Toyota vernieuwt bZ4X: sneller opladen, meer vermogen en een groter bereik

  • Het nieuwe bZ4X-gamma wordt uitgebreid met twee batterijopties – brutocapaciteit van 57.7 kWh en 73.1 kWh
  • Nieuwe batterijvoorbereidingsfunctie verbetert de laadprestaties in de meeste omstandigheden
  • Nieuwe geïntegreerde wisselstroomlader van 22 kW
  • Verbeteringen aan Toyota's eAxle-systeem voor meer vermogen – tot 343 DIN pk / 252 kW
  • Nieuw interieurontwerp met aangepast instrumentenpaneel en vernieuwd exterieurontwerp voor een strakkere look
  • Lancering na zomer 2025

De bZ4X, Toyota's elektrische SUV, krijgt zijn eerste volledige facelift sinds het model in 2022 werd gelanceerd. Het nieuwe pakket technische upgrades zal de prestatiemogelijkheden van het model versterken en de gebruikservaring verrijken. De nieuwste veranderingen zullen zijn positie in Toyota's groeiende BEV-portfolio verder versterken.

De bZ4X is ontworpen en gebouwd als authentieke SUV, optioneel verkrijgbaar met een vierwielaandrijving die zorgt voor een betere bestuurbaarheid en echte terreincapaciteiten. Zijn energiezuinigheid is gebaseerd op Toyota's lang gevestigde leiderschap op het gebied van geëlektrificeerde aandrijflijntechnologieën, een ervaring die ook ten grondslag ligt aan de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de batterij. Toyota biedt een Battery Care Program aan dat de accu jaarlijks dekt tot 10 jaar of een miljoen gereden kilometers, op voorwaarde dat er jaarlijks een battery health check wordt uitgevoerd.*

Twee batterijopties

Het nieuwe bZ4X-gamma wordt uitgebreid met de introductie van twee batterijopties. De middelgrote SUV zal nu worden aangeboden met de keuze uit een batterij van 57.7 kWh of 73.1 kWh (brutocapaciteit), zodat klanten de versie kunnen kiezen die het beste past bij hun rijbehoeften en hun budget.

De batterij van 57.7 ​ kWh is exclusief voor de voorwielaangedreven bZ4X. De batterij van 73.1 ​ kWh zal verkrijgbaar zijn in een versie met voorwielaandrijving en een versie met vierwielaandrijving.

De maximale actieradius volgens de WLTP-rijcyclus is naar verwachting 573 km (voorlopige waarde in afwachting van homologatie), afhankelijk van het model en de aandrijflijn. ​

Meer vermogen met verbeterde eAxles

Toyota's compacte, lichte en energiezuinige eAxles hebben ook een upgrade gekregen. Ze maken nu gebruik van siliciumcarbide (SIC) halfgeleiders, die helpen om een hoger vermogen te leveren. Daardoor is de nieuwe bZ4X een van de krachtigste Toyota-modellen die in Europa verkrijgbaar is, buiten het gamma van de GR-sportwagens.

Er zijn drie aandrijflijnen beschikbaar:

  • Batterij van 57.7 kWh en 167 DIN-pk (123 kW), voorwielaandrijving
  • Batterij van 73.1 kWh en 224 DIN-pk (165 kW), voorwielaandrijving
  • Batterij van 73.1 kWh en 343 DIN-pk (252 kW), vierwielaandrijving

De versie met vierwielaandrijving wordt geleverd met een max. aanhangwagengewicht dat is verdubbeld tot 1.500 kg. Er komt ook een nieuwe, geïntegreerde wisselstroomlader van 22 kW (High-Range). Het maximale gelijkstroomlaadvermogen is blijft 150 kW.

Ontwerpupdates en comfortverbeteringen

Het ontwerp is zowel van binnen als van buiten vernieuwd. De voorkant van de auto kreeg een slanker, eleganter uiterlijk met verbeterde aerodynamica. Het interieur is volledig vernieuwd en heeft nu een nieuwe middenconsole om digitale apparaten eenvoudig te kunnen gebruiken, en een nieuw ontworpen instrumentenpaneel met standaard een 14-inch multimediascherm.

Dankzij updates aan de ophanging en het koetswerk zal de nieuwe bZ4X ook profiteren van lagere geluids- en trillingsniveaus en een verbeterd comfort en rijdynamiek.

Software-updates

De nieuwe bZ4X is standaard uitgerust met een batterijvoorbereidingsfunctie. Door de batterij vooraf te conditioneren, kan een optimale temperatuur voor het opladen worden gegarandeerd, waardoor een hoger oplaadvermogen mogelijk is. Deze functie kan handmatig of automatisch worden geactiveerd door naar een snellaadstation te navigeren.

Er is een BEV-navigatiefunctie voorzien die automatisch een route selecteert met aanbevolen, handige oplaadstations, op basis van het oplaadniveau van de batterij van de auto en het resterende rijbereik. Deze functie is al beschikbaar voor de huidige bZ4X-modellen, over-the-air geleverd via hun datacommunicatiemodule (DCM).

De nieuwe bZ4X wordt na de zomer gelanceerd.

* Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij tot 10 jaar minstens 70 procent van zijn capaciteit behoudt, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160.000 kilometer, en met de extra Battery Care Program tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers die geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA