TOYOTA RAV4 - VAN WERELDPRIMEUR TOT DE BESTE TER WERELD

TOYOTA RAV4 - VAN WERELDPRIMEUR TOT DE BESTE TER WERELD

 

WERELDWIJDE VERKOOP VAN DE TOYOTA RAV4 BEREIKT 10 MILJOEN EXEMPLAREN


•    De revolutionaire SUV van Toyota haalt de kaap van 10 miljoen verkochte exemplaren 
•    Totale verkoopcijfers gehaald over 26 jaar en vijf modelgeneraties
•    RAV4 lag aan de basis van de markt voor compacte urban SUV's en is een internationale bestseller gebleven
•    Toyota plant een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van dit model met de introductie van de RAV4 Plug-in Hybrid, die voorzien is voor de tweede helft van 2020

De RAV4 behoort daarmee tot de selecte club van Toyota-modellen die meer dan 10 miljoen keer werden verkocht. De samengetelde cijfers voor de uitstekend verkopende SUV hebben eind februari van dit jaar de kaap van 10 miljoen gehaald, gespreid over vijf generaties sinds de wagen in 1994 op de markt kwam.

Als wereldwijd verkocht Toyota-model is de RAV4 sinds zijn introductie steeds beter geworden. Hij lag niet alleen aan de basis van het marktsegment voor een nieuw soort compacte, wendbare, recreatieve SUV, maar is sindsdien de norm gebleven, met verkoopcijfers die nieuwe hoogtes hebben bereikt.

In 2019 was de RAV4 niet alleen de beste verkochte SUV ter wereld, maar ook de op drie na best verkochte personenwagen. Noord-Amerika is veruit de sterkste markt, met meer dan een half miljoen verkochte eenheden per jaar (535.000 in 2019), gevolgd door Europa (133.000) en China (127.000).
In Europa werden sinds 1994 meer dan twee miljoen exemplaren van de RAV4 verkocht. Het recentste model van de vijfde generatie, dat begin 2019 op de markt kwam, heeft opnieuw een jaarrecord neergezet van meer dan 130.000 exemplaren.

Dit jaar kent het RAV4-assortiment een belangrijke evolutie met de introductie van de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid, waardoor klanten nog meer mogelijkheden krijgen om volledig elektrisch te rijden, met nul uitstoot en nul brandstofverbruik.
 

TOYOTA RAV4: VAN WERELDPRIMEUR TOT DE BESTE TER WERELD

Toen de eerste generatie van de RAV4 in maart 1994 werd voorgesteld op het autosalon van Genève, kon men niet vermoeden dat dit opvallende nieuwe concept de automobielmarkt zou hervormen. Dit was niet alleen de pionier voor een nieuw soort wagen, maar ook voor nieuwe technologieën, waardoor een totaal nieuwe markt ontstond voor compacte, wendbare en veelzijdige SUV's, ideaal afgestemd op de moderne levensstijl.

De RAV4 was origineel, luidde een nieuw tijdperk in voor 4x4's en de reactie was onmiddellijk positief. Van bij het begin was het model bestemd voor de wereldmarkt: de verkoop startte in Japan in mei 1994, gevolgd door Europa, Afrika, Australië en Latijns-Amerika de volgende maand. In Noord-Amerika zag hij zijn debuut in januari 1996. 
De productie werd oorspronkelijk op 4.500 exemplaren per maand geschat, maar toen alleen al de eerste maand 8.000 bestellingen binnenkwamen, werden de productievolumes verdubbeld. De RAV4 baande de weg voor een totaal nieuw SUV-segment dat sindsdien is blijven groeien: meer dan een kwarteeuw na zijn debuut was de RAV4 de best verkochte SUV in 2018 en 2019, en in 2019 zelfs de op drie na best verkochte personenwagen. Doordat Toyota streeft naar continue verbetering met het oog op wijzigende smaken en behoeften van automobilisten, kon de RAV4 de norm blijven voor kwaliteit, prestaties en gebruiksgemak.

Het begin
De basisideeën achter de RAV4 (Recreational Active Vehicle met 4-wielaandrijving) kwamen voor het eerst tot uitdrukking in de RAV-FOUR-conceptwagen op het autosalon van Tokyo in 1989, waarmee Toyota aangaf dat het een compact model met 4-wielaandrijving wou creëren. Dit was nog maar een ontwerpstudie, zonder de details die voor een effectief ontwikkelingsmodel vereist zijn, maar het publiek was zeer enthousiast. In 1991 kreeg het project groen licht en begon het ontwikkelingswerk.

Nieuw concept, nieuwe uitdagingen
De hoofdingenieur voor het RAV4-project, Masakatsu Nonaka, vond het niet gemakkelijk om andere Toyota-afdelingen te overtuigen dat een nieuwe in serie gebouwde wagen moest worden gecreëerd voor verkoop op een marktsegment dat nog niet bestond. De term "Sports Utility Vehicle" was nog onbekend en bij Toyota waren er velen die gewoon het concept van zo een compacte 4x4 niet begrepen. De interne weerstand deed het project op een bepaald ogenblik zelfs volledig tot stilstand komen, maar het kreeg steun vanuit een onverwachte hoek.

De Japanse en Europese verkoopdivisies van Toyota stonden dicht bij de markt en waren ervan overtuigd dat de tijd rijp was voor dit type wagen. Samen zetten ze het project opnieuw op de rails en ze kregen gelijk: heel snel na de lancering van de RAV4 werd het model algemeen geprezen als een nieuwe trendsetter.

Van nichemodel tot wagen voor de wereldmarkt
De markt voor compacte SUV's die door Toyota werd gecreëerd, kende een snelle bloei. In 1994 verkocht Toyota ongeveer 53.000 exemplaren van de RAV4, wat in de volgende twee jaar werd verdubbeld en zelfs verdrievoudigd. De verkoopcijfers bleven met elke nieuwe generatie groeien, zelfs al bracht nagenoeg elke concurrent zijn eigen modellen op de markt.  In 2019 was het wereldwijde verkoopcijfer voor de RAV4 17 keer groter dan het verkoopcijfer dat in het eerste jaar van dit model werd gehaald.

Dit blijvende succes is voor een groot stuk te danken aan de constante verbeteringen die Toyota aan het product heeft aangebracht. Bij elke nieuwe generatie luisterde Toyota naar feedback van de automobilisten en werden de omvang, de functionaliteit, de prestaties en de stijl van de wagen aangepast aan de wisselende voorkeuren en eisen van de markt.

Zo werd bij de derde generatie het reservewiel van de achterdeur verwijderd, waardoor de wagen er veel verfijnder uitzag. En met de vierde generatie werd de wielbasis wereldwijd gestandaardiseerd. Het model met drie deuren werd voordien reeds stopgezet, zodat de RAV4 nu exclusief een vijfdeurswagen was met meer ruimte dan ooit tevoren.

Technische voortreffelijkheid
Toyota zorgde er ook voor dat de RAV4 zijn technische voorsprong behield, door nieuwe platformen te introduceren en intelligente vierwiel-aandrijfsystemen te ontwikkelen die betere rij-eigenschappen combineerden met efficiëntere prestaties, zowel op de weg als erbuiten. Bij de eerste generatie besefte Toyota reeds dat vierwielaandrijving geen noodzaak was voor alle klanten. De aantrekkingskracht van het model werd daarom vergroot met de optionele twee-/voorwielaandrijving.

Wat de aandrijflijnen betreft, werd de keuze afgestemd op de behoeften van verschillende wereldmarkten, met zowel benzine- als dieselmotoren, met een inhoud tot 3,5 liter. Ook hier lag de klemtoon op efficiëntie en prestaties, afgestemd op de rol van de wagen als urban SUV, bestemd voor gezinnen of als ideale partner voor mensen met een actieve levensstijl.

De eerste hybride
In 2016 stelde Toyota de eerste RAV4 Hybrid voor, een wagen met alle kwaliteiten van het model van de vierde generatie, maar met de extra voordelen van een volledig hybride elektrische aandrijflijn. Als eerste volledige hybride in zijn segment in Europa werd de aantrekkingskracht van de RAV4 versterkt met ongekende brandstofzuinigheid en emissies, en vloeiende maar krachtige prestaties – waaronder een uiterst efficiënt elektrisch vierwiel-aandrijfsysteem.

De RAV4 vandaag
De huidige RAV4 van de vijfde generatie werd in 2019 in Europa gelanceerd, vooral als hybride op de West-Europese markten. Dit is de eerste SUV die op het modulaire GA-K-platform van Toyota wordt gebouwd. Met zijn laag zwaartepunt en een veel stijvere carrosserie draagt hij bij aan een superieure wegligging, een uitstekend rijcomfort, een ruim interieur en een ongeëvenaarde laadruimte. Het nieuwe platform gaf het ontwerpteam ook meer vrijheid om een in het oog springend design met een lager dak en een lagere motorkap te creëren.

Het hybride systeem is uitgerust met een nieuwe 2,5-liter hybride Dynamic Force benzinemotor, die 218 DIN pk levert in de uitvoering met voorwielaandrijving en 222 DIN pk in de uitvoering met vierwielaandrijving, wat een sprong vooruit betekent in vermogen, responsiviteit en ongekende efficiëntie. 
Het intelligente vierwielaandrijfsysteem (AWD-i) van de RAV4 werd grondig verbeterd om op elke weg te kunnen rijden, met veel sterkere prestaties in moeilijke omstandigheden en een veilig rijgedrag op gladde wegen.

Het volgende hoofdstuk - de RAV4 Plug-in Hybrid
Dankzij het succes van RAV4 als pionier van hybride vermogen bij SUV's breidt Toyota in de tweede helft van 2020 de voordelen van de technologie uit met de introductie van de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid. Dit wordt een nieuw vlaggenschip voor het hybride aanbod, dat niet alleen krachtiger zal zijn, maar ook voor minder uitstoot zal zorgen en zuiniger zal zijn dan alle andere in zijn klasse.
De RAV4 Plug-in Hybrid biedt klanten de beste oplossing van beide werelden. Deze heeft de nieuwste hybride voertuigtechnologie van Toyota, met meer vermogen en betere rijdynamiek. Bovendien levert het model puur elektrische rijprestaties zonder dat er zorgen zijn over actieradius of de noodzaak om te stoppen om de batterij opnieuw op te laden. 

Toyota heeft de prestatieverbetering van de elektromotor benut om een aanzienlijke hogere vermogensafgifte te realiseren dan in de normale RAV4 Hybrid, dankzij een nieuwe lithium-ion batterij met hoge capaciteit en door een verbeterde boost converter toe te voegen aan de vermogensregelaar van het hybride systeem. De 2,5-liter Hybrid Dynamic Force-benzinemotor is dezelfde motor als die in de normale RAV4 Hybrid. Deze werd verbeterd om aan de prestatievereisten van het plug-in hybride systeem te voldoen. 

Met een totaal systeemvermogen van 306 DIN pk/225 kW* kan dit model in slechts circa zes seconden van 0-100 km/h accelereren*, terwijl uit de WLTP-standaardgegevens vóór homologatie een ongekende lage CO2-uitstoot blijkt. 
De RAV4 Plug-in Hybrid heeft ook een grotere actieradius wanneer elektrisch, dus zonder brandstofverbruik en uitlaatemissies, in de EV-modus wordt gereden. De bestuurder kan probleemloos overschakelen van hybride naar puur elektrisch rijden, en kan verder dan eender welke concurrerende plug-in hybride SUV op louter elektrisch vermogen rijden (als batterijniveau en rijomstandigheden dit toestaan), veel verder dan het Europees gemiddelde van 50 km voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Bovendien kunnen er zelfs bij krachtig accelereren snelheden tot 135 km/h gehaald worden zonder de interne verbrandingsmotor te gebruiken.
*Onder voorbehoud van homologatie

TOYOTA RAV4: VIJF GENERATIES INNOVATIE EN PRESTATIES

Eerste generatie, 1994 – 2000
De RAV4 maakte zijn intrede in 1994 als eerste urban SUV, en was daardoor een pionier voor een nieuw marktsegment dat essentieel zou worden voor de automobielwereld. In zijn oorspronkelijke vorm was dit een driedeursmodel met compacte verhoudingen en een lengte van slechts 3,69 m. Het vermogen werd geleverd door een dwarsgeplaatste 129 DIN pk 2,0-liter benzinemotor, terwijl de transmissie permanent vierwielaandrijving verzekerde, maar zonder de overdrachtbox met lage verhouding die in klassieke, robuuste SUV's te vinden was. Andere innovaties die tot de norm zouden uitgroeien, waren een lichte zelfdragende carrosserie en een onafhankelijke achterwielophanging. Dankzij de compacte afmetingen en de hoge zithouding was het heel eenvoudig om met de RAV4 te manoeuvreren, terwijl zijn levendig rijgedrag en het comfort voor de passagiers eerder deden denken aan een hatchback dan aan een wagen met vierwielaandrijving. In 1996 werd het assortiment uitgebreid met een vijfdeursversie (met een lengte van 4,1 m) en de optie voor tweewiel- (voor)aandrijving. Een driedeursmodel met softtop volgde en, om de innovatie nog verder door te drijven, werd tussen 1997 en 2000 een elektrisch model met EV-batterij in beperkte aantallen geproduceerd.

Tweede generatie, 2000 – 2006
Aan het begin van het nieuwe millennium kwam de tweede generatie van de RAV4, die gebaseerd was op de ervaringen die Toyota had opgedaan met zijn revolutionaire introductie. Zowel de drie- als vijfdeursversies werden gebouwd op een nieuw platform en waren iets langer – respectievelijk +5,5 en +4 cm. Er werden twee benzinemotoren aangeboden: 123 DIN pk 1,8-liter en 150 DIN pk 2,0-liter motoren. De volwaardige vierwielaandrijving hanteerde een centraal sperdifferentieel, terwijl klanten als fabrieksoptie konden kiezen voor een Torsendifferentieel achteraan. In 2001 werd voor het eerst een dieselvariant van de RAV4 aangeboden, een 2,0-liter D-4D directe injectiemotor met 116 DIN pk.

Derde generatie, 2006 – 2012
De RAV4 genoot voor zijn derde generatie, die in 2006 op de markt kwam, alweer van de voordelen van een totaal nieuw platform. De driedeurs-carrosserieversie werd stopgezet en de vijfdeurs werd een stuk groter, als weerspiegeling van de gewijzigde voorkeuren en wensen van de klant. Het nieuwe model was in totaal 19 cm langer, terwijl ook een versie met lange wielbasis werd gebouwd voor de verkoop in de VS en Rusland. De keuze aan motoren werd eveneens uitgebreid, met 2,0, 2,4, 2,5 en 3,5 (V6) benzinemotoren, plus een nieuwe 2,2-liter diesel. Dit model was tevens het debuut van een nieuw vierwiel-aandrijfsysteem van Toyota met een elektronisch gestuurde koppeling die automatisch werkte op basis van de snelheid van het voertuig, de bediening van het gaspedaal, de stuurhoek en de G-krachten. Het rijgedrag van de RAV4 werd verder ontwikkeld met de eerste toepassing van Downhill Assist Control en Hill-start Assist Control.

Vierde generatie, 2013 – 2018
De vierde generatie RAV4 zag het licht in 2013, toen Toyota een standaardwielbasis voor alle wereldmarkten introduceerde en het voertuig nogmaals langer werd, dit keer met 23,5 cm. Voor de aandrijflijn was er keuze uit 2,0- en 2,5-liter benzinemotoren en 2,0- en 2,2-liter dieselmotoren. Meer geavanceerde AWD-technologie werd geïntroduceerd met het nieuwe intelligente Dynamic Torque Control-systeem en de toevoeging van twee nieuwe functies: Cornering Control en een Sport-rijmodus. In 2016 onderging de RAV4 zijn meest radicale ontwikkeling met de introductie van de eerste volledig hybride elektrische versie. De eerste compacte hybride SUV van Toyota had een totaal systeemvermogen van 197 DIN pk, wat een vloeiende acceleratie van 0-100 km/h in slechts 8,3 seconden toeliet, met een ongeëvenaard brandstofverbruik van 4,9 l/100 km en CO2-emissies van slechts 115 g/km.

Vijfde generatie, 2018 tot vandaag
De vijfde generatie van de RAV4 werd in 2018 onthuld en begin 2019 in Europa gelanceerd. Dit was de eerste SUV die werd gebouwd op een Toyota New Global Architecture-platform, wat belangrijke voordelen biedt op het vlak van rijgedrag, veiligheid en ontwerp. Als volledig hybride assortiment in West-Europa werd de hybride technologie van de vierde generatie toegepast, samen met een nieuwe 2,5-liter Dynamic Force hybride motor – een aandrijfeenheid die bekend staat voor zijn sterk verbeterde vermogen, responsiviteit en efficiëntie. Daardoor behoort het brandstofverbruik en de uitstoot tot het beste in deze klasse. In 2020 zal de vijfde generatie een verdere technische innovatie ondergaan met de introductie van de eerste RAV4 Plug-in Hybrid. Dit wordt de krachtigste RAV4 die ooit werd gebouwd, met 306 DIN pk en een snelle acceleratie, maar tevens met uitzonderlijk lage CO2-emissies en brandstofverbruik.

Contacteer ons
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Over Toyota Belgium NV/SA