Toyota stelt volledig nieuwe Hilux voor, inclusief eerste elektrische versie
- Toyota onthult de volledig nieuwe negende generatie van zijn legendarische Hilux pick-up
- Het nieuwe model is volledig in lijn met Toyota's ‘multi-path’-filosofie, waarbij klanten kunnen kiezen uit meerdere aandrijflijnen die het beste aansluiten bij hun behoeften en lokale rijomstandigheden
- De eerste elektrische Hilux en Hilux Hybrid 48V, de volumeversie voor West-Europa, krijgt later gezelschap van een Hilux op waterstof
- Carrosserie met dubbele cabine, elektrische stuurbekrachtiging en vierwielaandrijving voor het hele gamma
- Nieuw stoer en wendbaar exterieurontwerp en all-round verbetering van de sensorische kwaliteit, geïnspireerd op de nieuwe Land Cruiser
- Volledig digitale gebruikerservaring en aanzienlijke uitbreiding van de veiligheids- en rijhulpfuncties Toyota T-Mate
- Lancering van de volledig nieuwe Hilux begint met het BEV-model in december 2025
Toyota kondigt vandaag de volledig nieuwe Hilux aan, de negende generatie van zijn wereldwijde icoon van betrouwbaarheid en duurzame kwaliteit.
Met de introductie van het nieuwe model gaat de legendarische pick-up een nieuw tijdperk van geëlektrificeerde kracht in, volgens Toyota's ‘multi-path’-filosofie voor het eerste elektrische model en een versie op waterstof, beide zonder uitstoot.
Die filosofie erkent dat verschillende behoeften van klanten en lokale omstandigheden niet met één oplossing kunnen worden aangepakt. Daarom biedt de volledig nieuwe Hilux klanten een reeks opties die passen bij hun behoeften en lokale rijomstandigheden. De volledig nieuwe Hilux behoudt de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid die hem tot 's werelds favoriete pick-up hebben gemaakt.
'Stoer en wendbaar' ontwerp, nieuwe rij- en veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe exterieurstyling van de Hilux, ontwikkeld op basis van het thema 'Stoer en wendbaar', projecteert een sterke uitstraling dankzij de voorkant met nieuwe proporties, geïnspireerd op de sterke houding van Japanse sumoworstelaars. Verder kreeg hij slanke nieuwe koplampen die met elkaar zijn verbonden door een centrale balk waarop de naam TOYOTA in klassieke stijl is afgebeeld. Op het BEV-model vervalt de traditionele grille en worden speciale lichtmetalen velgen gemonteerd. Nieuwe voorzieningen voor alle versies zijn onder andere een nieuw opstapje achter voor gemakkelijke toegang en een hertekend opstapje aan de zijkant.
Met de nieuwe generatie gaat Hilux over op één carrosserievorm, de dubbele cabine, in lijn met de voorkeur van de klant. In het interieur is de sensorische kwaliteit rondom verbeterd, onder invloed van de nieuwe Toyota Land Cruiser. De middenconsole kreeg een nieuw horizontaal ontwerp met een aanpasbare combimeter van 12,3 inch en een centraal multimediatouchscreen (tot 12,3 inch).
Alle bedieningselementen voor vierwielaandrijving en off-road zijn centraal gegroepeerd om ze eenvoudig te kunnen bedienen; het BEV-model maakt gebruik van een enkele 'shift by wire'-rijschakelaar. Om ervoor te zorgen dat aan alle connectiviteitseisen wordt voldaan, is de Hilux verkrijgbaar met een draadloze oplader en nieuwe USB-poorten achterin de cabine.
Nieuwe Hilux-eigenaars hebben toegang tot externe en connected services via de MyToyota-app, handig voor zowel particuliere als zakelijke/vlootklanten. Wagenparkbeheerders kunnen gegevens van maximaal 10 voertuigen bekijken, inclusief locatie, brandstofpeil en EV-oplaadstatus, naast rijanalyses zoals de reisgeschiedenis.
Dit is ook de eerste Hilux die is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. De voordelen hiervan zijn een directere bediening, betere manoeuvreerbaarheid en minder risico op terugslag bij het rijden over oneffen terrein.
De voorzieningen van het geavanceerde veiligheids- en rijhulppakket Toyota T-Mate in de Hilux zijn aanzienlijk uitgebreid. Het nieuwe model zal verkrijgbaar zijn (afhankelijk van de uitvoering en de lokale markt) met een overvloed aan nieuwe en verbeterde functies, waaronder een uitbreiding van Toyota Safety Sense met Low Speed Acceleration Suppression, Proactive Driving Assist en Emergency Driving Stop System. Nieuwe over-the-air updates zorgen voor naadloze upgrades wanneer deze beschikbaar zijn.
Andere nieuwigheden zijn (onder andere) een Blind Spot Monitor, Safe Exit Assist en een Driver Monitor Camera.
De 'onverwoestbare' Hilux gaat volledig elektrisch
De introductie van een BEV-versie is een grote innovatie voor Hilux, die mogelijk werd gemaakt zonder ook maar iets van de beroemde kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van het model op te offeren.
Hij zal vooral klanten aanspreken die op zoek zijn naar een pick-up die emissievrije prestaties combineert met dagelijks gebruiksgemak, compromisloze QDR en off-roadcapaciteiten. Hij behoudt de fundamentele kracht van de kenmerkende body-on-frame constructie van de Hilux en is ontworpen voor off-roadprestaties, inclusief specifieke maatregelen om de batterij te beschermen tegen schade of binnendringend water. Met name de waaddiepte is gelijk aan het huidige model met verbrandingsmotor.
De Hilux BEV profiteert verder van een multiterrein-selectiesysteem dat de prestaties van het voertuig aanpast aan verschillende off-roadterreinen met behulp van rem- en koppelregeling, vergelijkbaar met rijden in de L4-stand in een conventioneel aangedreven voertuig.
De aandrijflijn heeft een lithiumionbatterij van 59.2 kWh en eAxles voor en achter voor permanente vierwielaandrijving, met 205 Nm koppel voor en 268.6 Nm koppel achter. Voorlopige pre-homologatiegegevens wijzen op een laadvermogen van 715 kg, een maximaal aanhangwagengewicht van 1600 kg en een WLTP-rijbereik van ongeveer 240 km. Toyota streeft naar de beste oplaadmogelijkheden in zijn klasse om stilstand van het voertuig tot een minimum te beperken.
De Hilux Hybrid 48V: geëlektrificeerd, veelzijdig en capabel
De mild-hybride aandrijflijn van de Hybrid 48V werd in 2025 geïntroduceerd in het huidige Hilux-gamma en zal met de volledig nieuwe generatie uitgroeien tot de volumeversie in Europa. De productie gaat in het voorjaar van 2026 van start.
Het systeem bestaat uit een lithiumionbatterij van 48 V, handig onder de achterbank geplaatst zodat de binnenruimte niet in het gedrang komt, een elektromotor-generator en een DC-DC-omvormer. Dankzij Toyota's toonaangevende knowhow op het gebied van hybride technologie, helpt het de 2,8-liter motor om soepele, stille en verfijnde prestaties te leveren, zowel op de weg als off-road. De rijkwaliteit is vooral merkbaar bij het wegrijden en bij het accelereren.
Het uitstekende laadvermogen blijft behouden: ladingen tot een ton kunnen worden vervoerd en geremde aanhangers tot 3.500 kg kunnen worden getrokken.
De hybride aandrijflijncomponenten zijn ontworpen met het oog op eenvoudige integratie en om bestand te zijn tegen zware bedrijfsomstandigheden. Met name de motor-generator is hoog op de motor geplaatst, zodat het voertuig zijn waadvermogen van 700 mm behoudt. De terreincapaciteiten worden verder verbeterd met het multiterrein-selectiesysteem. Dat kan door de bestuurder worden ingeschakeld om de prestaties op verschillende ondergronden aan te passen, en er is een Multi-Terrain Monitor beschikbaar om de auto te helpen positioneren in moeilijke omstandigheden. Ook is er een Panoramic View Monitor beschikbaar om het parkeren en nauwkeurige manoeuvres op de weg te ondersteunen.
Hilux op waterstof bevestigd voor toekomstige productie
De toekomst heeft nog meer in petto voor de Hilux, met de bevestiging dat er een versie komt die is uitgerust met de waterstoftechnologie van Toyota. De Hilux op waterstof zal een verdere demonstratie zijn van Toyota's engagement om het potentieel van waterstof als waardevolle bron van schone energie te realiseren en zal een stimulans zijn voor een bredere uitrol van waterstof-ecosystemen en -infrastructuur in Europa.


































































