TOYOTA ZET EEN NIEUWE STAP NAAR EEN TOEKOMST MET WATERSTOFAANGEDREVEN MOBILITEIT MET DE MIRAI VAN DE TWEEDE GENERATIE

• Gebouwd op het modulaire TNGA-gebaseerde platform van Toyota, waardoor een superieur rijgedrag, een uitstekende responsiviteit en erg veel designvrijheid werd verkregen
  • De doorontwikkeling van Toyota's brandstofceltechnologie voor elektrische voertuigen verbetert de dynamiek en efficiëntie van de wagen
  • Ontworpen als een wagen die mensen willen hebben vanwege zijn prestaties en looks, niet alleen omdat het een FCEV is
In 2014 zette Toyota de toon voor de wereldwijde markt met de introductie van de waterstofaangedreven Mirai-sedan. Nu is het bedrijf klaar om zijn volledig emissievrije brandstofcelaangedreven elektrische voertuig (fuel cell electric vehicle – FCEV) naar nieuwe hoogten te tillen met het model van de tweede generatie.

Mirai is een katalysator geweest voor een toenemende wereldwijde bewustwording van hoe een schone en duurzame waterstofaangedreven maatschappij in de toekomst kan worden bereikt. Het is een technisch gesofisticeerde wagen die toch uitermate praktisch is met een rijbereik van ongeveer 500 km, die gemakkelijk in enkele minuutjes kan worden bijgetankt en die helemaal geen uitstoot heeft, behalve dan zuiver water.  Sinds de lancering zijn er ongeveer 10.000 van verkocht, terwijl Toyota de ontwikkeling van een infrastructuur met waterstof als brandstof actief heeft ondersteund in de belangrijke markten wereldwijd.

En dit was nog maar het begin: op de 2019 Tokyo Motor Show bood Toyota ons een vroege inkijk in de ontwikkelingen die het bedrijf over het hele spectrum maakt bij de nieuwe Mirai, en dit inzake technische voortreffelijkheid, dynamische prestaties en aantrekkelijk design.

De lancering van de nieuwe Mirai is voor later dit jaar gepland, eerst in Japan, Noord-Amerika en Europa. De nieuwe Mirai zal veel meer zijn dan een milieuvriendelijke wagen, doordat hij aantoont dat FCEV-technologie niet langer een struikelblok vormt voor rijgenot en een mooie stijl.

Efficiëntie is nog steeds een erg belangrijk punt en Toyota beoogt het rijbereik van de Mirai met 30% te vergroten dankzij verbeteringen aan het brandstofcelsysteem en het gebruik van grotere waterstoftanks aan boord. Er zijn nu drie tanks - één lange en twee korte - die samen de brandstofcapaciteit verhogen met ongeveer één kilogram waterstof in vergelijking met het huidige model.

Yoshikazu Tanaka, de nieuwe hoofdingenieur van het Mirai-project, zei: 'We hebben ernaar gestreefd een wagen te maken die klanten het gevoel geeft altijd achter het stuur te willen zitten, een wagen met een emotioneel en aantrekkelijk design, en met het type dynamische prestaties en responsieve eigenschappen die een glimlach op het gelaat van de bestuurder toveren.'

'Ik wil dat klanten zeggen dat ze voor de Mirai kozen, niet omdat het een FCEV is, maar omdat ze deze wagen écht wilden; het is gewoon toevallig ook een FCEV. We blijven ons ontwikkelingswerk verderzetten met een focus op dat gevoel en we hopen dat we met de nieuwe Mirai een toonaangevende constructeur zullen zijn bij het helpen realiseren van een waterstofaangedreven maatschappij.'

De Mirai drukt onmiddellijk zijn stempel met zijn exterieurdesign met lage lijnen, elegante proporties, een gestroomlijnde, strakke carrosserie en grote 20"-velgen die samen voor een krachtige en opvallende look zorgen.

Het interieur is ontworpen als een eenvoudige, moderne ruimte met een warme, comfortabele sfeer die bijdraagt aan het gevoel dat deze wagen echt aangenaam is om mee te rijden en in te reizen. Centrale elementen zijn een 12.3" groot centraal display en een instrumentenpaneel dat rondom de bestuurder is gebouwd. Het platform en de intelligente indeling hebben ervoor gezorgd dat er vijf zitplaatsen konden worden voorzien in plaats van vier zoals bij de huidige Mirai.

De vrijheid te hebben om een meer gevoelsmatig en opvallend design te creëren, was een van de voordelen van het feit dat de nieuwe Mirai werd gebouwd op Toyota's recentste achterwielaangedreven modulaire platform, dat al meteen in het begin werd ontwikkeld om verschillende aandrijflijnen te kunnen opnemen – waaronder dus een brandstofcel op waterstof. Dit geeft de Mirai overigens een grotere carrosseriestijfheid en draagt bij aan een betere wendbaarheid en responsiviteit, zaken die samen met het lagere zwaartepunt zorgen voor een licht aanvoelend en overtuigend rijgedrag.

De verbeteringen aan de prestaties van het brandstofcelsysteem vergroten niet alleen het rijbereik, maar geven de Mirai ook een lineaire, soepele respons bij het optrekken, evenals een elegant rijgevoel dat getuigt van coherentie tussen de gaspedaalinput van de bestuurder en de acceleratie van de wagen. De wagen stuurt licht en gemakkelijk op bochtige wegen, terwijl rijden op de autosnelweg bij alle snelheden voor een gevoel van vermogen zorgt.

Preview-model van de nieuwe Mirai – overzicht van de specificaties

Totale lengte (mm)