Toyota stimuleert globale elektrificatie van wagens door bijna 24.000 licenties rechtenvrij aan te bieden

Toyota stimuleert globale elektrificatie van wagens door bijna 24.000 licenties rechtenvrij aan te bieden

  • Omvat patenten die gedurende meer dan 20 jaar werden verkregen voor de ontwikkeling van hybride elektrische voertuigtechnologie
  • Technische ondersteuning beschikbaar om voertuigfabrikanten te helpen bij het halen van prestatiedoelstellingen met aangekochte elektrificatiesystemen voor voertuigen
  • Mogelijkheid om de verdere groei van elektrische wagens wereldwijd te stimuleren

Toyota City, Japan, Rekening houdend met de tijd, het geld en de middelen die vereist zijn om duurzame mobiliteit te ontwikkelen en zo de strijd aan te gaan met de stijgende emissies en de momenteel beschikbare technologie verder te kunnen gebruiken, kondigt Toyota Motor Corporation (Toyota) vandaag twee maatregelen aan met betrekking tot zijn patenten en technische kennis om het algemene gebruik van elektrische voertuigen verder te promoten.

 

Ten eerste kondigt Toyota aan dat het licenties rechtenvrij zal verstrekken op bijna 24.000 van zijn patenten (waaronder een aantal hangende aanvragen) voor technologieën voor de elektrificatie van wagens. Ten tweede zal Toyota tegen vergoeding technische ondersteuning aanbieden aan andere fabrikanten die elektrische voertuigen ontwikkelen en verkopen wanneer ze voor hun aandrijfsystemen gebruik maken van Toyota motoren, batterijen, PCU's, regel-ECU's en andere technologieën voor de elektrificatie van wagens.

 

Door patenten rechtenvrij te verstrekken en technische ondersteuning aan te bieden voor zijn elektrificatiesystemen, wil Toyota het algemene gebruik van elektrische voertuigen extra stimuleren en op die manier overheden, autobouwers en de maatschappij in haar geheel helpen om de doelstellingen rond klimaatverandering te halen.

 

"We krijgen heel veel vragen over onze elektrificatiesystemen van bedrijven die hybride en andere elektrische voertuigtechnologieën populair willen maken. Daarom is het nu tijd voor samenwerking", vertelt Shigeki Terashi, lid van de Raad van Bestuur en Executive Vice President van Toyota Motor Corporation. "Als het aantal elektrische wagens de komende 10 jaar significant toeneemt, zullen ze uitgroeien tot de standaard en we hopen dat we dit proces kunnen ondersteunen."

 

De rechtenvrije patenten zijn geavanceerde technologieën die terug te vinden zijn in elektrische voertuigen, met name in hybride elektrische voertuigen (HEV), waarmee Toyota de prestaties kon verbeteren, het formaat kon beperken en de kosten kon verlagen. Meer specifiek gelden de patenten voor onderdelen en systemen zoals elektromotoren, vermogensregelingen (PCU's) en systeemsturingen. Dit zijn kerntechnologieën die kunnen worden toegepast bij de ontwikkeling van diverse soorten elektrische voertuigen, waaronder HEV's, plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) en elektrische voertuigen op basis van brandstofcellen (FCEV). In totaal zal Toyota ongeveer 23.740 patenten aanbieden die over een periode van meer dan 20 jaar werden verkregen voor de technologische ontwikkeling van elektrische voertuigen. De concessieperiode start onmiddellijk en loopt tot eind 2030. Concessiecontracten kunnen worden opgesteld door contact op te nemen met Toyota en de specifieke licentievoorwaarden te bespreken.

 

Toyota heeft sinds januari 2015 reeds 5.680 patenten aangeboden met betrekking tot zijn elektrische voertuigen op basis van brandstofcellen (FCEV). Nu voegt Toyota daar nog eens circa 2.590 patenten aan toe voor elektromotoren, 2.020 patenten voor PCU's, 7.550 patenten voor systeemsturingen, 1.320 patenten voor motortransaxles, 2.200 patenten voor opladers en 2.380 patenten voor brandstofcellen (waardoor het totale aantal patenten voor brandstofcellen op 8.060 komt).

 

Wat de technische ondersteuning tegen vergoeding betreft, zal Toyota specifieke zaken aanbieden, zoals overzichten van elektrificatiesystemen voor voertuigen, regelrichtlijnen en gedetailleerde toelichtingen bij afstemrichtlijnen voor voertuigen die gebruik maken van zijn systemen. De bijstand die Toyota zal aanbieden, omvat bijvoorbeeld hulp aan andere autobouwers om een hoge productperformantie te realiseren wat brandstofrendement, uitgangsvermogen en stilte betreft, afgestemd op de voertuigen die ze ontwikkelen. De diensten worden op contractbasis verstrekt. Meer details worden aan belangstellende partijen meegedeeld.

 

Door zowel rechtenvrije patenten als technische ondersteuning voor elektrische voertuigen aan te bieden, ziet Toyota een mogelijkheid om de ontwikkeling en marktintroductie van elektrische voertuigen over de hele wereld te stimuleren, wat Toyota reeds lang als een topprioriteit beschouwt vanwege zijn sterke overtuiging dat milieubewuste voertuigen alleen kunnen bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering wanneer ze op grote schaal worden gebruikt om de CO2-uitstoot te verminderen.

 

In 2015 heeft Toyota doelstellingen vastgelegd om zijn eigen uitstoot te verminderen en werd de Toyota Environmental Challenge 2050 in het leven geroepen, een aantal duurzaamheidsdoelstellingen op lange termijn, gericht op de reductie van de CO2-uitstoot van zijn voertuigen en fabrieken. In 2017 kondigde Toyota een verkoopplan aan voor de verspreiding van elektrische voertuigen voor een periode die loopt tot einde 2030.

 

Over Toyota:

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 ten opzichte van 2010 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de C-HR en de Corolla tot de RAV4. In België zijn 60% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.

 

 

 

 

 

 

 

Over Toyota Belgium NV/SA