Vooruitblik op Toyota’s toekomstige hybridemodellen

Dinsdag 3 september 2013 — Nieuwe Prius-generatie luidt nieuw tijdperk in voor hybridetechnologie.

Toyota Motor Corporation (TMC) belooft een voortdurende verbetering van de verbruiks- en emissiecijfers en zal met de komst van de volgende Prius-generatie een nieuw hoofdstuk in hybridetechnologie schrijven.

Om het leiderschap van Toyota op de hybridemarkt te bestendigen, zal de volgende Prius-generatie een nieuw tijdperk inluiden voor een breed gamma Toyota- en Lexus-modellen, met dank aan een reeks sterk verbeterde hybridemotoren.

Deze nieuwe hybrideaandrijvingen kunnen schermen met een sterk verlaagd brandstofverbruik en een compactere, lichtere én goedkopere lay-out.

De prestaties van deze nieuwe motorgeneratie zullen de aanzienlijk verbeterde technologie van de batterijen, elektromotoren en benzinemotoren weerspiegelen. Die vooruitgang vormt de sleutel tot Toyota’s bredere strategie om de automarkt te elektriseren door middel van hybrides, batterijaangedreven wagens en brandstofceltechnologie.

De Prius wordt al jarenlang consequent beschouwd als de marktleider onder de emissiearme wagens. In elk van zijn drie generaties werden de emissies met gemiddeld 10 % teruggedrongen. De uitdaging bestaat erin om dat tempo aan te houden en daar gaat Toyota voluit voor.

De volgende Prius krijgt dus verbeterde batterijen met een hogere energiedichtheid (de verhouding tussen de opslagcapaciteit en afmetingen van de batterij). Toyota - reeds marktleider inzake geavanceerde batterijtechnologie - heeft zijn onderzoek, ontwikkeling en productie van nikkelmetaalhydridebatterijen en lithium-ionbatterijen versneld en zal deze technologieën blijven gebruiken om de focus op de elektrisering van auto’s te versterken.

Toyota heeft ook de ontwikkeling van nieuwe batterijen zoals ‘solid state’- en lithium-luchtbatterijen versneld en trekt middelen uit voor technologieën zonder lithium, zoals magnesium en andere materialen met een laag valentiegetal.

De volgende Prius krijgt ook kleinere elektromotoren. De huidige Prius-motoren halen al vier keer de vermogensdichtheid van die in het eerste model en de volgende generatie zal dus nog beter doen.

Daarnaast wordt de thermische efficiëntie van de benzinemotor, die in de huidige Prius 38,5 % bedraagt, in de volgende generatie opgekrikt tot meer dan 40 %: een wereldrecord.

De volgende Prius zal ook gebruikmaken van de TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture) die een lager zwaartepunt aan een betere structuurstijfheid koppelt. Dit zal in aanzienlijke mate bijdragen tot het sterk verbeterde rijgedrag.

De verbeterde aerodynamica zal bovendien leiden tot een volledig nieuwe koetswerkstijl, die meer plaats zal creëren in het interieur en het design, de lay-out en het gebruiksgemak verder zal verfijnen.

De volgende generatie van de Prius Plug-in (PHV) wordt samen met het standaard Prius-model ontwikkeld. Eigenaars van de huidige oplaadbare Prius vroegen een groter volledig elektrisch rijbereik en een eenvoudigere laadoplossing. Daarom ontwikkelt Toyota een nieuwe draadloze inductielader die resonantie creëert tussen een spoel op de vloer en een spoel in de auto om stroom naar de batterij te halen en de batterij op te laden zonder dat er een kabel aan te pas komt. Dat systeem zal in 2014 worden getest in Japan, de Verenigde Staten en Europa.