Verkoop hybride wagens stijgt in eerste helft 2017

Toyota vier maal in top vijf meest verkochte hybride modellen

Febiac, de Belgische automobielfederatie, maakt vandaag de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens voor de eerste helft van 2017 bekend. Daaruit blijkt dat de verkoop van hybride voertuigen stijgt: van 2,90% in 2016 naar 3,93% nu. Vier van de vijf meest verkochte hybride modellen zijn van het merk Toyota.

In totaal werden er in de eerste zes maanden van dit jaar 322.302 nieuwe voertuigen ingeschreven. 12.671 daarvan zijn hybrides: wagens waarbij een elektrische motor wordt gecombineerd met benzine. Goed voor 3,93% van de nieuwe inschrijvingen, en een stijging ten opzichte van 2016 (2,90%).

Timothy Manuel, Managing Director Toyota & Lexus Belux: “Uiteraard zijn wij blij met deze stijging. Die toont aan dat de huidige weggebruiker gelooft in de oplossing die Toyota aanbiedt. De dag van vandaag is hybride rijden nog altijd de meest ideale en haalbare technologie: het is makkelijk in gebruik - je hoeft niet op te laden en bent niet gebonden aan een beperkte autonomie - en het is betaalbaar. Bovendien kan je tot 70% van de tijd elektrisch rijden. De elektriciteit waarmee de elektrische motor wordt gevoed, wordt opgewekt door de wagen zelf en is dus volledig duurzaam.”

Van de vijf meest verkochte hybride wagens in de eerste helft van 2017, zijn er maar liefst vier van het merk Toyota.

Merk

Aantal verkochte hybride modellen

1. Toyota C-HR

2. Toyota Auris

3. Mercedes Serie GLC

4. Toyota Yaris

5. Toyota RAV4

TABEL: Top vijf nieuw ingeschreven hybride wagens eerste helft 2017

Over Toyota

Toyota is één van de grootste autoconstructeurs ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota is van plan de CO2 uitstoot van de verkochte wagens tegen 2050 te verminderen met 90%. De huidige marktleider voor hybride wagens introduceerde in 1997 op grote schaal de Prius als eerste hybride wagen. Tegenwoordig biedt Toyota, van Yaris tot RAV4 en nu ook de Auris, een uitgebreid gamma aan van hybride wagens. 75% van alle hybride wagens die in België rondrijden zijn van Toyota of Lexus en 55% van de wagens die Toyota in België verkoopt, zijn hybride. Met een hybride wagen kan je tot 70% van de tijd elektrisch rijden. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt die zich verplaatst op waterstof. In België stelt Toyota 2.730 mensen te werk.