Het Toyota Parts Centre Europe (TPCE) viert dit jaar zijn 30e verjaardag
België huisvest Toyota’s grootste logistieke distributiecentrum buiten Japan
- Met meer dan 60 miljoen onderdelen en toebehoren per jaar die via TPCE passeren is Toyota's logistiek centrum in Diest een hoeksteen van Toyota's distributie in Europa
- Toyota's bedrijfscultuur van 100% klanttevredenheid wordt weerspiegeld in de levering van TPCE tijdens de nacht en levering tot 21 jaar nadat het model uit productie is genomen
- In de afgelopen 30 jaar is TPCE zeer sterk gegroeid en heeft het meer dan 1.100 mensen in dienst, en met 18 verschillende nationaliteiten bevordert het een cultuur van diversiteit, gelijkheid en inclusie
Voor een goede autoconstructeurstaan onderdelen en toebehoren centraal in de levensduur van de auto. De oprichting van TPCE in 1992 en de verdere uitbreidingen in 1999 en 2006, heeft Toyota de afgelopen 30 jaar op België vertrouwd als een belangrijke strategische partner voor het merk in Europa.
Vandaag beslaat TPCE in totaal 100.000 m2, tegenover 38.000 m2 toen het werd gebouwd. In 1992 bevoorraadde TPCE 17 landen. Momenteel worden meer dan 60 miljoen onderdelen en toebehoren via 13 regionale depots gedistribueerd naar meer dan 2.400 dealers in 44 Europese landen en rechtstreeks van TPCE aan 625 dealers in België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk. Daarnaast levert TPCE aan productieregio's van Toyota over de hele wereld (waaronder Japan, Noord-Amerika, Azië, enz.).
De onderdelen en toebehoren in TPCE variëren in omvang en soort. Van bumpers tot banden, van distributieriemen tot het kleinste onderdeel om een accu te bouwen. Gemiddeld worden dagelijks ongeveer 250.000 onderdelen ontvangen en verzonden. Om deze logistieke uitdaging mogelijk te maken rijden dagelijks meer dan 200 vrachtwagens het centrum in en uit.
Een bedrijfscultuur gericht op 100% klanttevredenheid
De bedrijfscultuur van Toyota is gericht op 100% klanttevredenheid, en dit geldt nog meer voor TPCE. Deze filosofie komt bijvoorbeeld tot uiting in de nachtelijke leveringen bij de dealers, voor een gevoel van "nul” doorlooptijd. Ons doel is dat wanneer een dealer een onderdeel voor 16.00 uur bestelt, hij het de volgende ochtend ontvangt. Het streefpercentage is 96,5% zodat de dealers hun voorraden laag kunnen houden. Een andere verbintenis van TPCE is om onderdelen te leveren voor een Toyota-voertuig tot 21 jaar na het einde van de productie van dat model.
Het welzijn van de werknemers staat centraal bij het TPCE
In 1992 waren er ongeveer 80 werknemers. Dertig jaar later heeft TPCE meer dan 1.100 mensen in dienst en is het centrum in Diest een belangrijke werkgever in de regio. TPCE heeft een cultuur van diversiteit en inclusie en heeft medewerkers van 18 verschillende nationaliteiten. Het werkt ook samen met een non-profitorganisatie, Blankendale, waarvan de 20 leden met een beperking samenwerken bij de verpakking van TPCE-onderdelen.
"Dit jaar vieren we niet alleen de geschiedenis van een gebouw, maar vooral de geschiedenis van hardwerkende en toegewijde mensen. Sinds de oprichting is TPCE gegroeid van 80 naar meer dan werknemers en 29 van hen die vanaf het begin bij het bedrijf zijn gekomen, werken hier nog steeds. In de loop der jaren is TPCE uitgebreid om een van de meest complexe logistieke operaties in dit zwaartepunt van de Toyota-activiteiten in Europa te kunnen behandelen", zegt Andy Sinton, Head of Parts Supply Chain bij Toyota Motor Europe.
TPCE zorgt voor het welzijn van zijn medewerkers onder andere door een maximum aan hoogwaardige ergonomische apparatuur te ontwikkelen en beschikbaar te stellen zoals ringscanners en tablets, elektrische karren en apparatuur voor linkshandige en rechtshandige medewerkers. De in hoogte verstelbare trolley is ontworpen door een van de werknemers van het distributie centrum, wat past binnen de beroemde Kaizen-methode van Toyota die voortdurende procesverbetering nastreeft.
Duurzaamheid in het TPCE
Sinds 2010 zijn de daken van het centrum bedekt met 80.000 m2 zonnepanelen. Dit zorgde voor een besparing van 212 ton CO2 in 2021. Met het oog op de afvalreductie en de bevordering van de circulaire economie verbetert TPCE bovendien voortdurend de verpakking van onderdelen, die wordt geminimaliseerd door een retourverpakking toe te passen, terwijl de kwaliteit in de hele leveringsketen gewaarborgd blijft.
Ellen De Wilde