Toyota’s West-Europese dieselassortiment binnenkort compatibel met HVO100-dieselbrandstof

• Toyota's Land Cruiser en Hilux worden compatibel gemaakt met HVO100-diesel; een fossielvrije brandstof die wordt gemaakt van 100% hernieuwbare bronnen
  • HVO100-brandstof kan worden gebruikt in dieselmodellen van Hilux* en Land Cruiser die vanaf het eerste kwartaal van 2023 worden geproduceerd

Toyota's zwaarste body-on-frame modellen worden in 2023 compatibel met HVO100-diesel, een niet-fossiele brandstof die wordt gemaakt van 100% hernieuwbare bronnen zoals gebruikte bak- en braadolie.

Zowel de Land Cruiser als de Hilux zullen zich aansluiten bij de Proace-familie van lichte bedrijfsvoertuigen, die al reeds compatibel zijn met HVO100-diesel.

HVO100 als brandstof

HVO100 (gehydrateerde plantaardige olie) voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm EN 15940 voor paraffinehoudende diesel. Het heeft een hoger cetaangetal (c80) dan standaarddiesel en een lager zwavel- en aromatengehalte. Het wordt gemaakt van plantaardige olie (palm, koolzaad) of grondstoffen op basis van afval (bijvoorbeeld bak- en braadolie).

Europese marktdynamiek

HVO100-brandstofpompen worden steeds gangbaarder bij tankstations in Europa: in België, Denemarken, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Nederland, Noorwegen en Zweden zijn er al ongeveer 1000 in gebruik. Terwijl meer klanten overstappen op HVO100, neemt ook de productie toe - met de ambitie om 15,5 miljoen ton te bereiken tegen 2030, van ongeveer vier miljoen ton die momenteel per jaar wordt geproduceerd.

Rijbeleving

Het gebruik van HVO100 vereist geen speciale handelingen of verandering van rijstijl van de klant.

De belangrijkste technische verandering ten opzichte van de huidige voertuigen is een aanpassing van het brandstofinjectiesysteem om het brandstofvolume te vergroten. Dit is nodig omdat HVO100 een lagere dichtheid heeft dan standaarddiesel.

De aanpassing heeft geen invloed op de mogelijkheid om het voertuig op standaarddiesel te laten rijden, zodat beide brandstoffen dagelijks kunnen worden gebruikt. Als gevolg van het gebruik van HVO100 en de aanpassing van het injectiesysteem is er een bescheiden toename van het maximale motorvermogen.

De voertuigen zullen vanaf het eerste kwartaal van 2023 volgens deze nieuwe specificatie worden gebouwd.

* Alleen beschikbaar voor West-Europa, voor voertuigen die bij de TSAM-fabriek (Toyota South Africa Motors) worden geproduceerd