Toyota rolt tweede generatie van veiligheidspakket Toyota Safety Sense uit vanaf 2018

Toyota rolt tweede generatie van veiligheidspakket Toyota Safety Sense uit vanaf 2018

Dinsdag 5 december 2017

  • Performantere en kleinere systeemeenheid
  • Opgewaardeerd Pre-Collision System (PCS) maakt een grotere snelheidsdaling mogelijk en detecteert nu ook voetgangers en fietsers
  • Nieuwe Lane Tracing Assist (LTA) reduceert belasting van de bestuurder
  • Beschikbaar op nieuwe modellen die vanaf 2018 worden gelanceerd

Het is pas wanneer veiligheidssystemen op grote schaal worden gebruikt dat ze een echte impact hebben op het aantal verkeersongevallen en verkeersdoden. Om die reden heeft Toyota in 2015 besloten om geavanceerde veiligheidstechnologieën in zijn auto’s te democratiseren met ‘Toyota Safety Sense’ (TSS). Dat is een reeks van actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

 

Het actieve veiligheidspakket omvat Pre-Collision System[1] (PCS) met een stadsfunctie en een rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Alert, LDA), een verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist, RSA) en automatische grootlichten (Automatic High Beam, AHB)[2]. Wagens die over een radar met millimetergolven beschikken, krijgen bovendien een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC) en een PCS met voetgangerherkenning.

 

Sinds 2015 werden er wereldwijd al meer dan vijf miljoen Toyota’s uitgerust met het Toyota Safety Sense-systeem. In Europa gaat het om 92 procent van de auto’s[3]. In reële verkeersomstandigheden resulteert dat in een tastbare daling van het aantal ongevallen[4], zoals een daling van de kop-staartaanrijdingen met ongeveer 50 procent en zelfs zo’n 90 procent wanneer ook de Intelligent Clearance Sonar (ICS) is gemonteerd.

 

Toyota engageert zich voor een veilige mobiele maatschappij. Het merk wil daarbij een benadering promoten die mensen, voertuigen en de verkeersomgeving omvat en die streeft naar veiligheid in reële omstandigheden. Dat kan door lessen te trekken uit ongevallen en die lessen te gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe wagens.

 

Op basis van de ‘Kaizen’-filosofie van het merk introduceert Toyota nu de tweede generatie van het Toyota Safety Sense-systeem. Dat omvat een verbeterde systeemeenheid, een opgewaardeerd Pre-Collision System (PCS) en een nieuwe Lane Tracing Assist (LTA). Het systeem behoudt tevens de adaptieve snelheidsregelaar, de verkeersbordenherkenning (RSA) en de automatische grootlichten (AHB).

 

Voertuigen met de tweede generatie van het Toyota Safety Sense-systeem krijgen een meer performante camera met enkele lens en dito millimetergolfradar, waardoor het detectiebereik groeit en de werking wordt verbeterd. De systemen werden ook compacter, zodat ze zich gemakkelijker laten installeren in de auto.

 

Bij snelheden tussen ongeveer 10 km/u en 180 km/u detecteert het opgewaardeerde Pre-Collision-systeem (PCS) voorliggers en beperkt het het risico op kop-staartaanrijdingen. Het systeem detecteert ook dreigende aanrijdingen met voetgangers (overdag en ‘s nachts) en fietsers (enkel overdag) en voert een automatisch remmanoeuvre uit bij relatieve snelheden van 10 tot 80 km/u.

 

Het nieuwe LTA-systeem (Lane Tracing Assist) houdt de wagen in het midden van zijn rijstrook door de bestuurder te helpen met de stuurcontrole wanneer hij de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) gebruikt. LTA wordt ook aangevuld met een opgewaardeerde rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Alert, LDA), die de bermen langs rechte wegen kan herkennen wanneer er geen wegmarkeringen zijn. Wanneer de bestuurder van zijn rijstrook afwijkt, geeft het systeem een waarschuwing en leidt het hem terug naar zijn rijstrook.

 

De tweede generatie van het Toyota Safety Sense-systeem zal progressief worden uitgerold in de nieuwe modellen die vanaf begin 2018 worden gelanceerd in Japan, Noord-Amerika en Europa.

 

[1] Technische naam: Pre-Crash System

[2] Niet op alle modellen

[3] Volgens gegevens van 2017

[4] Gebaseerd op een studie uitgevoerd in Japan