TOYOTA'S NIEUWE 'LQ' WIL EEN EMOTIONELE BAND MET DE BESTUURDER SCHEPPEN

* 'Yui', de ingebouwde AI-agent, zorgt voor een gepersonaliseerde rijervaring

* Automatisch rijden gelijkwaardig aan SAE niveau 4, ontworpen door Toyota

* De LQ zal worden tentoongesteld op de speciale 'Future Expo' tijdens de Tokyo Motor Show 2019

* Maak van juni tot september 2020 een testrit in Tokyo

Toyota, Japan, 11 oktober 2019 ― Vandaag kondigde Toyota Motor Corporation (Toyota) de 'LQ' aan, een conceptauto die geavanceerde technologie maximaal benut om een emotionele band tussen auto en bestuurder te scheppen. De nieuwste generatie van de Toyota 'Concept-i', een conceptauto die voor het eerst in 2017 op de Consumer Electronics Show werd tentoongesteld, is uitgerust met technologie voor automatisch rijden en 'Yui', een krachtige AI-gedreven interactieve agent die werd ontworpen om te leren van de bestuurder en een gepersonaliseerde mobiliteitservaring te bieden.

"Vroeger was onze liefde voor auto's gebaseerd op de mogelijkheid om naar verre oorden af te reizen en avonturen te beleven', aldus Daisuke Ido, de ontwikkelingsleider van de LQ. "Dankzij geavanceerde technologie zijn we in staat om nieuwe mogelijkheden voor spanning en betrokkenheid af te stemmen op de levensstijl van consumenten. Daarom bieden we met trots de LQ aan, een voertuig dat een gepersonaliseerde rijervaring biedt, zich aanpast aan de unieke mobiliteitsbehoeften van elke bestuurder en een nog sterkere band tussen auto en bestuurder schept."

Als mobiliteitsbedrijf zijn we er bij Toyota van overtuigd dat alles mogelijk is wanneer je vrij kunt bewegen. Deze visie is gestoeld op het inzicht dat mobiliteit verder gaat dan fysiek transport en rekening moet houden met de menselijke behoefte voor emotionele beleving en betrokkenheid.

De LQ sluit aan op deze opvatting met het kernthema voor de ontwikkeling, namelijk 'Leren, groeien, liefhebben.' Yui en de technologie voor automatisch rijden van de LQ, beide ontwikkeld in samenwerking met het Toyota Research Institute (TRI), zijn met elkaar gecombineerd om een unieke mobiliteitservaring te bieden. Door de voorkeuren en behoeften van individuen te leren en hierop in te spelen, versterken ze de band tussen auto en bestuurder. De naam is een uitdrukking van Toyota's hoop dat deze aanpak de ontwikkeling van toekomstige voertuigen zal inspireren om de band tussen auto en bestuurder te versterken.

De LQ wordt van 24 oktober t/m 4 november tentoongesteld op de 'Future Expo', een speciale tentoonstelling tijdens de Tokyo Motor Show 20191. Daarnaast heeft Toyota vandaag het 'Toyota Yui Project Tours 2020' aangekondigd, een evenement dat van juni tot september 2020 plaatsvindt en waarbij het grote publiek testritten mag maken. Het publiek kan zich inschrijven en maakt kans om geselecteerd te worden om de LQ en de 'Yui'-AI zelf te ervaren. De geselecteerde deelnemers geven van tevoren via een mobiele app aan wat hun interesses en voorkeuren zijn. Vervolgens maken ze een testrit in de 'LQ' met 'Yui'.

Meer informatie over Toyota Yui Project Tours 2020 wordt op een speciale website gepubliceerd: https://toyota-yuiproject.com/nl/

Belangrijkste eigenschappen

De belangrijkste eigenschappen en technologieën van de LQ zijn:

1.    Yui-mobiliteitsexpert en AI-agent

De LQ heeft een ingebouwde agent voor kunstmatige intelligentie, 'Yui' genaamd, die een gepersonaliseerde mobiliteitservaring biedt op basis van de emotionele toestand en alertheid van de bestuurder. Via interactieve spraakcommunicatie, functies in de stoel om de alertheid te vergroten of spanning te verlagen, verlichting in de auto, airco, geuren en andere mens-machineinteracties (MMI), staat de AI in contact met de bestuurder. Ook kan Yui op basis van de omgeving waarin wordt gereden muziek selecteren en afspelen en in realtime informatie over interessegebieden van de bestuurder leveren.

Naast het onderzoek dat op het TRI is uitgevoerd, werd Toyota door de volgende bedrijven geholpen bij de ontwikkeling en implementatie van Yui:

• JTB Corporation: Leverde informatie over geschikte plaatsen en routes die op klantenvoorkeuren aansluiten;
  • AWA Co., Ltd.: Leverde streaming muziek geschikt voor autoroutes en klantenvoorkeuren;
  • NTT DoCoMo, Inc.: Leverde een stabiele communicatieomgeving van hoge snelheid door op de testritbasis een 5G-basisstation te plaatsen.

In de toekomst blijft Toyota de implementatie van Yui verder uitbreiden via integratie met andere producten, zoals smartphones.

2.    Technologie ontworpen voor veiligheid, gemoedsrust en een comfortabele mobiliteitservaring

i)     Automatisch rijden: De LQ is uitgerust met een functie voor automatisch rijden die gelijkwaardig is aan SAE2 niveau 4.

ii)    Systeem voor automatisch parkeren (ontwikkeld in samenwerking met Panasonic Corporation)
Dankzij dit systeem zoekt u niet langer naar parkeerplaatsen, want het rijdt de auto automatisch van een afzetplek naar een toegewezen parkeerplaats in een nabijgelegen parkeerruimte. Hierdoor verbetert het de toegankelijkheid voor mensen met mobiliteitsbeperkingen, zoals ouderen, mensen met een lichamelijke handicap, zwangere vrouwen, mensen met kinderen en iedereen die moeite heeft met parkeren. Ook zorgt het systeem dat de parkeerruimte optimaal wordt benut door de afstand tot andere auto's tot 20 centimeter te beperken.

Bij het automatisch parkeren wordt gebruik gemaakt van een ingebouwd systeem dat via meerdere camera's, sonar, radar, 2D-routekaarten, camera's op de parkeerruimte en een controlecentrum de positie van de auto vaststelt. De sensors en camera's van de parkeerplaats controleren ook of er op de automatische route andere voertuigen en voetgangers aanwezig zijn, zodat de auto automatisch stopt als een ander voertuig of een voetganger wordt waargenomen.

iii)   AR-HUD (ontwikkeld in samenwerking met Panasonic Corporation)
LQ's Augmented Reality Head's Up Display (AR-HUD, display voor aangevulde realiteit) gebruikt aangevulde realiteit (AR) om het informatiegebied van het Head's Up Display (HUD) uit te breiden, zodat de bestuurder minder oogbewegingen uitvoert en veiliger rijdt.

Informatie over het traject, zoals waarschuwingen over rijstroken, verkeerssignalisatie en routebegeleiding kunnen in een driedimensionale en gemakkelijk te begrijpen vorm in het blikveld van de voorruit worden weergegeven. Dankzij dit systeem, met een brede schermweergave (gelijk aan 230 inch) en een diepte van 7 tot 41 meter voor de auto, blijft de bestuurder zich op de weg concentreren.

iv)   Stoel met functies voor alertheid en ontspanning (wereldprimeur) (ontwikkeld in samenwerking met Toyota Boshoku Corporation)
LQ’s geavanceerde stoelsysteem bestaat uit meerdere opblaasbare luchtblazen en een aircosysteem dat in de stoel is geïntegreerd om de bestuurder te helpen wakker of ontspannen te blijven, afhankelijk van de rijsituatie.

Zodra het systeem detecteert dat de bestuurder vermoeid is, blaast het de luchtblaas in de rugleuning op om een rechtzittende houding te ondersteunen. Ook wordt koele lucht uit het ventilatiesysteem van de stoel geblazen.

Als de omstandigheden toestaan dat de bestuurder zich ontspant, bijvoorbeeld tijdens automatisch rijden, wordt de luchtblaas in de rugleuning afwisselend opgeblazen en ingetrokken om de buikademhaling te stimuleren.

3.    Andere geavanceerde uitrusting en technologie

i)     Nieuwe HMI-functies
De LQ gebruikt de dak- en vloermatgebieden as intuïtief communicatieplatform om informatie tussen de auto en de passagiers te delen. De ingebouwde verlichting heeft verschillende kleuren om de zelfrijdende of automatisch rijdende modussen weer te geven en verlicht de beenruimte die overeenkomt met de passagier waarop Yui zich richt.

Door middel van het Digital Micromirror Device (DMD) in de koplampen geeft de LQ informatie over bijvoorbeeld de condities van het wegdek aan mensen in en buiten de auto. Het systeem kan een miljoen minuscule ingebouwde spiegeltjes activeren om complexe figuren op de weg te projecteren.

ii)   Organisch led-dashboardscherm (Toyota's eerste)

De LQ introduceert Toyota's eerste dashboard- en meterweergave met organische leds (oleds). De bestuurder wordt omringd door het geavanceerde instrumentenpaneelontwerp dat duidelijke zichtbaarheid garandeert.

iii)   Luchtzuiverende coating (ontwikkeld in samenwerking met Aisin Chemical Co., Ltd. en Catalar Corporation)
De LQ beschikt op de radiatorventilator over een nieuw ontwikkelde katalysatorcoating die ozon in zuurstof verandert, zodat ozon die zich laag bij de grond bevindt, een oorzaak van fotochemische smog, wordt afgebroken terwijl de auto beweegt. Volgens de metingen van Toyota zuivert de coating gedurende een uur rijden ongeveer 60 % ozon in 1.000 liter lucht.

Toyota verwacht dat deze technologie tijdens het rijden zal bijdragen aan het zuiveren van de lucht door schadelijke uitstoot af te breken. Het bedrijf overweegt de coating in de toekomst ook op commerciële voertuigen aan te brengen.

4.    Ontwerp

De cabine van de LQ is ontworpen met futuristische, vooruitstrevende vormen waarbij Yui in het midden van het instrumentenpaneel is geplaatst en lijnen vanuit het interieur van de auto naar buiten lopen.

Het minimalistische interieur is vlot en strak en belangrijke componenten, zoals de ventilatieopeningen van de airco, zijn verborgen achter onzichtbare roosters. De 3D-geprinte middenconsole is versterkt door middel van topologie-optimalisatie, een ontwerptechnologie die optimale sterkte en ondersteuning biedt voor een geavanceerd interieur met minder voor de bestuurder zichtbare ondersteunende structuren. De portieren bevatten ramen die naadloos aansluiten op het interieur van de auto, wat tot een geïntegreerd, elegant aanzicht leidt.

Belangrijkste specificaties van de LQ

Lengte/Breedte/Hoogte              (mm)

4.530 / 1.840 / 1.480

Wielbasis                                  (mm)

Zitplaatsen                        (personen)

Aandrijflijn

BEV (elektrisch voertuig op batterij)

Massa rijklaar                              (kg)

Elektrische actieradius                (km)

Ongeveer 300

*1 De dag voor speciale genodigden is 24 oktober; de beurs is van 25 oktober t/m 4 november geopend voor het grote publiek.

*2 Meer informatie over SAE-niveaus vindt u hier

Ga voor meer nieuwsberichten, afbeeldingen en andere informatie over de Tokyo Motor Show 2019 naar:

Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX