Toyota voor het 4de jaar op rij het meest waardevolle automerk

Donderdag 8 oktober 2015 — Brussel, België – 6 oktober – Toyota’s merkwaarde nam met 16 % toe en daarmee blijft het merk het meest toonaangevende bedrijf binnen de automobielsector volgens het Best Global Brands 2015-rapport van Interbrand. Bovendien bestendigt het merk zijn Top 10-positie ten opzichte van vorig jaar. De waarde van Toyota wordt nu geschat op 49,048 miljoen Amerikaanse dollar. Het is het vierde jaar op rij dat Toyota de top tien haalt en met zijn 6de plaats laat het ineens ook een record optekenen (tegenover de 8ste plaats in 2014).

Het valt op dat het rapport dit jaar gedomineerd wordt door bedrijven uit de technologie- en de automobielsector, samen goed voor 28 plaatsen in de top 100. Maar ook merken die geïntegreerde oplossingen aanbieden voor individuele noden van consumenten genieten een opvallende erkenning.

“Het Best Global Brands-rapport gaat na wat een merk nodig heeft om succesvol te zijn in de hyper gefragmenteerde wereld van vandaag. Omdat de consument ogenblikkelijke, persoonlijke en op maat gemaakte ervaringen zoekt, moeten sectoren en merken daar razendsnel op kunnen inspelen”, zegt Jez Frampton, Global Chief Executive Officer voor Interbrand. “Heel wat merken uit de top 100 van dit jaar zijn zodanig afgestemd op de prioriteiten van mensen dat ze naadloos integreren in het dagelijkse leven van die mensen.”

“Bliksemsnel schakelen”, zo zou je de titel van het 2015-rapport kunnen vertalen. Maar het is ook haast een aangeboren filosofie voor Toyota dat zich ertoe verbindt alsmaar betere mobiliteitoplossingen te ontwikkelen: een uitgaande, op klanten gerichte benadering van transport, vormgegeven door de noden van consumenten.

Toyota is ervan overtuigd dat er geen enkele technologie in zijn eentje aan al die diverse noden kan voldoen. Daarom wil het een waaier aan mobiliteitsoplossingen aanbieden die kunnen beantwoorden aan verschillende noden van klanten op verschillende tijdstippen. Dit denken maakt deel uit van het mobiliteitsstappenplan dat we al meer dan een decennium aan het uitrollen zijn.

Elektrische voertuigen zullen het best beantwoorden aan de mobiliteitsnoden in en rond de stad. Dat zijn we op dit ogenblik aan het uittesten in Grenoble waar we innovatieve producten zoals de i-ROAD en de COMS integreren in een autodeelexperiment. Voor dagelijks gebruik zullen hybrides – de technologie die we met de lancering van de Prius in 1997 op de kaart zetten – en plug-inhybrides bij de meeste van onze klanten de voorkeur genieten. Brandstofcelwagens op waterstof zullen dan weer de langeafstandsnoden vervullen in een maatschappij die steeds meer aandacht besteed aan vervuiling. Om dit in de praktijk te brengen hebben we dit jaar meer dan 5.680 brandstofcelpatenten gratis vrijgegeven, inclusief die voor de Toyota Mirai, ’s werelds eerste brandstofcelsedan die deze maand in Europa zijn commerciële debuut maakt.

 

Noot voor de redactie:

*Het rapport Interbrand Best Global Brands 2015 is te lezen op http://interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2015/ranking/

**Over Interbrand: Interbrand is een wereldleider inzake consultancy voor merken, met een netwerk van 31 kantoren in 27 landen. Sinds de start van onze activiteiten in 1974 hebben we de wereld anders doen kijken naar merken: van niet veel meer dan een ‘logo’ over een van de meest waardevolle troeven voor een bedrijf tot een bedrijfsstrategie an sich. Als uitgever van de erg invloedrijke, jaarlijkse Best Global Brands-rangschikking zijn we ervan overtuigd dat merken de kracht herbergen om de wereld te veranderen – en wij helpen onze klanten dagelijks om dat in de praktijk te brengen. Onze combinatie van strategie, creativiteit en technologie leidt tot frisse ideeën en inzichten, tot een verregaande kennis van merken, duidelijke commerciële mogelijkheden en overtuigende merkervaringen.

Voor meer informatie over Interbrand: http://interbrand.com/about/

Foto’s vindt u op http://newsroom.toyota.eu/