TOYOTA Grand PRIUS+: ONTWIKKELD VOOR EEN NOG BETERE RIJERVARING

• 'Full Hybrid' monovolume krijgt herwerkte CVT voor stillere en meer lineaire acceleraties

• Aanzienlijke daling van motorlawaai bij acceleraties

• Introductie van multimediafuncties van Toyota Touch 2 versie 2016

• Toyota Touch 2 met Go geleverd met vijf jaar kaart- en connectiviteitsupdates

• Nieuwe koetswerkkleur 'Black Blue'

Toyota introduceert een aantal wijzigingen die de rijervaring van de Grand Prius+ naar ongekende hoogten tillen. De baanbrekende compacte monovolume was 's werelds eerste auto die zeven plaatsen combineerde met een hybrideaandrijving. Om stillere en meer lineaire acceleraties te verzekeren, onderging hij enkele strategische aanpassingen aan zijn continu variabele transmissie. Daardoor leunen de snelheidstoename en de stijgende motorklank beter aan bij de gasinput van de bestuurder.

De Toyota-ingenieurs zijn erin geslaagd om het motortoerental met 1.000 t/min te verlagen zonder daarbij aan de acceleratieprestaties te raken. Daartoe gebruikt de motor meer elektriciteit ter ondersteuning van de 1.8 VVT-i-benzinemotor met Atkinson-cyclus. Dat vertaalt zich in een meer ontspannen, soepeler en stiller rijgedrag dat het stille, responsieve en intuïtieve karakter van Toyota's 'full hybrid'-technologie nog versterkt.

De typische bedrijfsstilte in het interieur werd verder verbeterd door een reeks bijkomende geluidsisolerende en ‑absorberende maatregelen in de deurframes, de onderkant van de deuren en de achterklep, het dashboard en het platform van de auto. Ook werd er een tunneldemper toegevoegd.

Doordat de ingenieurs de compacte lithium-ionaandrijfbatterij netjes tussen de voorzetels konden plaatsen, biedt de Prius+ royaal plaats aan zeven inzittenden en levert hij nog steeds de uitzonderlijk lage verbruiks- en emissiecijfers waarvoor Toyota's 'full hybrid'-technologie bekend staat: de officiële CO2-uitstoot bedraagt nauwelijks 95* g/km en het brandstofverbruik blijft steken op 4,1 l/100 km. De Prius+ is een van de acht hybride- en oplaadbare hybridewagens die Toyota aanbiedt in Europa en voldoet aan de eisen van een brede waaier aan klanten.

Het Toyota Touch 2-multimediasysteem van de Grand Prius+ blijft trouw aan Toyota's engagement inzake voortdurende verbetering en werd opgewaardeerd tot versie 2016, die eerder dit jaar in Genève werd onthuld. Hoewel hij hetzelfde centraal gemonteerde aanraakscherm behoudt, werd het nog eenvoudiger en intuïtiever in gebruik dankzij nieuwe menudesigns voor zowel het globale systeem en (indien van toepassing) de satellietnavigatiefuncties.  Ook de verbinding met het online klantenportaal 'My Toyota' werd vereenvoudigd.

Het pakket 'Toyota Touch 2 met Go' wordt voortaan geleverd met vijf jaar kaart- en connectiviteitsupdates (desgewenst door de klant uit te breiden met twee jaar). Zo kan de bestuurder accuraat routes plannen en wordt een brede waaier aan apps ondersteund die in realtime informatie geven over de verkeersstroom, beschikbare parkeerplaatsen, het weer en de brandstofprijzen. Toyota's systeem stelt gebruikers ook in staat om een aantal online resources te raadplegen, waaronder Google Search, Google Streetview, Aupeo!, Aha en Twitter.

Het 4,2" grote, multifunctionele TFT-informatiescherm in het instrumentenbord werd ontworpen om de autostatus duidelijk te communiceren zonder daarbij de bestuurder af te leiden. Dat omvat voortaan een afbeelding voor de contactsleutelvergrendeling, die aangeeft wanneer de auto kan worden gestart, alsook een waarschuwing wanneer het stuurslot actief is.

Het kleurenpalet voor de Grand Prius+ omvat een nieuwe tint voor 2016: Black Blue.

EINDE