Toyota opnieuw het meest succesvolle merk in TÜV-rapport 2016

• 14 Toyota-modellen veroveren een plaats in verschillende top 10’s
  • Toyota Prius tweede in twee leeftijdscategorieën
  • Nadrukkelijke dominantie in de categorie met voertuigen tussen 10 en 11 jaar oud dankzij de bewezen onklopbare betrouwbaarheid van deze oudere modellen
Het is officieel: Toyota is het meest betrouwbare merk in Duitsland. Met in totaal 14 toptienplaatsen is het Japanse merk duidelijk de grote winnaar in het TÜV-rapport 2016. Toyota staat in verschillende leeftijdscategorieën zelfs zeven keer in de top 5. Net als in de voorbije jaren vertoonden de modellen bij algemene controle bijzonder weinig defecten.

De Toyota Prius is een van de meest betrouwbare voertuigen met een tweede plaats in zowel de categorie met voertuigen tussen 6 en 7 jaar oud als in die met voertuigen tussen 8 en 9 jaar oud. In de beide categorieën vertoefde de hybride pionier in prima gezelschap, want de Auris en de Yaris legden beslag op plaatsen vijf en zes bij de voertuigen tussen 6 en 7 jaar oud. In de groep met voertuigen van 8 à 9 jaar werden de uitstekende resultaten van het merk opgewaardeerd met een vierde plaats voor de Corolla Verso, een zesde stek voor de RAV4, een zevende voor de Yaris en een tiende voor de Corolla.

Ook in de categorie 10 tot 11 jaar bewees Toyota dat er geen leeftijd staat op betrouwbaarheid met vijf modellen in de top 7. Met een tweede en derde plaats stonden de Corolla Verso en RAV4 op het podium, op de hielen gezeten door de Avensis die vierde eindigde. Plaatsen zes en zeven gingen naar de Corolla en de Yaris. Bij de nieuwere modellen zette Toyota met de Yaris ook een topscore neer met een negende plaats in de categorie voor voertuigen tussen 2 en 3 jaar oud.

Om het TÜV-rapport samen te stellen deden de inspectiedienst van TÜV en het vakblad AutoBild negen miljoen algemene inspecties op 233 verschillende modellen. Deze jaarlijkse ranking is een waardevolle leidraad voor kopers van nieuwe en tweedehandsvoertuigen. Het TÜV-rapport werd gepubliceerd op vrijdag 6 november.

Foto’s vindt u op http://newsroom.toyota.eu/

Stephan Lesuisse Toyota Belgium