TOYOTA SAFETY SENSE

Tilt de actieve veiligheid van alle modellen naar een hoger niveau

Dinsdag 3 maart 2015 — Toyota engageert zich voor een veilige mobiele maatschappij. Het merk wil daarbij een benadering promoten die mensen, voertuigen en de verkeersomgeving omvat en die streeft naar veiligheid in reële omstandigheden. Dat kan door lessen te trekken uit ongevallen en die lessen te gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe wagens.

Dit jaar lanceert de constructeur ‘Toyota Safety Sense’, een reeks nieuw ontwikkelde actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Alle auto's die zijn uitgerust met Toyota Safety Sense krijgen een pre-collision-systeem[1] (PCS) met een stadsfunctie en een rijstrookassistent (Lane Departure Alert, LDA). Bij wagens die over een radar met millimetergolven beschikken, zal Toyota Safety Sense nog verder worden uitgebreid met een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC) en een PCS met voetgangerherkenning. Om de veiligheid en het gebruiksgemak nog verder te verhogen, zullen sommige modellen ook beschikken over automatische grootlichten (Automatic High Beam, AHB) en een verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist, RSA).

Bij snelheden tussen ongeveer 10 km/u en 80 km/u detecteert het 'pre-collision-systeem' hindernissen voor de wagen en beperkt het het risico op kop-staartaanrijdingen met voorliggers. Zodra het systeem een dreigende aanrijding detecteert, maant het de bestuurder met auditieve en visuele waarschuwingen aan tot remmen. PCS bereidt het remsysteem zelfs voor om extra remkracht te leveren wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt. Als de bestuurder niet op tijd reageert, remt het systeem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 30 km/u[2] te vertragen of de wagen zelfs helemaal tot stilstand te brengen. Zo voorkomt het de aanrijding of vermindert het de kracht van de impact.

Voertuigen uitgerust met een millimetergolfradar plukken de vruchten van een bijkomende adaptieve snelheidsregelaar en een pre-collision-systeem met twee belangrijke bijkomende functies:

1) Voor mogelijke aanrijdingen met voertuigen, werkt PCS bij een groter relatief snelheidsbereik van 10 km/u tot de topsnelheid van de wagen. Het systeem kan de impactsnelheid met ongeveer 40 km/u verminderen[3]. 2) Het kan ook potentiële aanrijdingen met voetgangers detecteren. In dat geval werkt het automatische remsysteem bij relatieve snelheden van 10 tot 80 km/u en kan het de snelheid met ongeveer 30 km/u1 verlagen.

De adaptieve snelheidsregelaar helpt de bestuurder om een veilige afstand aan te houden tot de voorligger. Hij detecteert voorliggers en bepaalt hun snelheid. De adaptieve snelheidsregelaar past de rijsnelheid vervolgens aan (binnen een vast bereik) om een veilige afstand aan te houden tussen beide wagens. Door de frontcamera en de millimetergolfradar samen te gebruiken om in- en uitvoegende voertuigen op de rijstrook te volgen, helpt het ACC-systeem de wagen om vloeiend te versnellen en vertragen naargelang de situatie.

De rijstrookassistent (Lane Departure Alert) volgt de rijstrookmarkeringen en helpt ongevallen en frontale botsingen bij het veranderen van rijstrook te vermijden. Wanneer de wagen van zijn rijstrook begint af te wijken zonder dat de richtingaanwijzers werden geactiveerd, waarschuwt LDA de bestuurder met een geluidssignaal en een verklikker. Het systeem kan bij bepaalde modellen zelfs tegensturen om de wagen op zijn rijstrook te houden.

De automatische grootlichten (Automatic High Beam) helpen een uitstekend zicht naar voren te verzekeren bij nachtelijke ritten. Het systeem detecteert zowel de koplampen van tegenliggers als de achterlichten van voorliggers en schakelt automatisch over tussen groot- en dimlichten om te voorkomen dat andere bestuurders verblind worden. Door meer gebruik te maken van de grootlichten, maakt het systeem voetgangers en hindernissen beter zichtbaar.

De verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist) zorgt ervoor dat bestuurders steeds de best mogelijke informatie krijgen, ook als ze bijvoorbeeld een verkeersbord over het hoofd hebben gezien. Het systeem detecteert verkeersborden zoals snelheidsbeperkingen, inhaalverbodsborden, borden over de toestand van de weg en snelwegborden. Alle status- en alarminformatie wordt weergegeven op het multifunctionele tft-kleurenscherm in het instrumentenbord. Bij snelheidsbeperkingen geeft het systeem een visueel en auditief alarm weer indien de bestuurder te snel rijdt.

Dankzij al deze systemen die het risico op ongevallen verminderen, kunnen wagens met Toyota Safety Sense genieten van lagere verzekeringskosten4 of een voordeligere verzekeringsklasse4.

Het nieuwe veiligheidspakket wordt aangeboden op de nieuwe Auris en Avensis, maar ook op de AYGO en Yaris. Naargelang het model zal Toyota Safety Sense standaard of tegen een competitieve meerprijs worden aangeboden.

"Tegen eind 2015 zal 70 % van de Europese Toyota-kopers zijn wagen kunnen uitrusten met Toyota Safety Sense", aldus Didier Leroy, President & CEO van Toyota Motor Europe. "Het is pas wanneer veiligheidssystemen op grote schaal worden gebruikt dat ze een echte impact hebben op het aantal verkeersongevallen en verkeersdoden. Daarom heeft Toyota besloten om deze geavanceerde veiligheidstechnologieën voor een groot publiek toegankelijk te maken."

 

 

 

 

[1] Technische naam: Pre-crash-veiligheidssysteem

[2] Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 30 km/u reed en een stilstaande wagen/voetganger. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen.

[3] Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 40 km/u reed en een stilstaande wagen/voetganger. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen.

4 Naargelang de markt.