Toyota start productie Yaris in Tsjechië

• Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ) wordt de tweede Europese fabriek voor de productie van de Toyota Yaris, de Car of the Year 2021
  • Toyota heeft meer dan 180 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van de fabriek in Kolin om de productie van hybride voertuigen op het Toyota New Global Architecture (TNGA) B-platform mogelijk te maken.
  • TMMCZ zal zowel de Toyota Yaris als de gloednieuwe Toyota Aygo X produceren
  • Toyota's Europese verkoopdoelstelling is 1,5 miljoen verkochte voertuigen tegen 2025, Toyota Yaris zal een sleutelrol spelen bij het bereiken van dit doel

Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) is gestart met de productie van de Toyota Yaris in de fabriek in Kolin. TMMCZ wordt naast Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) de tweede Europese fabriek waar de besteller Toyota Yaris wordt geproduceerd.

De productie van een tweede model is een belangrijke mijlpaal voor TMMCZ (voorheen TPCA) nadat het in januari 2021 volledig eigendom is geworden van Toyota Motor Europe. Toyota heeft meer dan 180 miljoen euro geïnvesteerd om de fabriek om te bouwen voor de productie van voertuigen uit het A- en B-segment op het TNGA B-platform. De capaciteit van de fabriek is nu uitgebreid en er zijn drie ploegen ingevoerd voor de productie van de Toyota Yaris en van de nieuwe Toyota Aygo X in 2022.

"In de afgelopen drie jaar hebben we nieuwe productieruimtes gebouwd, nieuwe logistieke routes uitgezet, nieuwe technologie geïnstalleerd en, het allerbelangrijkste, bijna 1600 nieuwe medewerkers in onze Toyota-fabriek verwelkomd", aldus Koreatsu Aoki, de president van TMMCZ.

De investering van Toyota maakt ook de productie van hybride voertuigen bij TMMCZ mogelijk, wat het succes weerspiegelt van de Yaris Hybrid, die 80% van de Europese verkoopmix van de Yaris vertegenwoordigt. De hybride aandrijflijnen voor zowel TMMCZ als TMMF worden vervaardigd bij Toyota Motor Manufacturing Poland.