TOYOTA Roadmap

Technologie afgestemd op het gebruik

De TOYOTA Roadmap streeft naar een efficiënt gebruik van alle beschikbare energiebronnen en wil zo op lange termijn de continuïteit van het private en openbare vervoer verzekeren, ondanks beperkingen die zwaar zullen wegen op het gebruik van de klassieke fossiele brandstoffen.

In deze context ontwerpt en ontwikkelt TOYOTA intussen al ruim 40 jaar milieuvriendelijkere mobiliteitsoplossingen met als uiteindelijke doel om een volledig gamma ecologische wagens aan te bieden op maat van de meest uiteenlopende gebruikersprofielen.

Voortbouwend op zijn ongeëvenaarde expertise op het gebied van hybrideaandrijvingen, produceert TOYOTA reeds elektrische wagens, hybridewagens en oplaadbare hybrides. Bovendien maakt het merk zich op om zijn eerste brandstofcelaangedreven berline te lanceren. Zo legt de constructeur een stevige basis om in de toekomst verschillende types van emissiearme en zelfs emissievrije auto's aan te bieden.

In de nabije toekomst zullen kleine elektrische (stads)voertuigen, zoals de i-ROAD, de individuele mobiliteit over korte afstanden verzekeren. Aan het andere eind van het gamma zullen brandstofcellen worden ingezet voor lange autoritten, openbaar vervoer en vrachtvervoer.

Tussen die twee opkomende extremen zullen de meeste voertuigen een interne verbrandingsmotor blijven gebruiken. Hetzij op vloeibare brandstoffen zoals benzine, diesel en biobrandstoffen, hetzij op gecomprimeerde gassen zoals aardgas.

In die context is TOYOTA ervan overtuigd dat zijn meermaals bekroonde hybrideaandrijving – waarvan in september het 7 miljoenste exemplaar werd gebouwd – het beste antwoord biedt op de mobiliteitsproblemen met betrekking tot het milieu en de uitputting van de energiereserves.

TOYOTA gebruikt een 100 % serieel-parallel hybridesysteem, dat afwisselend in elektrische en thermische modus werkt of beide krachtbronnen laat samenwerken. Deze hybrideaandrijving combineert dus de prestatie-eigenschappen van een parallelle hybride met de eenvoud en zuiverheid van een seriële hybride, zonder de nadelen ervan over te nemen.

 

Volgens cijfers die de Europese Commissie en het Europese Milieuagentschap publiceerden voor 2013, bedroeg de gemiddelde uitstoot van de Toyota- en Lexus-vloot die verkocht werd in Europa dat jaar 116,6 g/km. De constructeur doet daarmee 11,3 g/km beter dan de norm van 127,9 g/km die voor 2015 werd bepaald.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA