TOYOTA STEUNT LOKALE GEMEENSCHAPPEN IN EUROPA IN DE STRIJD TEGEN COVID-19

Terwijl wereldwijd de pandemie wordt bestreden, hebben Toyota Motor Europe, zijn productiebedrijven, zijn nationale marketing- en verkoopbedrijven, zijn dealernetwerk en de andere Toyota-entiteiten in Europa allemaal spontaan initiatieven opgestart om op diverse manieren een antwoord te kunnen bieden op de noden van de gemeenschappen waarbinnen ze actief zijn, met voorrang voor de ondersteuning van de gezondheidszorg, de spoeddiensten en het zorgpersoneel.

Een van de kernwaarden van Toyota was altijd al om op een betekenisvolle manier een bijdrage te leveren aan de samenleving, door te zoeken naar manieren om bepaalde dingen gemakkelijker te doen, wat aansluit bij de oorspronkelijke motivatie van de oprichter van ons bedrijf, namelijk een automatisch weefgetouw ontwerpen om het werk van zijn eigen moeder te verlichten. Deze waarden worden tot op heden gekoesterd in het bedrijf, en de  personeelsleden van Toyota, waaronder ook de dealers, zetten zich in om hun gemeenschap te ondersteunen bij deze gezondheidscrisis die Europa bijzonder hard treft.

De ondersteuning aan lokale ziekenhuizen en andere spoeddiensten is divers, gaande van het leveren van noodzakelijke hulpmiddelen zoals maskers uit de bestaande voorraad bij de aanvang van de crisis tot schenkingen voor de aankoop van essentiële medische ventilatoren. Van het ter beschikking stellen van honderden voertuigen aan organisaties als het Rode Kruis en andere non-profit en publieke organisaties tot het inzetten van 3D-printers voor het maken van gezichtsmaskers en hulpstukken voor het handenvrij openen van deuren.

Daarnaast hebben productiemedewerkers van Toyota ondersteuning geboden door met de knowhow en technische kennis van het Toyota Production System (TPS) een aantal ziekenhuizen te ondersteunen met een betere toewijzing van mankracht om de extra belasting aan te kunnen en door medisch materiaal te monteren of bedden te herstellen.

De aanvragen uit de gemeenschappen komen bij Toyota via hun lokale verankering en worden lokaal beoordeeld. De ideeën worden ook gedeeld binnen de Europese entiteiten.

Enkele inspirerende voorbeelden van wat er tot nu is gebeurd:

•    Medische gelaatsschermen (beschermingsmaskers): Toyota gebruikt 3D-printing voor het maken en assembleren van eenvoudige gelaatsschermen (helder plastic en hoofdband) voor lokale ziekenhuizen / zorgpersoneel en voor intern gebruik. Deze schermen, bijna 300 schermen per dag, worden gemaakt in de fabrieken in Frankrijk, Polen en het VK. Die delen ook hun beste praktijken met anderen.

•    Handenvrije deuropeners: In de Toyota productiebedrijven in Polen en Frankrijk zetten werknemers de 3D-printers in voor het maken van stukjes die het mogelijk maken om handenvrij deuren te openen, op basis van een ontwerp van een Belgisch bedrijf dat via volgende link vrij beschikbaar is: https://www.materialise.com/en/hands-free-door-opener

•    Delen van kennis: Toyota heeft een ruime en gedegen kennis op het vlak van lean manufacturing (TPS) en stelt deze knowhow ter beschikking van fabrikanten van medische uitrusting, bijvoorbeeld van ventilatoren, zodat die hun productie kunnen verhogen. Toyota stelt ook knowhow op het vlak van productie en engineering ter beschikking voor een optimale inzet van het zorgpersoneel en om ondersteuning te bieden voor het onderhoud van medisch materiaal.

•    Ondersteuning met voertuigen: Overal in Europa stelt Europa voertuigen, huurvoertuigen en gratis pechverhelping ter beschikking aan zorgpersoneel of ondersteunende medewerkers, maar ook aan vrijwilligersorganisaties, ziekenhuizen en lokale organisaties van het Rode Kruis.

•    Schenkingen in natura: Er waren belangrijke schenkingen aan nationale en lokale initiatieven voor het bestrijden van de pandemie alsook aan
gezondheidsorganisaties, ziekenhuizen, noodhulpteams en eerstehulpverleners. Het betrof onder meer maskers, veiligheidsbrillen, schoen- en laarshoezen en ander beschermd materiaal voor tal van lokale organisaties. Daarnaast wordt pechverhelping voor zorgpersoneel aangeboden.  Een aantal fabrieken hebben ook logistieke ondersteuning aangeboden door vorkheftrucks of opslag- en parkeerplaatsen ter beschikking te stellen.

•    Geldelijke giften: Meerdere entiteiten in Europa hebben geld geschonken voor de ondersteuning van gemeentelijke diensten, ziekenhuizen, gezondheidsorganisaties en vrijwilligersorganisaties.

•    Ondersteuning van dealers en klanten:  In samenwerking met haar afdeling voor financiële diensten, Toyota Financial Services Europe, helpt Toyota klanten via individuele financiële overeenkomsten, in het bijzonder voor klanten die hun baan hebben verloren of waarvan de bedrijfsinkomsten sterk zijn teruggelopen.