Toyota wint Car Design Award 2022 for Concept Cars met de Compact Cruiser EV

• Compact Cruiser EV, ontworpen door Toyota’s Europese designstudio (ED2) in Nice
  • Elektrische terreinwagen met stijlelementen van de eerste generatie Land Cruiser
  • Toyota Design finalist in alle drie de prijscategorieën

Toyota’s conceptauto Compact Cruiser EV heeft de prestigieuze Car Design Award 2022 gewonnen.

De Compact Cruiser EV werd ontworpen door het team van Toyota ED2 (ED Square) in Nice en werd in december vorig jaar voor het eerst onthuld in Tokio.

“Ons onderzoek naar elektrische voertuigen loopt al meer dan 30 jaar en we hebben al een lange weg afgelegd”, aldus Simon Humphries, Senior General Manager bij Toyota Design. “Na hun eerste contact met elektrische voertuigen willen mensen emissievrije auto’s die iets over hen vertellen en hun levensstijl uitdrukken. En de Compact Cruiser EV is een perfect voorbeeld van die trend.”

De Compact Cruiser EV bouwt voort op Toyota’s sterk offroad verleden en is ontworpen om de levensstijl van de consument - jonge, professionele stadsbewoners die van een actieve vrijetijdsbesteding buitenshuis houden - te verbeteren met een unieke, innemende, overal te gebruiken EV-ervaring met vierwielaandrijving.

Zijn robuuste en stoere uiterlijk ontleent een aantal stijlelementen aan de legendarische Land Cruiser van de eerste generatie, waaronder een iconisch offroad silhouet en eenvoudige, sterke carrosserie-elementen.

De Car Design Award for Concept Cars werd aan Toyota uitgereikt tijdens een ceremonie in het ADI Design Museum in Milaan tijdens de jaarlijkse Milano Design Week en de wereldberoemde Salone del Mobile - de meubelbeurs van Milaan.

Toyota Design behoorde dit jaar in alle prijscategorieën tot de finalisten: voor Brand Design Language, met de Aygo X, voor Production Cars, en de Compact Cruiser EV, winnaar in de categorie Concept Cars.

Over de Car Design Award

De Car Design Award werd in 1984 in het leven geroepen door Fulvio Cinti, oprichter en al meer dan 30 jaar hoofdredacteur van het tijdschrift Auto&Design, en is onderverdeeld in drie categorieën: Production Cars (productievoertuigen), Concept Cars (conceptvoertuigen), en Brand Design Language and Overall Consistency (merkontwerptaal en algemene consistentie).

De winnaars van de Car Design Award worden geselecteerd door een internationale jury van 11 deskundigen die enkele van de meest prestigieuze autotijdschriften ter wereld vertegenwoordigen.

New model