Toyota start autotransport per spoor via de Kanaaltunnel om emissies te verminderen

• Toyota Motor Europe (TME) start met goederenvervoer per spoor via Kanaaltunnel om auto’s tussen Frankrijk en Groot-Brittannië te transporteren
  • Eerste fase van een plan om in 2024 enkele pan-Europese logistieke routes per spoor te laten lopen
  • TME mikt in eerste instantie op 10% CO2 -reductie in zijn Europese logistieke netwerk, terwijl het zijn activiteiten op den duur geleidelijk koolstofvrij probeert te maken

Toyota Motor Europe (TME) is begonnen om nieuwe auto’s per spoor via de Kanaaltunnel te vervoeren tussen zijn logistieke centrum in Valenciennes (Frankrijk) en Toton (Groot-Brittannië). Hiermee begint de eerste fase van TME’s pan-Europese plan om een groter aantal auto’s per spoor te vervoeren, wat aansluit bij TME’s ambitie om zijn logistieke activiteiten koolstofvrij te maken.

TME zal in eerste instantie ongeveer 70.000 auto’s per jaar vervoeren, wat gelijkstaat aan 270 treinen per jaar. Toyota Corolla hybrides (HEV’s) die in TME’s fabriek in Derby worden geproduceerd, worden naar zijn centrum in Valenciennes vervoerd, terwijl in Frankrijk geproduceerde Toyota Yaris HEV’s aan Groot-Brittannië worden geleverd.

Verwacht wordt dat dit nieuwe internationale vrachtvervoer zal leiden tot een CO2-reductie van meer dan 10% voor TME’s totale logistieke netwerk en een verkorting van de leveringstermijnen met ongeveer 50%. Door dit initiatief positioneert Toyota zich bovendien als de enige autofabrikant die momenteel de Kanaaltunnel gebruikt om nieuwe auto’s te vervoeren.

In het kader van TME’s streven naar koolstofneutraliteit in Europa in 2040 is Toyota van plan om uiterlijk in 2025 enkele van zijn belangrijkste Europese logistieke routes per spoor te laten lopen. De tweede fase van TME’s spoorwegproject begint in april 2022, wanneer zijn logistieke centrum in Valenciennes verbonden wordt met de fabriek in Kolin (Tsjechië), waar de Toyota Yaris en de nieuwe Toyota Aygo X worden gemaakt. Het pan-Europese spoornet wordt verder uitgebreid met routes naar Italië, Spanje en Turkije. Na de voltooiing van deze fase verwacht het bedrijf meer dan 7 miljoen vrachtwagenkilometers per jaar te besparen, wat emissievoordelen oplevert en het weggebruik vermindert.