Toyota’s nieuwe batterij-elektrische en waterstofvoertuigen versterken de meervoudige aanpak van CO2-neutraliteit

• Meervoudige strategie biedt klanten betaalbare emissiearme en emissieloze mobiliteitsoplossingen voor uiteenlopende behoeften en gebruiksomgevingen
  • Uitgebreid aanbod van toekomstige batterij-elektrische en waterstofvoertuigen gepresenteerd
  • Toyota’s Europese Hydrogen Factory presenteert Hilux-prototype met waterstofbrandstofcel
  • Toyota Motor Europe verwacht in 2026 meer dan 250.000 batterij-elektrische voertuigen per jaar te verkopen
  • nieuwe modulaire ontwerparchitectuur combineert een Gigacast-chassis, minimalisering van onderdelen en het nieuwe Arene-besturingssysteem
  • Toyota Professional voegt grote bestelwagen aan zijn LCV-aanbod toe met nieuwe Proace Max
  • Accessible People Mover (APM), ontwikkeld in Toyota’s Technical Center in Zaventem, onthuld als model voor inclusieve mobiliteit tijdens Parijs 2024

Op de Kenshiki-mediabijeenkomst 2023 van Toyota Motor Europe (TME) presenteerde Toyota vorige week de nieuwste modellen en technologieën van het bedrijf.

Mobiliteit voor iedereen

Toyota’s principe van ’mobiliteit voor iedereen’ en zijn streven naar volledige CO2-neutraliteit in Europa in 2040 en wereldwijd in 2050 vormen de leidraad bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

Tijdens zijn toespraak op Kenshiki gaf Simon Humphries, Chief Branding Officer, Head of Design van Toyota Motor Corporation, meer inzicht in de denkwijze van het bedrijf: “Voor ons komt mobiliteit neer op vrijheid. Vrijheid brengt kansen met zich mee en bij Toyota vinden we dat iedereen de kansen van mobiliteit moet kunnen benutten, waar ter wereld en in welke situatie iemand ook leeft, en dat we niemand mogen achterlaten.”

Toyota’s meervoudige strategie, waarbij emissiearme en emissieloze mobiliteitsoplossingen voor specifieke regionale behoeften worden ontworpen, bevestigt deze denkwijze. Dit zijn producten die aan de vraag van klanten voldoen of relevant zijn voor hun lokale infrastructuur en toch betaalbaar blijven, zodat niemand achterblijft op weg naar CO2-neutraliteit.

Simon Humphries presenteerde verschillende conceptmodellen die de volgende generatie batterij-elektrische voertuigen van Lexus en Toyota zullen aanvoeren. Hij legde uit dat de nieuwe modulaire ontwerparchitectuur, die een Gigacast-chassis, minimalisering van onderdelen en het nieuwe Arene-besturingssysteem combineert, ontwerpvrijheid mogelijk maakt om de hele gebruikerservaring te verbeteren.

De interessante toekomstige batterij-elektrische voertuigen van Toyota en Lexus die op Kenshiki werden gepresenteerd, waaronder de Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Toyota FT-3e, Toyota Sport Crossover Concept en Toyota Urban SUV Concept, zijn bedoeld om de komende jaren op de Europese wegen te verschijnen.

De weg naar CO2-neutraliteit

TME kondigde vorig jaar zijn doel aan om in 2040 volledig CO2-neutraal te zijn in Europa.

Voor zijn Europese activiteiten en productiebedrijven zal in 2030 CO2-neutraliteit voor Scope 1 en 2 van het SBTi worden bereikt.

Voor Scope 3 wil Toyota in 2035 komen tot 100% CO2-reductie bij de verkoop van nieuwe voertuigen en in 2040 tot volledige CO2-neutraliteit in de waardeketen en logistiek. TME boekt op dat gebied al vooruitgang door vrachtwagens op waterstofbrandstofcellen te gebruiken op zijn vier belangrijkste logistieke routes van België naar Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Uitbreiding van batterij-elektrische voertuigen

Yoshihiro Nakata, President & CEO van Toyota Motor Europe, lichtte TME’s productlanceringsplan op middellange termijn als volgt toe: “Terwijl we meerdere CO2-reductietechnologieën blijven aanbieden, zullen we ons aanbod van emissieloze voertuigen voor klanten ook gestaag uitbreiden.”

In Europa heeft Toyota al een geëlektrificeerde mix van 71%, die naar verwachting zal groeien tot 75% in 2024. Dit percentage zal verder toenemen met nieuwe batterij-elektrische voertuigen, die een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de verkoopvolumes.

In 2026 zal TME onder het merk Toyota ongeveer 15 verschillende emissieloze voertuigen aanbieden, van personenauto’s tot lichte bedrijfswagens. Naar verwachting zal Toyota’s Europese BEV-mix dan meer dan 20% en meer dan 250.000 voertuigen per jaar bedragen.

Met betrekking tot waterstof legde Yoshihiro Nakata uit dat Toyota het volste vertrouwen houdt in zijn unieke bijdrage om de mobiliteit in Europa CO2-vrij te maken dankzij de groeiende infrastructuur en beschikbaarheid van groene waterstof.

Toyota’s waterstofstrategie omvat verschillende mobiliteitssectoren. In het personenautosegment biedt Toyota de Mirai en de onlangs uitgebrachte Crown aan. In de commerciële sector integreert TME’s Europese Hydrogen Factory zijn huidige brandstofceltechnologie in vrachtwagens, bussen, touringcars, boten en pick-ups, zoals te zien was in het Hilux-prototype met waterstofbrandstofcel dat op Kenshiki werd gepresenteerd.

De waterstoftechnologie zal verder ontwikkeld worden wanneer Toyota in 2026 zijn derde generatie brandstofcelsystemen introduceert.

Toevoeging van Proace Max completeert Toyota Professional-aanbod

De reeks lichte bedrijfswagens van Toyota Professional wordt aangevuld met de nieuwe Proace Max, een grote bestelwagen die in drie lengtes en hoogtes verkrijgbaar is om klanten de veelzijdigheid te bieden die ze nodig hebben.

Net als zijn broers en zussen is de nieuwe Proace Max verkrijgbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn, die een actieradius van 420 km (WLTP) heeft en toegang tot emissievrije zones biedt.

De Proace Max voegt zich bij de onlangs vernieuwde Proace en Proace City, zodat klanten kunnen kiezen voor een grote, middelgrote of kleine bedrijfswagen. Al deze modellen zijn er optioneel met een batterij-elektrische aandrijflijn.

De Hilux is ook een belangrijk onderdeel van het Toyota Professional-aanbod. Deze steunpilaar onder de bedrijfswagens van TME is er voor klanten die waarde hechten aan kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Volgend jaar krijgt dit model een extra boost, want dan wordt een versie met een hybride 48 volt-systeem geïntroduceerd, dat meer vermogen en koppel levert en tegelijkertijd de brandstofefficiëntie met 10% verbetert.

Toyota Professional heeft de wind in de zeilen en naar verwachting zal de verkoop in 2023 groeien tot ruim 140.000 voertuigen, een stijging van meer dan +20% ten opzichte van 2022. ​ Een sterk productaanbod is slechts één onderdeel van de vergelijking, want de erkende uitmuntende klantenservice van het dealernetwerk is ook een belangrijke onderscheidende factor. ​

Toyota’s nalatenschap van Parijs 2024

In aansluiting op het eerdere verhaal over waterstof benadrukte Matt Harrison, COO van Toyota Motor Europe, dat op de Olympische Spelen van Parijs in 2024 wel tien waterstoftoepassingen in gebruik zullen zijn. Als wereldwijde mobiliteitspartner van het Internationaal Olympisch Comité en het Internationaal Paralympisch Comité zal Toyota een personenwagenpark van meer dan 2650 geëlektrificeerde voertuigen en 700 elektrische mobiliteitsoplossingen tot de eindbestemming leveren.

Matt Harrison legde uit dat zich onder deze oplossingen 250 Accessible People Movers (APM’s) bevinden. Deze zijn herontworpen voor Parijs 2024 in TME’s Technical Center in Zaventem en gebouwd in Europa om beter te voldoen aan de lokale eisen voor Parijs: “De voertuigen zijn ontworpen om service tot de eindbestemming te bieden en mensen met toegankelijkheidsbehoeften te vervoeren. Na de Spelen zal de vloot van APM’s deel uitmaken van onze duurzame nalatenschap van Parijs.”