Toyota start productie gloednieuwe compacte SUV Yaris Cross

• Ontworpen en ontwikkeld voor Europese klanten, geproduceerd in Valenciennes
  • Tweede hybride model gebaseerd op Toyota's GA-B-platform voor compacte auto's
  • Toyota Yaris Cross zal naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan Toyota's ambitie van 1,5 miljoen verkochte auto's tegen 2025

Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) is gestart met de productie van de Toyota Yaris Cross, een volledig nieuwe compacte urban SUV die in september in België op de markt komt. Er is maar liefst 400 miljoen euro extra geïnvesteerd om op dezelfde lijn in de fabriek twee modellen te kunnen bouwen: de Toyota Yaris van de vierde generatie en de volledig nieuwe Toyota Yaris Cross. Hiermee wordt de jaarlijkse productiecapaciteit van TMMF opgetrokken tot 300.000 voertuigen en stijgt het totale personeelsbestand tot bijna 5.000 werknemers.

De verwachte aandrijflijnmix van de nieuwe Toyota Yaris Cross is ontworpen en ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van Europese klanten in het B-segment van de SUV-markt en zal naar verwachting voornamelijk bestaan uit de hybride versie met lage CO2-uitstoot. Dit is in lijn met de plannen van de onderneming om tegen 2025 90% geëlektrificeerde auto's te produceren.

Toyota Yaris Cross is het tweede model dat gebaseerd is op Toyota's GA-B-platform voor compacte auto's en het achtste TNGA-model (Toyota New Global Architecture) dat in Europa wordt geproduceerd*.

Europese lokalisatie

Met de start van de productie van de Toyota Yaris Cross zet Toyota's lokalisatiestrategie een stap vooruit. Zo is Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) begonnen met de productie van hybride-elektrische transmissies en elektromotoren, en levert het de 1,5-liter TNGA-benzinemotor en de volledig hybride aandrijflijn voor zowel de Toyota Yaris als de Toyota Yaris Cross.

Om aan de toegenomen vraag naar de Toyota Yaris te kunnen voldoen, heeft Toyota ook geïnvesteerd in de modernisering en uitbreiding van de capaciteit van de fabriek van Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ), ter voorbereiding van de productie van dit model.

* Toyota Motor Manufacturing France (Yaris en Yaris Cross), Toyota Motor Manufacturing Turkey (Toyota C-HR en Corolla Sedan), Toyota Motor Manufacturing UK in Burnaston (Corolla Hatchback en Touring Sports) en Toyota Motor Russia (Camry en RAV4)

New model