TOYOTA PROACE en PROACE CITY leggen de lat hoger

  • Belangrijke verbeteringen voor Toyota’s middelgrote en compacte PROACE- en PROACE CITY-bestelwagens en PROACE VERSO-personenbussen
  • Nieuwe modellen hebben een vernieuwd design, de nieuwste technologieën en zijn bijzonder praktisch
  • Keuze uit nieuwe elektrische en conventionele aandrijflijnen om aan de uiteenlopende eisen van klanten te voldoen
  • Herzieningen van elektrische systemen vergroten het rijbereik tot 350 km
  • Verbeterde multimedia- en connectiviteitsfuncties, waaronder de beschikbaarheid van een 10-inch touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel
  • Een grote stap vooruit op het gebied van veiligheids- en rijhulpsystemen

De PROACE en PROACE CITY liepen voorop bij de introductie van elektrische aandrijflijnen in de lichte bedrijfswagens van Toyota Professional. Voor elk model in het LCV-aanbod zijn er nu elektrische opties, zodat klanten hun CO2-voetafdruk op een betaalbare en praktische manier kunnen verkleinen.

Verbeterde modellen voor 2024

Een programma van verbeteringen voor de middelzware PROACE-bestelwagen en de compacte PROACE CITY heeft hun concurrentiepositie versterkt. Met hun laadvermogen en maximale laadlengte behoren beide modellen nog steeds tot de beste in hun klasse.

Voor het modeljaar 2024 krijgen ze een nieuwe styling en nieuwe uitrustingsspecificaties die hun laadvermogen aanvullen met meer gemak, comfort, veiligheid en bruikbaarheid.

Deze make-over zorgt voor een sterkere visuele aanwezigheid op de weg, die benadrukt wordt door strakke, krachtige lijnen aan de voorkant. Door de afwezigheid van een hooggeplaatste grille tussen de koplampen ontstaat een onderscheidende en verfijnde uitstraling. De laaggeplaatste grille op de PROACE CITY heeft een trapeziumvorm, een ontwerpelement dat met andere huidige Toyota-modellen wordt gedeeld. Het algemene uiterlijk straalt stoerheid uit, wat versterkt wordt door de nieuwe koplampen – nu verkrijgbaar met volledige LED-technologie – en optionele lichtmetalen velgen. Het interieur heeft ook een frisse nieuwe look, met een stevige maar comfortabele bekleding.

Infotainment

Het technologieprofiel is verbeterd door de introductie van een nieuw 10-inch kleurenmultimediadisplay. Dit is standaard aanwezig in alle uitvoeringen behalve de instapmodellen, die een vijf-inch monochroom scherm behouden. DAB-radio en Bluetooth zijn standaard over de hele linie en in de Medium- en High-uitvoeringen wordt een nieuw 10-inch digitaal kleureninstrumentpaneel geïntroduceerd. USB-C poorten voor data en opladen zijn aanwezig in alle uitvoeringen, samen met draadloze smartphone-integratie via Mirror Link. De duurdere uitvoeringen hebben bovendien een ingebouwd navigatiesysteem met een TomTom-abonnement van drie jaar.

Een grote stap vooruit op het gebied van veiligheid en rijhulp

In vergelijking met de vorige modellen zijn de PROACE en PROACE CITY een grote stap vooruit op het gebied van veiligheids- en rijhulpsystemen. Functies die voorheen optioneel waren, worden nu meestal standaard geleverd, waaronder Pre-Collision System, Lane Keep Assist, Automatic High Beam en Road Sign Assist.

Het actieve veiligheidspakket biedt ook Adaptive Cruise Control (vanaf 30 km/u of met optionele Stop & Go-mogelijkheid) en Intelligent Speed Assist.

Andere upgrades zijn de aanwezigheid van airbags aan de voorkant, een opnieuw ontworpen voorbumper voor een betere bescherming van voetgangers, een inklapbare stuurkolom en versterkte structurele onderdelen.

De maatregelen gaan verder dan de wettelijke vereisten en bieden meer geavanceerde ondersteuning voor de bestuurder. Deze omvatten een nieuwe digitale achteruitkijkspiegel en Dynamic Surround View. Samen elimineren ze vrijwel alle dode hoeken achter, links en rechts van het voertuig.

Bovendien beschikt de PROACE-bestelwagen nu over het Flank Guard-beschermingssysteem, dat eerder al leverbaar was op de PROACE CITY. Dit waarschuwt de bestuurder als het risico bestaat dat hij een obstakel langs de weg raakt, zoals een zuiltje of een slagboom, wanneer hij een bocht met lage snelheid neemt.

PROACE en PROACE VERSO 2024

Formaten voor alle mogelijke klantbehoeften

De middelzware PROACE-bestelwagen en de PROACE VERSO-personenbus hebben een gevestigde reputatie als het gaat om hun vermogen, ruimte en efficiëntie om bepaalde taken comfortabel uit te voeren.

Door keuze uit meerdere formaten wordt tegemoetgekomen aan de uiteenlopende behoeften van klanten. Hiertoe behoren opties voor een middellange en lange carrosserie (respectievelijk 4983 mm en 5333 mm) en een Crew Cab-versie voor de bestelwagen, die een extra tweede zitrij toevoegt.

De PROACE VERSO biedt comfortabel plaats aan maximaal negen passagiers, met uitrustingsniveaus die het voertuig geschikt maken voor beroepsmatig gebruik, gezinsleven of directievervoer.

Groter rijbereik door herziene batterij-elektrische aandrijflijn

De PROACE 2024-modellen profiteren van een aantal herzieningen van de elektrische aandrijflijn, die een groter rijbereik opleveren.

Er is een nieuwe elektromotor met 136 DIN-pk (100 kW) vermogen en het soepele, ontspannen rijgedrag van een BEV geïntroduceerd en de lithium-ion batterij heeft een nieuwe connector en een gewijzigde zekeringkast gekregen. Voertuigen met de 75 kWh-batterij kunnen daardoor tot 20 km extra afleggen, waardoor het rijbereik tussen twee laadbeurten nu tot het beste in zijn klasse behoort: 350 km (WLTP-norm). ​ Hierdoor ontstaan royale mogelijkheden voor lokale ritten zonder dat het voertuig dagelijks opgeladen hoeft te worden. De batterij kan in 45 minuten worden opgeladen met een DC-snellader. Er is ook een optionele batterij van 50 kWh verkrijgbaar.

Regeneratief remmen

De introductie van een regeneratief remsysteem helpt de bestuurder eveneens om het rijbereik van zijn voertuig te maximaliseren. Dit systeem vangt kinetische energie op die tijdens het vertragen en remmen wordt gegenereerd en voert deze terug als elektrische energie om de accu op te laden.

De bestuurder kan het gewenste niveau van regeneratief remmen selecteren met behulp van peddels achter het stuurwiel. Er is keuze uit drie niveaus (laag, gemiddeld en hoog), die in verschillende gradaties voor vertraging zorgen wanneer de bestuurder het rijpedaal loslaat. Hoe hoger het niveau, hoe sneller het voertuig zal vertragen en hoe groter de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen.

Dieselmotoren

Er zijn twee versies verkrijgbaar van de beproefde 2.0-liter viercilinderdieselmotor van de PROACE: één met 145 DIN-pk (106 kW) en handgeschakelde zesversnellingsbak en één met 180 DIN-pk (132 kW) en achttraps automatische transmissie. Exclusief in de PROACE-bestelwagen wordt ook een 1.5-liter motor met 120 DIN-pk (88 kW) aangeboden.

Laadvermogen

De Toyota PROACE-bestelwagen heeft niet alleen de energie om de klus te klaren, maar ook het bijbehorende laadvermogen. Het volume van de laadruimte is maximaal 6,6 m3 (lange versie met Smart Cargo-systeem) en het laadvermogen evenaart met 1400 kg dat van de beste in zijn klasse. Als er extra apparatuur of goederen vervoerd moeten worden, kunnen gebruikers profiteren van een maximaal aanhangergewicht van 2500 kg (2.0-liter model met 144 DIN-pk).

Met hun hoogte van 1,9 m hebben de PROACE en de PROACE VERSO toegang tot normale parkeergarages. En de draaicirkel van 6,2 m voor het model met gemiddelde lengte en 6,4 m voor de lange versie maakt het eenvoudiger om te manoeuvreren op drukke plekken in de stad.

Ombouw en aanpassing

Er wordt een ombouwkader gelanceerd, zodat klanten het voertuig krijgen dat perfect op hun bedrijfsbehoeften is afgestemd. De ombouw en aanpassing worden uitgevoerd door erkende lokale ombouwers. Het autorisatieproces is gericht op verificatie en verbetering van de kwaliteitsnormen die voor de ombouw worden toegepast en is in overeenstemming met de Toyota-normen.[AJ1]

Ombouw voor rolstoelgebruikers

Met de beschikbaarheid van rolstoeltoegankelijke ombouwversies geeft de PROACE uitdrukking aan Toyota’s uiteindelijke doel om ‘Mobiliteit voor Iedereen’ te realiseren, zodat rolstoelgebruikers veilig en comfortabel kunnen reizen. Tot de details behoren een verlaagde vloer en opklapbare LED-instapverlichting achter om de toegang in het donker te vergemakkelijken. Handmatige of automatische zijtreden en een elektrische lier kunnen ook besteld worden.[AJ2]

TOYOTA PROACE CITY EN PROACE CITY VERSO 2024

De PROACE CITY en PROACE CITY VERSO 2024 hebben ook het nieuwe frontdesign van de PROACE-familie, waardoor ze een meer eigentijdse uitstraling en individueel karakter krijgen.

De aanpasbare PROACE CITY-bestelwagen kan besteld worden als gesloten bestelwagen. De VERSO is een veelzijdige personenbus met maximaal zeven zitplaatsen (net als de beste in zijn klasse) voor dagelijks woon-werkverkeer of flexibel gezinsvervoer.

De PROACE CITY-bestelwagen behoudt de uitstekende, bedrijfsvriendelijke laadmogelijkheden waarmee dit model eerder prijzen heeft gewonnen. Slimme ontwerpoplossingen vergroten de beschikbare ruimte tot 4,4 m3 in de versie met lange wielbasis – de grootste capaciteit in zijn segment – en tot 3,9 m3 in het model met standaardwielbasis. ​

De sleutel tot maximalisering van het volume is het Smart Cargo-systeem. Dit systeem is gebaseerd op de ruimtevergrotende functie in de grotere PROACE-bestelwagen. Met behulp van een neerklapbare buitenste passagiersstoel en een luik in het schutbord van gaas wordt de laadlengte met 1,3 m verlengd om langere voorwerpen, zoals ladders en buizen, te kunnen vervoeren. De maximale laadlengte is 2,2 m. Ook dit is een toonaangevend cijfer in zijn klasse.

Het elektrische model heeft een maximaal laadvermogen van 780 kg, terwijl de benzine- en dieselversies maar liefst 1000 kg kunnen vervoeren (in de versie met lange wielbasis).

De PROACE CITY heeft daarnaast functies die mensen helpen om hun bestelwagen als kantoorruimte te gebruiken. Met het Smart Cargo-systeem kan de rugleuning van de voorste passagiersstoel neergeklapt worden om een bureaublad te vormen. Verder is er het voordeel van handige connectiviteit dankzij smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto en een USB-poort.

Batterij-elektrisch vermogen

Het elektrische systeem van de PROACE CITY en PROACE CITY VERSO profiteert van dezelfde technische verbeteringen als de grotere PROACE-modellen (zie hierboven). Daarnaast is er een nieuwe elektromotor, die het voertuig een vermogen van maximaal 100 kW (136 DIN-pk) geeft.

De verbeteringen hebben het rijbereik met 50 km vergroot tot 330 km (WLTP-norm). Met behulp van een DC-snellader van 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% worden opgeladen.

Klanten in landen met een kouder klimaat kunnen kiezen voor een optionele warmtepomp. Deze verwarmt de cabine zonder overmatig gebruik te maken van batterijstroom, waardoor het voertuig zijn rijbereik behoudt.

De PROACE CITY en PROACE CITY VERSO profiteren ook van het regeneratieve remsysteem met energieterugwinning van de grotere PROACE-modellen, zoals hierboven beschreven.

Diesel- en benzinemotoren

Zowel de PROACE CITY als de PROACE CITY VERSO zijn verkrijgbaar met keuze uit twee 1.5-liter dieselmotoren: één met 100 DIN-pk (75 kW) en handgeschakelde zesversnellingsbak en één met 130 DIN-pk (96 kW) en achttrapsautomaat. Ze kunnen ook besteld worden met een 1.2-liter benzinemotor met handgeschakelde transmissie die 110 DIN-pk (81 kW) levert.

Technische fiche PROACE CITY

DOCX - 95 Kb

Technische fiche PROACE

DOCX - 93 Kb

Prijslijst PROACE

PDF - 729 Kb

Prijslijst PROACE VERSO

PDF - 166 Kb

Prijslijst PROACE CITY VERSO

PDF - 175 Kb

Prijslijst PROACE CITY

PDF - 743 Kb

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA