TOYOTA TOONT PRODUCTIEKLARE ULTRACOMPACTE BEV TIJDENS DE 'FUTURE EXPO' OP DE TOKYO MOTOR SHOW 2019

• De lancering op de Japanse markt is voorzien voor eind 2020 en past in het nieuwe businessmodel van Toyota dat gericht is op de popularisering van BEV’s
  • Andere BEV’s van Toyota, zoals wandelzone-BEV’s en de Toyota i-ROAD, zullen beschikbaar zijn voor testritten op de ‘Open Road’-exhibitie tijdens de Tokyo Motor Show 2019

Tokio, Japan, 17 oktober 2019 – Toyota Motor Corporation (Toyota) maakte vandaag bekend dat zijn nieuwe ultracompacte BEV (batterij-aangedreven elektrisch voertuig) klaar is voor productie en te zien zal zijn op de speciale ‘Future Expo’-exhibitie tijdens de Tokyo Motor Show 2019. De lancering van het voertuig op de Japanse markt is gepland voor 2020. De mobiliteitsoplossing van de volgende generatie is ontworpen voor korte afstanden en om de impact op het milieu te beperken.

"We willen een mobiliteitsoplossing creëren die Japans vergrijzende bevolking kan ondersteunen en mensen in alle levensfasen bewegingsvrijheid kan bieden", aldus Akihiro Yanaka, hoofd ontwikkeling. "Met de ultracompacte BEV bieden wij onze klanten met trots een voertuig aan dat meer autonomie biedt, minder plaats inneemt, minder lawaai maakt en bovendien milieuvriendelijker is."

De ultracompacte, tweezits-BEV is speciaal ontworpen om tegemoet te komen aan de dagelijkse mobiliteitsbehoeften van mensen die regelmatig korte afstanden afleggen, zoals ouderen, chauffeurs die net hun rijbewijs hebben behaald of zakenmensen die lokale klanten bezoeken. Het voertuig heeft een rijbereik van ongeveer 100 km met een volle batterij, haalt snelheden tot 60 km/u en heeft een extreem korte draaicirkel.

Toyota combineert de geplande lancering van de ultracompacte BEV in 2020 met een nieuw businessmodel dat ervoor moet zorgen dat batterijaangedreven elektrische voertuigen in het algemeen meer ingang vinden. Dit houdt in dat elke stap in de levensduur van de batterij – van de productie tot en met de verkoop, de wederverkoop of het hergebruik en de recycling – wordt onderzocht om de waarde ervan te maximaliseren. Op korte termijn zal Toyota zich focussen op uitgebreide lease-initiatieven die bedoeld zijn om gebruikte batterijen in te zamelen voor onderzoek en, indien passend, hergebruik in tweedehandsvoertuigen, als vervangingsonderdelen of zelfs voor toepassingen buiten de automobielsector. Toyota ontwikkelt ook diensten voor batterijaangedreven elektrische voertuigen, zoals oplaadstations en verzekeringen.

Daarnaast onderzoekt Toyota toepassingen voor zijn compacte, BEV's met klein rijbereik die verdergaan dan de individuele mobiliteit. Zo is met name de ultracompacte BEV geschikt om tegemoet te komen aan de mobiliteitsbehoeften van steden en gemeenten die werken aan het creëren van veilige, onbeperkte en milieuvriendelijke vervoersmogelijkheden in stedelijke of bergachtige gebieden. Toyota werkt momenteel al samen met ongeveer 100 bedrijfs- en overheidspartners om onderzoek te doen naar nieuwe transportmodellen waar BEV's, zoals Toyota’s ultracompacte BEV's, deel van zouden uitmaken. Ondertussen voert Toyota ook gesprekken met andere partners. De lijst van huidige partners vindt u hier.

Toyota's ultracompacte BEV zal te zien zijn op de speciale ‘Future Expo’-exhibitie van de Tokyo Motor Show 2019 van 24 oktober tot en met 4 november, samen met het ‘Ultracompacte BEV-conceptmodel voor zakelijke toepassingen’, dat op 7 juni 2019 al werd geïntroduceerd. Daarnaast kunnen bezoekers van de Tokyo Motor Show die over een ticket beschikken een aantal van Toyota’s ultracompacte BEV-mobiliteitsoplossingen ervaren op de ‘Open Road’-exhibitie van de Tokyo Motor Show 2019. De Toyota i-ROAD en drie verschillende wandelzone-BEV's zullen beschikbaar zijn voor 1,5 km lange testritten tussen Aomi en Ariake.

Toyota’s BEV’s: Types en belangrijkste functies

Ultracompact BEV-conceptmodel voor zakelijke toepassingen

Het ultracompacte BEV-conceptmodel voor zakelijke toepassingen is onder meer ontworpen voor herhaalde korte ritten met frequent parkeren. Het fungeert als een ‘mobiel kantoor’ waarmee de gebruiker zich kan verplaatsen en waarin hij kan werken en een pauze kan nemen.

Wandelzone-BEV type staand

De wandelzone-BEV type staand kan worden gebruikt voor patrouilles, het uitvoeren van veiligheidscontroles of het vervoeren van zwaar materieel binnen grote faciliteiten zoals luchthavens of fabrieken.

Wandelzone-BEV type zittend

De wandelzone-BEV type zittend is ontworpen voor personen die veel bagage bij zich hebben of die moeite hebben met lopen.

Wandelzone-BEV type rolstoelaansluiting

De wandelzone-BEV type rolstoelaansluiting wordt vastgemaakt aan een handbewogen rolstoel en biedt motoraandrijving voor gebruik in grote faciliteiten en op toeristische plaatsen.

Toyota i-ROAD

De Toyota i-ROAD is een mobiliteitsoplossing voor korte afstanden die de grootte van een motorfiets combineert met een verbeterde stabiliteit voor gebruik in het stadstoerisme of om de laatste stedelijke kilometers van het woon-werkverkeer af te leggen.

Specificaties (gebaseerd op interne metingen)

Ultracompacte BEV

2 uur

2,5 uur