Toyota start ontwikkeling van Toyota Hilux op waterstof, in samenwerking met R&D Centrum Zaventem

• Toyota start met de ontwikkeling van een Toyota Hilux-prototype op waterstof in het Verenigd Koninkrijk
  • Een team van het R&D-centrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem zal deskundige technische ondersteuning bieden
  • Voor de transformatie wordt Toyota’s nieuwste brandstofceltechnologie van de tweede generatie gebruikt
  • Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd krijgt projectfinanciering van de Britse regering via het Advanced Propulsion Centre (APC) voor de ontwikkeling van emissievrije voertuigen

Door de veranderende vraag van klanten en Toyota’s holistische benadering van mobiliteit in alle sectoren, heeft het bedrijf een nieuwe kans in de bedrijfswagenmarkt vastgesteld in de vorm van een emissievrij productaanbod: de ontwikkeling van een Toyota Hilux op waterstof.

Terwijl Toyota Motor Manufacturing UK het project leidt, zal een team van het R&D-centrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem deskundige technische ondersteuning bieden, zodat de teams in Groot-Brittannië hun eigen expertise kunnen opbouwen om de volgende generatie waterstofaandrijflijnen te ontwikkelen. In samenwerking met hooggekwalificeerde technische partners uit Groot-Brittannië, namelijk Ricardo, ETL, D2H en Thatcham Research, wil Toyota zijn brandstofcelcomponenten van de tweede generatie (zoals in de nieuwste Toyota Mirai, Toyota's personenwagen op waterstof) toepassen om een Hilux in een waterstofwagen te transformeren.

Al meer dan 20 jaar promoot Toyota een meervoudige benadering van koolstofneutraliteit door middel van een gevarieerd voertuigaanbod met alle elektrificatietechnologieën: hybride, plug-in hybride, batterij-elektrisch en waterstof. De ontwikkeling van een succesvolle transportsector op waterstof is een essentiële bouwsteen om dit doel te bereiken. In het kader van de aanbesteding zullen de eerste prototypes in de loop van 2023 geproduceerd worden in de vestiging van Toyota Motor Manufacturing (UK) in Burnaston. Na succesvolle resultaten is het de bedoeling om de productie in kleine series voor te bereiden. Dit project is een interessante kans om een aanvullende toepassing van Toyota’s brandstofceltechnologie te onderzoeken in een segment dat voor een aantal industriële bedrijven van groot belang is. Het ondersteunt de sector bovendien bij de transitie naar koolstofvrije mobiliteit.

“Deze financiering biedt een geweldige kans om een emissievrije oplossing in een cruciaal marktsegment te ontwikkelen. We willen de Britse regering bedanken voor de financiering die het consortium in staat stelt om de ontwikkeling van een brandstofcelaandrijflijn voor de Toyota Hilux te onderzoeken, ter ondersteuning van ons streven naar koolstofneutraliteit”, aldus Matt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe.