen voor het Mid-niveau, meerspakige 15” lichtmetalen velgen voor de Mid+-versies en nieuwe 16” lichtmetalen velgen met gepolijste afwerking voor het hybridemodel in ‘Chic’-uitvoering.

Hertekende achterkant met nieuwe achterklep, bumper en lichtblokken

Achteraan wordt het gevoel van raffinement weerspiegeld door het zwaardere centrale gewicht, gecreëerd door de nieuwe achterklep die de horizontale nadruk uitbreidt naar de nieuwe achterlichtblokken die zich van de achtervleugels uitstrekken tot op de achterklep zelf. Naargelang het uitrustingsniveau maken de achter- en remlichten gebruik van led-technologie met lichtrails die de hoogwaardige kwaliteit van de Yaris benadrukken en die, net als de koplampen, een opvallende lichtsignatuur bewaren.

Volgens hetzelfde concept als de nieuwe neus in catamaranstijl, werd de achterkant van de auto voorzien van een nieuw bumperdesign dat perfect samengaat met de lijnen van de achterklep en dat het lage zwaartepunt en de brede uitstraling weerspiegelt. Het krachtige design wordt ondersteund door de hertekende ruimte rond de nummerplaat en zwarte afwerkingsdetails in de onderbumper, aangevuld met een reflector en een patroon van gestrekte horizontale lijnen.

De lakkleuren voor de Yaris werden uitgebreid met twee nieuwe tinten – Hydro Blue en Tokyo Red – die het totaal op tien verschillende tinten brengen.

Interieurdesign

De focus voor de wijzigingen aan het Yaris-interieur bestond erin de look en sfeer van het interieur fris en modern te houden met nieuwe bekledingen, kleuren en afwerkingsdetails en met opgewaardeerde instrumenten en controles om een uitmuntende ergonomie en HMI (Human Machine Interface) te verzekeren.

Het instrumentenbord voor de bestuurder kreeg een nieuwe indeling met kokers voor de twee analoge wijzerplaten. Zij flankeren het nieuwe, multifunctionele 4,2” TFT-kleurenscherm, dat standaard wordt gemonteerd vanaf het Mid-niveau. Verscheidene soorten informatie en voertuiggegevens kunnen worden geselecteerd en bijgesteld door middel van bedieningstoetsen op het driespakige stuurwiel, dat eveneens een nieuwe look kreeg met pianozwarte inleg (vanaf het Mid-niveau). Een nieuwe chroomrand siert het instrumentenbord en versterkt het meer geraffineerde effect.

Andere detailwijzigingen zijn onder meer de nieuwe verluchtingsopeningen in propellerstijl, de koelblauwe instrumentverlichting, de meer gestroomlijnde, naadloze uitvoering van het multimediascherm en de bedieningselementen in de middenconsole, inclusief nieuwe schakelaars, die er niet alleen mooier uitzien maar ook eenvoudiger werken.

Nieuwe bekledingen, sierafwerkingen en kleuropties

Kopers van de nieuwe Yaris krijgen meer keuze aan interieurafwerkingen, met nieuwe combinaties van bekledingen en sierelementen, die een harmonieus geheel vormen met de rest van het interieur.

Het basismodel combineert een grijs instrumentenbord met een nieuwe zwarte stoffen bekleding met een opvallend pied-de-poulemotief voor het centrale instrumentenbord en kussen. De stof voor het nieuwe Mid-niveau heeft een knap verlooppatroon in zwart en grijs en de sierinleg in het instrumentenbord en bovenaan de deuren is uitgevoerd in donkergrijs, met een zacht aanvoelende afwerking en een generfd patroon. Op de Mid+-modellen wordt dezelfde bekleding gebruikt in combinatie met een zwart instrumentenbord en zwarte deurbekleding.

Tweekleurige versies van de nieuwe Yaris hebben recht op een specifieke interieurafwerking voor elke koetswerkkleur: blauw met blauw/zwart, Bourgogne met rood/zwart, warm grijs met brons/zwart en zwart met wit/zwart. De kleurdetails sieren het instrumentenbord en de deurpanelen plus de inleg in de rugleuningen en randen aan de rugleuningen en zijsteunen.

Performantere hybrideaandrijving

De Yaris blijft nog steeds als enige auto in het B-segment verkrijgbaar met een hybridemotor die klanten laat genieten van de vloeiende, ontspannen en intuïtieve rijervaring van Toyota’s wereldbefaamde hybridetechnologie in combinatie met uitzonderlijk lage verbruiks- en uitstootwaarden (vanaf 75 g/km CO2).  Bij de ontwikkeling van de nieuwe Yaris luisterden de Toyota-ingenieurs naar klantenfeedback om na te gaan welke verbeteringen konden leiden tot een nog stiller en comfortabeler rijgedrag, een betere wegligging en een nauwkeurigere stuurinrichting.

De echte voordelen van hybrideaandrijvingen

Toyota ontwikkelde een slimme tool voor gegevensverzameling zodat Europese verdelers klanten kunnen laten zien hoe de hybridetechnologie werkt en welke voordelen ze in de praktijk biedt.

De Driveco-box wordt al in zeven Europese landen gebruikt voor hybridemodellen zoals de Yaris Hybrid en zal in nog eens negen landen worden getest. Als een automatisch logsysteem verzamelt hij gegevens over de afstand, tijd en gemiddelde snelheid van een proefrit alsook het gedeelte van de rit dat de auto in zuiver elektrische modus – zonder verbruik of schadelijke uitstoot – heeft afgelegd. Die informatie kan vervolgens worden gedownload en bekeken op een smartphone of tablet en kan worden vergeleken met eerdere prestaties en de cijfers van andere bestuurders.

Driveco heeft al gegevens van 900 Yaris Hybrids en meer dan een half miljoen kilometers geregistreerd in de meest uiteenlopende omgevingen, van stadscentra tot bergwegen. De gecombineerde resultaten geven aan dat de auto’s meer dan 54 procent van de tijd in de EV-modus rijden en een reëel verbruiksgemiddelde van 5,0 l/100 km laten optekenen.

Een nog stiller rijgedrag

Hoewel de hybridewagens van Toyota al bekend staan om hun bedrijfsstilte hebben de ontwikkelaars van de nieuwe Yaris een grondige evaluatie uitgevoerd om na te gaan waar het geluids- en trillingsniveau nog kon worden verbeterd. Daarbij lag de focus op acceleratiegeluiden die doordringen in het interieur.

Als resultaat daarvan werd een compleet gamma maatregelen geïmplementeerd, zoals de installatie van hertekende motorsteunen, een grotere rolbegrenzer, nieuwe aandrijfassen vooraan, een nieuw subframe en een aangepaste luchtinlaat.  Ook werd het uitlaatsysteem aangepast met een nieuwe subdemper.

Rijcomfort en wegligging

De nieuw ontworpen motorsteunen helpen de nieuwe Yaris Hybrid om een comfortabeler rijgedrag af te leveren, doordat er minder motortrillingen worden doorgegeven aan het koetswerk, en dat zelfs wanneer men over ongelijke oppervlakken rijdt. De dempingskracht en het klepdesign van de schokdempers werden gewijzigd om het comfort te verhogen en tegelijk de rijprestaties te behouden.

De elektrische stuurbekrachtiging werd afgesteld om wrijving tegen te gaan en soepeler te reageren op de bestuurdersinput. Het bochtengedrag werd verbeterd door de stuurrespons nauwkeuriger af te stemmen op de stuurinspanning van de bestuurder.

Nieuwe 1,5-liter benzinemotor

Samen met de nieuwe Yaris wordt een nieuwe 1,5-liter viercilinder-benzinemotor gelanceerd als vervanger voor de huidige 1.33-motor. Deze nieuwe krachtbron werd ontwikkeld met het oog op de toekomstige Euro 6c-normen en de vereisten van de RDS-homologatie (Real Driving Emissions). De nieuwe krachtbron loopt van de band bij Toyota Motor Industries Poland.

De motor behoort tot de ESTEC-familie (Economy with Superior Thermal Efficiency). Die plukt de vruchten van de recentste technische nieuwigheden om betere prestaties en een aangenamer rijgedrag te verzekeren en tegelijk het brandstofverbruik met maar liefst 12 %* terug te dringen volgens de huidige NEDC-testparameters.

In de nieuwe Yaris ontwikkelt de atmosferische motor van 1.496 cm³ een maximumvermogen van 111 pk/82 kW en een maximumkoppel van 136 Nm bij 4.400 t/min. Zijn alerte karakter draagt bij tot zijn comfortabele rijgedrag, zowel in de stad als op open wegen. In vergelijking met de 1.33 gaat hij 0,8 seconden sneller van 0 naar 100 km/u (11,0 in plaats van 11,8 seconden) terwijl hernemingen van 80 tot 120 km/u in vijfde versnelling ruim een seconde sneller verlopen (17,6 in plaats van 18,8 seconden).

Toyota’s toonaangevende ervaring met hybridetechnologie is erg waardevol gebleken bij het aanpakken van de uitdagingen die de nieuwe Euro 6c-emissienormen en de RDE-homologatiecyclus met zich meebrengen. Dat blijkt uit de thermische efficiëntie van 38,5 procent, die tot de beste op de markt behoort. Dat werd mogelijk gemaakt dankzij de hoge compressieverhouding van 13,5:1, de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de uitbreiding van de variabele kleppentiming. Daarmee kan de motor overschake en tussen de Otto- en Atkinson-cyclus om in alle rijomstandigheden een optimale efficiëntie te verzekeren.

De hogere compressieverhouding werd mogelijk gemaakt door het design van de verbrandingskamer en de nieuwe zuigers, die een homogeen lucht-brandstofmengsel en een snelle verbranding stimuleren. De gekoelde EGR reduceert de verbrandingstemperatuur en helpt ook pingelen tegen te gaan. Bovendien reduceert het volume opnieuw geïnjecteerde inerte gassen de pompverliezen bij lage en middelhoge belasting om de globale efficiëntie van de motor te verbeteren.

De nieuwe variabele timing op de inlaatkleppen (VVT-iE**) stelt de motor in staat om in een fractie van een seconde over te schakelen tussen de Otto- en Atkinson-cyclus (en vice versa). De elektronisch geregelde sluiting van de inlaatklep wordt vertraagd om de compressiefase in te korten en zo de pompverliezen verder te reduceren (Atkinson-cyclus). De motor schakelt onmiddellijk weer over naar de Otto-cyclus voor betere prestaties bij hoge belasting. De faseovergang van de uitlaatnokkenas wordt hydraulisch gestuurd.

De ingenieurs hebben zich ook toegelegd op een lager brandstofverbruik bij aangehouden kruissnelheden. Daartoe werd – voor het eerst bij Toyota – een watergekoeld uitlaatspruitstuk gebruikt. Door de gastemperatuur te beperken moet het mengsel niet meer verrijkt worden om de verbrandingstemperatuur te verlagen bij snelwegsnelheden. Daardoor daalt zowel het verbruik als de uitstoot.

Net als andere ESTEC-motoren van Toyota plukt deze 1.5 de vruchten van de nieuwste ingrepen om wrijvingsverliezen te beperken.

Standaard Toyota Safety Sense

Toyota stelt veiligheid centraal in zijn engagement om alsmaar betere auto’s te bouwen en zorgt ervoor dat geavanceerde technologieën niet voorbehouden blijven aan hoogwaardige, rijkelijk uitgeruste modellen. Conform die filosofie wordt het Toyota Safety Sense-systeem standaard voorzien op alle nieuwe Yaris-versies.

Dat zorgt ervoor dat elke wagen in het gamma is uitgerust met systemen die ongevallen voorkomen of de gevolgen ervan beperken als het toch tot een impact komt. Het pakket omvat een botswaarschuwing met autonome noodremhulp, automatische grootlichten, een rijstrookwaarschuwing en – op alle modellen behalve het Entry-niveau – een verkeersbordendetectie.

De botswaarschuwing (Pre-Collison System) gebruikt een vooraan gemonteerde laser om de weg te scannen en de bestuurder te waarschuwen voor dreigende ongevallen. Ze bereidt de remmen voor om een noodstop uit te voeren zodra het rempedaal wordt ingetrapt. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwing, activeert het systeem de autonome noodremhulp om de auto te vertragen en de ernst van een aanrijding te beperken.

De automatische grootlichten detecteren zowel de koplampen van tegenliggers als de achterlichten van voorliggers en schakelen automatisch over tussen groot- en dimlichten om de best mogelijke verlichting voor nachtelijke ritten te verzekeren.

De rijstrookwaarschuwing volgt de wegmarkeringen op en voorkomt ongevallen doordat de wagen van zijn rijstrook afwijkt. Zodra de Yaris van zijn rijstrook afwijkt zonder dat de richtingaanwijzers actief zijn, waarschuwt het systeem de bestuurder met verklikkers en geluidssignalen.

De verkeersbordendetectie informeert bestuurders over belangrijke waarschuwingen en commando’s, zelfs wanneer ze een verkeersbord niet hebben opgemerkt. Het systeem herkent onder meer snelheidsbeperkingen en inhaalverbodsborden en geeft ze weer op het multifunctionele TFT-informatiescherm in het instrumentenbord. Wanneer de bestuurder de maximumsnelheid overschrijdt, activeert het systeem een verklikker en geluidssignaal.

Om de veiligheid voor de inzittenden te verhogen, beschikken de achterste gordels over gordelspanners en krachtbegrenzers. De hoofdsteunen werden hertekend om de inzittenden beter te beschermen tegen whiplashverwondingen en ook de vorm van de gordijnairbags werd herzien. De installatie van kinderzitjes werd vereenvoudigd met aanpassingen aan de Isofix-ankers en -labels.

*Met CVT - ** Variable Valve Timing – intelligent Electric Motor

NIEUWE YARIS GRMN

Topprestaties geïnspireerd op het autosportprogramma van Toyota

De nieuwe Yaris GRMN is meer dan een eenvoudige ‘hot hatch’. Deze volbloed plukt de vruchten van de ontwikkelings- en afstellingsvaardigheden die Toyota heeft opgedaan via zijn autosportprogramma. Onder de kap ligt een nieuwe 1,8-liter turbomotor die meer dan 210 pk levert en de bestuurder snelheid, evenwicht en een hoogstaand rijplezier belooft.

De nieuwe Yaris GRMN is een authentieke, sterk getunede volbloed ‘hot hatch’, geïnspireerd op en beïnvloed door Toyota’s terugkeer naar het Wereldkampioenschap Rally (WRC) in 2017 met TOYOTA GAZOO Racing en de Yaris WRC nadat het merk de competitie zeventien jaar lang links liet liggen. Het WRC-kampioenschap staat aan de top van de rallysport en zal Toyota zonder twijfel nieuwe uitdagingen en opportuniteiten bieden om zijn mensen verder op te leiden, nieuwe technologieën te verkennen en diverse wegomstandigheden overal ter wereld te ervaren en zo alsmaar betere wagens te bouwen.

De invloed van de autosport komt tot uiting in de gerichte prestatie-eigenschappen die de bijzondere kwaliteiten van de auto in de verf zetten, zowel in zijn koetswerkstijl als in het bestuurdergerichte interieur. Hij kan ook schermen met een unieke lakafwerking: wit met rode en zwarte bliksems op de motorkap en drempels als verwijzing naar de rallywagen.

Toyota deed een beroep op zijn Europese teams om de Yaris GRMN te ontwerpen en zijn motor en interieur te ontwikkelen terwijl de verantwoordelijkheid voor het onderstel en de remmen bij de collega’s in Japan lag. De productie is voor rekening van Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes.

Hoewel er eerder al succesvolle GRMN-modellen werden verkocht in Japan, is de Yaris GRMN het eerste GRMN-model dat ook in Europa zal worden aangeboden (vanaf begin 2018).

Compressormotor

De Yaris GRMN is uniek in het Europese segment van de kleine sportievelingen in de zin dat hij wordt aangedreven door een compressormotor. Deze uiterst responsieve 1.8-motor zal meer dan 210 pk leveren, die door een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen wordt overgebracht. Dat resulteert in ongeëvenaarde tijden voor de sprint van 0 naar 100 km/u en de acceleratie van 80 naar 120 km/u in vierde versnelling.

Chassis en ophanging

Om zeker te zijn dat het hoge motorvermogen zich vertaalt in een lonende rijervaring kreeg de Yaris GRMN een verstevigd onderstel met bijkomende beugels en een extra stang tussen de voorste veerpoten.

De ophanging werd tot in de puntjes afgesteld op basis van doorgedreven tests op de Nordschleife van de Nürburgring, en heel wat feedback van de autosportactiviteiten van Toyota GAZOO Racing, alsook een Torsen-sperdifferentieel voor een betere grip en wegligging. Dankzij de kortere veren ligt de auto dichter bij de grond. Ze werken bovendien samen met specifieke schokdempers, ontwikkeld in samenwerking met Sachs, en een grotere antirolstang vooraan.

De wagen is ook uitgerust met uiterst doeltreffende en performante remmen, grote geventileerde schijfremmen en remzadels met vier zuigers vooraan.

Sportieve stijl

De stijl van de Yaris GRMN laat geen twijfel bestaan over zijn prestatie-eigenschappen. Hij wordt exclusief aangeboden in driedeursformaat, staat op 17” lichtmetalen meerspaaksvelgen van BBS en beschikt over een specifieke, zwarte vleugelspoiler achteraan.

De uitrusting omvat onder meer specifieke voor- en achterbumpers, een achterdiffuser en een opvallende centrale uitlaatpijp.

Ook het interieur staat volledig in het teken van de prestatie-eigenschappen van de Yaris GRMN, met sportzetels vooraan, die speciaal voor de wagen werden ontworpen door Toyota Boshoku om de allerbeste koetswerkbeheersing en ondersteuning te verzekeren.

De authentieke prestatiedetails zijn onder meer een lederomrand stuur met kleine diameter dat werd overgenomen uit de GT86. Een middelpuntmarkering helpt de bestuurder om de auto accuraat te positioneren. Eveneens aanwezig zijn een set aluminium sportpedalen en een hertekend instrumentenbord dat het uiterst sportieve karakter benadrukt.

TOYOTA GAZOO Racing

Grenzen verleggen om alsmaar beter te doen

In 2015 verenigde Toyota zijn autosportactiviteiten onder de naam TOYOTA GAZOO Racing en plaatste het de autosport centraal in zijn engagement om ‘alsmaar betere auto’s te bouwen.

Kiichiro Toyoda, de oprichter van Toyota, verklaarde in 1952: "Autosport is veel meer dan entertainment alleen. Ze is cruciaal voor de ontwikkeling van de auto-industrie. Net zoals atleten hun capaciteiten testen door tot het uiterste te gaan op de Olympische Spelen, gebruiken autoconstructeurs de racerij als een gelegenheid om de prestaties van een auto ten top te drijven en te strijden voor de overwinning terwijl ze nieuwe manieren ontdekken om de autotechnologie te verbeteren."

De activiteiten van TOYOTA GAZOO Racing, waarvan de autosport een cruciaal element is, zijn toegespitst op drie hoofdpijlers: de wegmodellen verbeteren, de human resources van de onderneming verder ontwikkelen en de rijsensaties delen met klanten en fans.

Door deel te nemen aan topdisciplines zoals het FIA World Rally Championship (WRC) en het FIA World Endurance Championship (WEC) drijft Toyota zijn wagens tot het uiterste om zo tot alsmaar betere auto’s te komen.

En dan is er nog TOYOTA GAZOO Racing South-Africa, dat dezelfde visie deelt als TOYOTA GAZOO Racing, en meedingt in Dakar.

De grote comeback in het World Rally Championship (WRC)

Van vlak asfalt tot ruwe, ongeplaveide wegen: het WRC-kampioenschap is een genadeloze en fel bevochten hogesnelheidsrace op nagenoeg elk type openbare weg. De piloten moeten de wegomstandigheden onmiddellijk kunnen inschatten voor deze extreme en ultrasnelle wedstrijden.

WRC-auto's bouwen is dan ook geen zuiver theoretisch gegeven. Het gaat erom auto's te bouwen die op elk type weg de limieten kunnen aftasten op basis van doorgedreven eigen ervaring en kennis. Met dat in het achterhoofd keert TOYOTA GAZOO Racing in 2017 terug naar het WRC-kampioenschap, na een pauze van zeventien jaar.

Onder leiding van Tommi Mäkinen – viervoudig wereldkampioen WRC – en met sterke piloten zoals Jari-Matti Latvala (auto nr. 10), een van de snelste rallyrijders ter wereld, en de uiterst ervaren Juho Hänninen (auto nr. 11) heeft TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) alle ingrediënten in huis om deze uitdaging het hoofd te bieden.

Meer dan jaar lang waren de dagen van het team gevuld met duizenden uren in de werkplaats, testprogramma’s in heel Europa en heel wat teamwork. Alles stond in het teken van een enkel doel: klaar zijn voor de start van de Rally Monte Carlo.

Hoewel Toyota in het verleden al heel wat successen heeft geboekt in het WRC-kampioenschap, vertegenwoordigt het Yaris WRC-project een nieuw hoofdstuk in de lange en illustere racegeschiedenis van het merk. Met zijn doorgedreven engagement om alsmaar betere wagens te bouwen via de autosport, houdt het TOYOTA GAZOO Racing WRT zijn verwachtingen voor 2017 beperkt om voorrang te geven aan de ontwikkeling van de auto en het leren uit de resultaten.

Toch zette het team al meteen een positieve start neer want de comeback in het WRC-kampioenschap overtrof alle verwachtingen. Jari-Matti Latvala en zijn copiloot Miika Anttilla finishten als tweede in de Rally Monte Carlo terwijl Juho Hänninen en Kaj Lindström op de 16e plaats eindigden en waardevolle punten scoorden in de ‘Power Stage’ op de laatste dag.

In de Rally van Zweden waren de resultaten nog beter want Latvala claimde de allereerste rallyzege voor het TOYOTA GAZOO Racing WRT en Hänninen scoorde nog meer constructeurspunten. Het team staat daarmee op de tweede plaats in het constructeursklassement terwijl Latvala het pilotenklassement aanvoert.

De volgende halte in het World Rally Championship is de Rally van Mexico van 9 tot 12 maart. Dit is de eerste grindwedstrijd van het jaar en de eerste race in hoge temperaturen en op grote hoogte, waardoor de motor minder zuurstof krijgt. Opnieuw een specifieke uitdaging dus voor TOYOTA GAZOO Racing.

Geïnspireerd om de 24 Uren van Le Mans te winnen

Na een zwaar WEC-seizoen (World Endurance Championship) in 2016, met near-misses in Spa en Le Mans, had TOYOTA GAZOO Racing na negen wedstrijden zeven podiumplaatsen en 229 punten verzameld en eindigde de TS050 HYBRID op de derde plaats in het constructeursklassement.

Dit jaar begint het team sterker dan ooit aan het nieuwe seizoen en is het klaar om in de voorhoede te strijden.

Om zijn engagement op het gebied van uithoudingsraces te demonstreren en zijn kansen op de zege in de 24 Uren van Le Mans te verhogen, zal het team drie exemplaren van de TS050 HYBRID inzetten voor de zes uren van Spa-Francorchamps en de legendarische 24 Uren van Le Mans zelf.

De Argentijn José María López vervoegt WEC-winnaars zoals Mike Conway en Kamui Kobayashi in de TS050 HYBRID #7. De 33-jarige José Maria was een Gp2-winnaar, voor hij doorgroeide naar het World Touring Car Championship, waar hij de laatste drie titels op zijn naam schreef.

De FIA World Endurance-kampioenen Sébastien Buemi en Anthony Davidson zullen opnieuw een team vormen met Kazuki Nakajima, de enige Japanse piloot ooit die een polepositie behaalde in Le Mans, om samen een volledig seizoen te rijden met auto #8.

Stéphane Sarrazin, tweevoudig vicekampioen met Toyota in Le Mans, zal de derde auto van het team aanvoeren. Zijn twee teamgenoten in auto #9 zullen in de loop van maart worden bekendgemaakt, terwijl de bijgespijkerde TS050 HYBRID zal worden voorgesteld tijdens de WEC-persconferentie van TOYOTA GAZOO Racing op 31 maart in Monza.

Dakar bewijst de duurzaamheid en robuustheid van Toyota-modellen.

TOYOTA GAZOO Racing South Africa nam een vliegende start in editie 2017 van de iconische rally. Piloot Nasser Al-Attiyah uit Qatar en de Franse navigator Mathieu Baumel wonnen de korte openingsmanche overtuigend terwijl Giniel De Villiers en Dirk Von Zitzewitz de vijfde snelste tijd lieten optekenen. Zo genoten beide teams een uitstekende startpositie voor de eerste volledige Dakar-manche.

In de tweede manche volgde het verwachte vuurwerk: Al-Attiyah en Baumel reden geruime tijd aan de leiding en lieten uiteindelijk de op een na snelste tijd optekenen. De Villiers en Von Zitzewitz behielden hun positie, vonden hun ritme en reden een fantastische wedstrijd met de Toyota Hilux.

Maar toen volgde de derde manche, met een grote teleurstelling voor het team. Al-Attiyah en Baumel begonnen de dag assertief en bepaalden het tempo gedurende het grootste deel van de lange en moeilijke rit. Ze waren goed op weg om een tweede podiumplaats voor Toyota in de wacht te slepen tot de piloot uit Qatar naar het einde van de race toe te breed door de bocht ging en een put naast de weg het rechterwiel van de wagen afrukte en tegelijk zware schade toebracht aan de ophanging.

Nadat Al-Attiyah en Baumel uitvielen, ging alle aandacht naar De Villiers en Von Zitzewitz. Maar ook voor hen werd het een teleurstellende derde manche door een probleem met de brandstofdruk. Ze vielen terug in de rangschikking en moesten daarna vechten om weer op te klimmen. Uiteindelijk veroverden ze de vijfde plaats in het totaalklassement van Dakar 2017.

Hoewel TOYOTA GAZOO Racing South Africa zijn doelstellingen dit jaar niet kon waarmaken, mogen ze terecht trots zijn op hun prestaties in wat nog steeds ‘s werelds zwaarste rally is.

Behalve de drie Toyota’s Hilux die in de top tien eindigden (P4: Roma/Haro Bravo, P5: De Villiers/Von Zitzewitz, P9: Rautenbach/Howie) reden ook 25 andere Toyota’s de race uit. Samen waren ze goed voor bijna de helft van het volledige aantal finishers, veel meer dan bij om het even welke andere constructeur, en versterkten ze de reputatie van de constructeur voor robuuste en duurzame technologie.

CONCEPT-CAR TOYOTA i-TRIL

Toyotas visie op stedelijke mobiliteit voor 2030

De nieuwe i-TRIL Concept, ontwikkeld door Toyota Motors Europe (TME) in samenwerking met de designstudio ED² in Nice, onthult verscheidene innovaties ontwikkeld in het kader van Toyota’s onderzoek naar nog betere en meer meeslependemilieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen.

De nieuwe i-TRIL Concept, die zijn première beleeft op het Autosalon van Genève 2017, beschikt over Active Lean-technologie en werpt zich op als een haalbaar alternatief voor auto’s uit het A- en B-segment, andere EV-producten, openbaar vervoer en motorfietsen.

De i-TRIL speelt in op de veranderende visie van automobilisten en is ontworpen om veel meer te zijn dan een handig voorwerp. Gedreven door het engagement van Akio Toyoda om alle toekomstige Toyota-modellen te vervullen met meer passie en rijplezier, belichaamt hij de Waku Doki-filosofie (Japans voor ‘hartslag’) van de onderneming. Zo maakt hij duidelijk dat toekomstige EV’s wel degelijk de zintuigen zullen prikkelen en de hartslag zullen verhogen.

Deze geheel nieuwe vorm van transport richt zich tot wie ook bij lage snelheden in de stadsomgeving rijplezier wil beleven. Hij verenigt al het beste van de toekomstige mobiliteit en is dus niet louter ecologisch geïnspireerd.

De nieuwe SMESTO-klant

De i-TRIL werd ontworpen voor een nieuw type klant: gesofisticeerde, actieve alleenstaande vrouwen tussen 30 en 50 jaar oud met twee kinderen en een bruisende levensstijl. Die vrouwen wonen bovendien in kleine tot middelgrote steden, in het Engels SMESTO gedoopt (Small tot Medium Sized TOwn).

EU-studies over de toekomst van steden hebben uitgewezen dat het continent een gestage uitbreiding zal zien van de bebouwde gebieden buiten bestaande steden, in de stijl van halfdicht bevolkte voorstedelijke ontwikkelingskernen, eerder dan een verdere groei van de bestaande steden zoals Londen en Parijs.

Europa heeft al heel wat van deze SMESTO’s en de inwoners leggen aanzienlijke afstanden af om hun kinderen naar school te brengen, te winkelen, op restaurant te gaan en samen te komen. Door het vaak moeilijke stop-startverkeer in deze gebieden, zien ze zich genoodzaakt om kleine, wendbare en stadsvriendelijke auto’s aan te kopen.

Uit Toyota’s interviews met het doelpubliek in SMESTO’s bleek dat actieve moeders vaak moeten kiezen tussen ‘Me Time’ en tijd met de kinderen (‘Kids Happy’). Ze worden echter alsmaar zelfbewuster en willen geen slaaf zijn van de kinderen.

De nieuwe i-TRIL Concept omarmt en verzoent die schijnbare tegenstelling door middel van drie functies: ‘Active Lean’-technologie, ‘Relaxed Engagement’ en een unieke 1+2-lay-out.

Active Lean'-technologie

De i-TRIL, die wordt aangedreven door een elektromotor en nauwelijks 600 kilogram weegt, is ongeveer 2.830 mm lang en 1.460 mm hoog. De spoorbreedte bedraagt 1.200 mm vooraan en 600 mm achteraan, met een scharnier tussen de achteras en het interieur zodat het koetswerk en de voorste banden kunnen overhellen terwijl de gemotoriseerde achterbanden steeds loodrecht op de weg staan.

Doordat de voorwielen en spatborden duidelijk gescheiden zijn van het koetswerk om ze allebei gemakkelijker te laten overhellen, heeft het vloeiend gelijnde, donkere coconachtige koetswerk geen gordellijn of deurgrepen.

Dat wordt visueel benadrukt met een wrapping die een naadloze overgang garandeert tussen de koetswerkkleur die ze deelt met de wielkasten en de transparante glaspartij van de cockpit. Tegelijk benadrukt ze de krachtige voorwaartse beweging, die inherent is aan het silhouet van de i-TRIL.

De deuren met vlinderopening scharnieren op de schuine A-stijlen om de deuropening te maximaliseren en de instap te vergemakkelijken, zelfs voor de achterdeuren. Bovendien vergen ze niet meer ruimte in een parkeerplaats dan klassieke deuren.

De robuuste architectuur en de extra breedte achterin om plaats te bieden aan een tweezitsbank worden benadrukt door de lichtblokken over de volledige breedte van de achterkant boven de duidelijk afgescheiden achterasstructuur met de elektrische aandrijving.

Door voort te bouwen op hun eerdere ervaring met de ‘Active Lean'-technologie hebben de Toyota-ingenieurs ontdekt dat een overhellingsgraad van 10 graden de perfecte combinatie van stabiliteit en grip verzekert, het rijplezier verhoogt en het risico op wagenziekte minimaliseert.

In combinatie met een stuurhoek van 25 graden voor de voorwielen geeft deze technologie de i-TRIL een draaicirkel van nauwelijks 4 meter (identiek aan die van de Toyota iQ). Dat draagt niet alleen bij tot het meeslepende rijgedrag bij lage snelheden maar zorgt er ook voor dat hij zich zelfs in de drukste steden perfect in zijn sas voelt.

De nieuwe concept-car van Toyota streeft naar een effectief rijbereik van meer dan 200 kilometer tussen laadbeurten en kan volledig autonoom rijden. Hij werd echter ontwikkeld om zijn inzittenden zoveel fun te bieden dat bestuurders het grootste deel van de tijd liever zelf zullen rijden.

'Relaxed Engagement

Vanuit het perspectief van ‘Relaxed Engagement’ werd aan doelklanten gevraagd om een aantal rijposities voor te stellen. Ze verkozen een iets hogere maar tegelijk ontspannen rijhouding – bijna te vergelijken met die van een kart – met een goed contact met de stuurmodule.

Dat laatste is cruciaal want de i-TRIL heeft geen pedalen, zodat de bestuurder zijn benen comfortabel kan strekken en om het even welke stijl van schoenen kan dragen zonder het risico dat ze de controle over het voertuig verliezen. De basis van de bestuurderszetel heeft een centrale rib om een behaaglijke en goed steunende vorm voor de benen van de bestuurder te verzekeren.

Sturen, accelereren en remmen wordt allemaal uitgevoerd via drive-by-wire-technologie. De i-TRIL wordt bediend met nodes aan de linker- en rechterkant (zoals een computermuis of gamecontroller) die zich naar de handen van de bestuurder uitstrekken onder de stretchstof die de manuele rijmodule bedekt.

Wanneer het voertuig autonoom rijdt, lichten het linker en rechter uiteinde van het instrumentenbord automatisch op telkens de i-TRIL een bocht gaat nemen, om de inzittenden te laten weten naar welke kant het interieur gaat overhellen.

Andere bedieningselementen en schakelaars zijn er niet, evenmin als een dashboard voor de bestuurder. In de manuele rijmodus geeft een eenvoudig head-up display de bestuurder alle belangrijke informatie die hij nodig heeft. Een totaal nieuwe kijk op de Human Machine Interface (HMI) concentreert zich op spraakbediening en communiceert met artificiële intelligentie voor de controle van multimedia- en infotainmentsystemen.

1+2 plaatsen

De 1+2-lay-out geeft de i-TRIL een nieuwe dimensie inzake interieurruimte en indeling. De huidige filosofie steunt op een interieur opgebouwd rond de bestuurder, waarbij de achterpassagiers als het ware als tweederangsburgers worden beschouwd.

In combinatie met de Active Lean-technologie worden de passagiers op de achterbank veel meer betrokken bij de rijervaring. Deze lay-out brengt de kinderen veel dichter bij hun moeder, zonder dat ze echter haar ruimte inpalmen.

Nog beter: de lay-out geeft hen een veel beter zicht naar voren, dat niet wordt onderbroken door de hoofdsteun van de zetel vlak voor hen. Die voorste hoofdsteun werd trouwens bevestigd aan het dak en kantelt naar beneden wanneer het contact van de i-TRIL wordt aangezet. De kinderen genieten ook heel wat beenruimte aan beide kanten van de voorzetel, in die mate zelfs dat het interieur ook plaats biedt aan drie volwassenen.

Er werd heel wat aandacht besteed aan de manier waarop de bestuurder in- en uitstapt, om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Wanneer de deuren worden geopend, verwijderen ze een deel van de vloer om de voetafdruk te verkleinen en het uitstappen eenvoudiger te maken, door de vereiste beenbewegingen van de inzittenden te verkleinen. Bovendien kan de voorzetel tot 20 graden worden gedraaid om de in- en uitstap eleganter te laten verlopen.

Het interieur werd speciaal ontworpen om een uitgesproken autogevoel te vermijden. De bekleding in Alcantara, de stoffen bekleding van de achterbank en de houten vloer – allemaal gemaakt van gerecycleerde materialen – bieden de inzittenden een omgeving die meer weg heeft van een comfortabele en exclusieve leefruimte in een woning.

De geribbelde textuur van de achterbankstof straalt af naar buiten toe om de breedte van de achterbank te benadrukken. Bovendien kreeg het loopvlakpatroon van de 19”-voorbanden en 20”-achterbanden van Goodyear een exclusieve uitsnijding die het design van de interieurbekleding nabootst.

Ondanks de duidelijke scheiding tussen voorzetel (Me Time) en achterbank (Kids Happy) worden beide delen van het interieur nog steeds verenigd door het overlappen van de Alcantara-bekleding vooraan en de stoffen bekleding van de achterbank en door een kanaalsysteem voor de luchtstromen van het ventilatiesysteem.

Stephan Lesuisse Toyota Belgium