TOYOTA WIL TEGEN 2030 MEER DAN 5.5 MILJOEN GEËLEKTRIFICEERDE AUTO’S PER JAAR VERKOPEN, WAARONDER 1 MILJOEN EMISSIEVRIJE WAGENS

Tegen 2025 zullen van het hele Toyota- en Lexus-gamma geëlektrificeerde versies worden afgeleid

Toyota Motor Corporation (Toyota) heeft zijn plannen bekend gemaakt om elektrische voertuigen te populariseren in het decennium 2020-2030. Toyota’s strategie op het gebied van elektrische wagens steunt op een aanzienlijk versnelde ontwikkeling en lancering van hybridewagens (HEV), oplaadbare hybridewagens (PHV), zuiver elektrische wagens met batterij (BEV) en brandstofcelwagens (FCEV).

De constructeur stelt alles in het werk om alsmaar betere auto’s en een alsmaar betere maatschappij te creëren om zo bij te dragen tot een duurzame maatschappij en klanten een aantrekkelijke mobiliteit te bieden. Het hoofd bieden aan milieu-uitdagingen zoals de opwarming van de aarde, luchtvervuiling en de dalende grondstofvoorraden en toenemende energiebehoeften, is cruciaal voor Toyota. ‘Milieu’ is een van de ankers in het productontwikkelingsproces van de constructeur, naast ‘veiligheid/gemoedsrust’ en ‘emotie’. Geëlektrificeerde voertuigen, die bijdragen tot een lager verbruik van brandstoffen en het gebruik van alternatieve brandstoffen promoten, zijn onmisbaar om de huidige milieuproblemen het hoofd te bieden. Daarom lanceerde Toyota in oktober 2015 de Toyota Environmental Challenge 2050, die als doel heeft de negatieve impact van de productie en de voertuigen zelf tot een minimum te beperken en zo bij te dragen tot een duurzame maatschappij. Wat de ‘almaar betere voertuigen’ betreft, heeft Toyota zich als doel gesteld om de CO2-uitstoot met 90 procent terug te dringen ten opzichte van het niveau van 2010. De aankondiging van vandaag is de centrale pijler van een engagement op middellange en lange termijn om die uitdaging tot een goed einde te brengen.

 

Elektrificatie van het volledige Toyota- en Lexus-gamma

  • Tegen 2030 wil Toyota meer dan 5,5 miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkopen, waaronder meer dan een miljoen emissievrije wagens en brandstofcelwagens (BEV en FCEV).

  • Bovendien zal tegen 2025 van elk Toyota- en Lexus-model overal ter wereld een volledig elektrische of geëlektrificeerde versie worden afgeleid. Daartoe zal het aantal HEV-, PHEV-, BEV- en FCEV-modellen sterk worden uitgebreid door de beschikbaarheid van HEV-, PHEV- en/of BEV-opties naar alle modellen toe te veralgemenen.

  • Daardoor zullen er geen modellen meer worden ontwikkeld zonder geëlektrificeerde optie.

     

    Emissievrije voertuigen

  • Toyota zal de popularisering van batterijvoertuigen versnellen met de wereldwijde lancering van meer dan tien elektrische modellen tegen het begin van de jaren 2020. Die modellen zullen eerst in China worden gelanceerd, alvorens ze ook in Japan, India, de Verenigde Staten en Europa op de markt komen.

  • In de jaren 2020 zal het FCEV-gamma voor personenwagens en bedrijfsvoertuigen worden uitgebreid.

     

    Hybridevoertuigen en oplaadbare hybridewagens

  • Om in te spelen op de uiteenlopende behoeften van klanten zal het HEV-gamma eveneens groeien dankzij de verdere ontwikkeling van het Toyota Hybrid System II (dat momenteel reeds de Prius en andere modellen aandrijft), de introductie van een krachtigere versie in sommige modellen en de ontwikkeling van eenvoudigere hybridesystemen voor bepaalde modellen.

  • Bovendien wil Toyota zijn PHEV-gamma in de jaren 2020 uitbreiden.

     

    Batterijen vormen een belangrijke technologie voor geëlektrificeerde voertuigen, maar kampen doorgaans met beperkingen op het gebied van energiedichtheid, gewicht/verpakking en kosten. Toyota werkt echter actief aan de nieuwste generatie van ‘solid state’-batterijen en wil deze technologie tegen het begin van de jaren 2020 commercialiseren. Daarnaast zullen Toyota en Panasonic een haalbaarheidsstudie uitvoeren met betrekking tot een gemeenschappelijke onderneming voor prismatische batterijen om zo de beste prismatische batterij voor auto’s te ontwikkelen en bij te dragen tot de popularisering van de geëlektrificeerde voertuigen van Toyota en andere autoconstructeurs.

     

    Toyota streeft ook naar de ontwikkeling van een maatschappelijke infrastructuur die het grootschalige gebruik van geëlektrificeerde wagens mogelijk maakt. Dat omvat onder meer de creatie van een systeem om het hergebruik en de recyclage van batterijen te stroomlijnen, evenals ondersteuning bij het promoten van laadstations voor oplaadbare hybridewagens en tankstations voor waterstof door middel van actieve partnerschappen en samenwerkingen met overheden en partnerbedrijven.

     

    Toyota is een marktleider op het gebied van milieuvriendelijke auto’s, getuige daarvan de lancering van de iconische Prius twintig jaar geleden en de lancering van ‘s werelds eerste oplaadbare hybridewagen, de Prius PHV, in 2012. De tweede generatie van de Prius PHV, die in 2017 werd gelanceerd, tilde het elektrische rijbereik naar een hoger niveau. En dan is er nog de in 2014 gelanceerde Toyota Mirai, ‘s werelds eerste op grote schaal geproduceerde brandstofcelwagen, die erg goed wordt onthaald door klanten in Japan, de Verenigde Staten en Europa. Dankzij al die activiteiten verkocht Toyota wereldwijd al meer dan 11 miljoen geëlektrificeerde voertuigen.

 

 

Over Toyota :

 

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de Auris en de C-HR tot de RAV4. In België zijn bijna 50% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.

Over Toyota Belgium NV/SA