TOYOTA SCHEERT NOG HOGERE TOPPEN INZAKE EFFICIËNTIE MET VOLLEDIG NIEUWE PRIUS

Vierde generatie van het model beperkt CO2-uitstoot tot 70 g/km

  • Vierde Prius-generatie zet grootste sprong voorwaarts ooit op het vlak van efficiëntie met een CO2-uitstoot vanaf 70 g/km en een gecombineerd brandstofverbruik vanaf 3,0 l/100 km
  • Volledig nieuw hybridesysteem, benzinemotor met 's werelds hoogste thermische efficiëntie, eerste toepassing van het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) en baanbrekend aerodynamisch design dragen stuk voor stuk bij tot lagere verbruiks- en uitstootcijfers
  • Acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,6 seconden. Herneming van 80 tot 120 km/u op de snelweg in 8,3 seconden
  • Dynamische prestaties van nieuwe Prius tillen rijplezier naar hoger niveau

De achtereenvolgende versies van de Toyota Prius hebben steeds weer een grote stap voorwaarts gezet qua emissieprestaties en zuinigheid, maar nooit was die vooruitgang zo groot als bij de vierde generatie. De koolstofdioxide-uitstoot daalt naar een nieuw dieptepunt van nauwelijks 70 g/km met een gemiddeld brandstofverbruik van 3,0 l/100 km (naargelang de markt en in afwachting van homologatie).

Deze cijfers verwijzen naar de grootste vooruitgang ooit tussen modelgeneraties sinds de oorspronkelijke Prius in 1997 werd voorgesteld. Tegelijk respecteert de nieuwe Prius Toyota's engagement om alsmaar betere auto's te bouwen door de vruchten te plukken van zijn sterk verbeterde dynamische kwaliteiten in termen van rijgedrag, responsiviteit en betrokkenheid van de bestuurder.

Verbeterde efficiëntie

Minder brandstof verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten. Al sinds de eerste generatie zijn dat de kernwaarden van de Toyota Prius. Met het volledig nieuwe model heeft Toyota zijn hybridesysteem aan een complete remake onderworpen en tegelijk een baanbrekend aerodynamisch design uitgewerkt om zijn bekende efficiëntie nog te verbeteren.

Het resultaat? De CO2-emissies van het nieuwe model daalden tot 70 g/km terwijl het gemiddelde brandstofverbruik nog slechts 3,0 l/100 km bedraagt. Bij zijn voorganger was dat respectievelijk 89 g/km en 3,9 l/100 km.

Centraal in deze realisatie staan de wijzigingen aan de hybrideaandrijving, waaronder de ontwikkeling van de 1,8-liter VVT-i-benzinemotor met Atkinson-cyclus die kan schermen met 's werelds hoogste thermische efficiëntie van 40 procent. De detailaanpassingen aan de motor dringen de wrijving en mechanische verliezen terug zodat hij uit elke druppel brandstof nog meer energie kan puren.

Elders in het hybridesysteem werden alle grote onderdelen hertekend of herwerkt om gewicht te besparen en de efficiëntie te verbeteren, zo ook de transaxle, de elektromotor en de Power Control Unit.

De nieuwe nikkelmetaalhydridebatterij (NiMH) is compacter, maar heeft een hogere energiedichtheid, waardoor ze betere prestaties verzoent met compactere afmetingen: ze bevindt zich voortaan volledig onder de achterbank, waardoor de kofferruimte niet wordt aangetast.

Ook de stroomlijn van de nieuwe Prius levert een aanzienlijke bijdrage. Het lagere en slankere koetswerk oogt scherper en opvallender en heeft tegelijk een hogere aerodynamische efficiëntie. Toyota is erin geslaagd om de luchtweerstandscoëfficiënt nog verder te verlagen, van 0,25 op het vorige model tot 0,24 op het nieuwe. Zowel het koetswerk als de bodem plukken de vruchten van detailingrepen die de luchtstroom onder en over de wagen vloeiender maken en het brandstofverbruik reduceren.

Betere prestaties in het dagelijkse verkeer

De nieuwe Prius accelereert van 0 tot 100 km/u in 10,6 seconden. Op snelwegen herneemt hij van 80 tot 120 km/u in nauwelijks 8,3 seconden en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. Het nieuwe hybridesysteem levert een vermogen van 122 pk/90 kW en doet dat bovendien op een gebruiksvriendelijkere manier. De nieuwe PCU (Power Control Unit) stelt het systeem in staat om meer op elektriciteit te rijden, waardoor de acceleraties natuurlijker aanvoelen, terwijl het motortoerental geleidelijk aan stijgt naarmate de auto versnelt.

Dat komt het dagelijkse gebruiksgemak sterk ten goede. Deze vierde Prius-generatie is tevens de eerste die een aanhangwagen kan slepen, dankzij zijn sleepvermogen van 725 kilogram (ongeremd).

Betere dynamische eigenschappen

De focus op een hogere efficiëntie ging hand in hand met Toyota's engagement om de dynamische prestaties te verbeteren en de nieuwe Prius tot een leukere auto te maken. Centraal in deze missie staat het gebruik van het GA-C-platform, het eerste platform uit de nieuwe TNGA-familie (Toyota New Global Architecture), dat het zwaartepunt van de wagen sterk verlaagd heeft (-2,5 cm). En dat is een cruciaal element om het weggedrag te verbeteren.

De voordelen van het nieuwe platform worden nog versterkt door het stijvere koetswerk, dat 60 % beter scoort dan het huidige model. Dat werd mogelijk gemaakt door het gebruik van nieuwe las- en constructietechnieken en van sterke maar lichte staalsoorten met ultrahoge stijfheid op strategische plaatsen.

De nieuwe achterwielophanging met dubbele driehoeken draagt bij tot een betere wegligging en stabiliteit en tot een hoger comfort voor de passagiers. Ze is afgesteld om rolneigingen beter tegen te gaan en de rechtuitstabiliteit te optimaliseren, zodat de auto zich even goed in zijn sas voelt op bochtige wegen als op snelwegen.

Deze kwaliteiten gaan hand in hand met een betere feedback en alertere reacties op input van het gaspedaal, het stuur en de remmen, waardoor de Prius zich veel dynamischere prestaties en meer rijplezier aanmeet.

 

Nieuwe Prius: technische specificaties

MOTOR

Type

4 cilinders in lijn, dubbele bovenliggende nokkenas

Cilinderinhoud

1.797 cm³

Max. vermogen

98 DIN pk/72 kW @ 5.200 t/min

Max. koppel

142 Nm @ 3.600 t/min

ELEKTROMOTOR

Max. vermogen

72 DIN pk/53 kW

Materiaal hybridebatterij

Nikkelmetaalhydride

HYBRIDESYSTEEM

 

Max. vermogen gemengd systeem

122 DIN pk/90 kW

PRESTATIES

 

Acceleratie 0-100 km/u

10,6 sec.

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Over Toyota Belgium NV/SA