Waarin verschilt de 3 miljoenste Toyota Yaris van de allereerste?

Dinsdag 28 juni 2016

  • Op vrijdag 24 juni produceerde Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) zijn 3 miljoenste Toyota Yaris, een tweekleurige zwart-witte Yaris Hybrid.
  • In 15 jaar tijd zag TMMF drie generaties van de Toyota Yaris van de band rollen, naast een hybrideversie en een versie voor export naar Noord-Amerika.
  • De Toyota Yaris Hybrid – 's werelds eerste full hybrid in het B-segment – is zowel zuinig (3,3 l/100 km) als schoon (75 g/km CO2, nagenoeg geen NOx- of roetuitstoot). Deze versie neemt meer dan een derde van de Yaris-productie in de fabriek voor haar rekening.
  • Hoewel TMMF van bij de oprichting ontworpen werd als ecofabriek, slaagde het bedrijf erin nog eens 90 % extra te besparen op zijn waterverbruik, verbruikt het 57 % minder energie dan in 2002 en hergebruikt het 100 % van zijn afval.

Valenciennes (Frankrijk), 27 juni 2016 – Op het eerste gezicht zijn de verschillen tussen de allereerste Toyota Yaris die op 31 januari 2001 geproduceerd werd en het 3 miljoenste exemplaar dat van de band rolde bij TMMF, de Toyota-fabriek in Valenciennes (Noord-Frankrijk) overduidelijk. Toch zijn er ook belangrijke verschillen die niet zichtbaar zijn met het blote oog.

Onder de motorkap

Het groene karakter van de Toyota Yaris ging er de voorbije jaren enorm op vooruit. Een vergelijking van de eerste Toyota Yaris met het 3 miljoenste exemplaar, een Yaris Hybrid, toont aan dat zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik bijna gehalveerd zijn. En dat ondanks een toename in gewicht en vermogen. De luchtweerstandscoëfficiënt, die onrechtstreeks bijdraagt tot de milieuprestaties van de wagen, daalde van 0,30 naar 0,286. Zelfs uit de vergelijking met de huidige benzineversie (niet-hybride) blijkt dat de Yaris-ingenieurs erin geslaagd zijn de uitstoot en het brandstofverbruik te verlagen.

 

Yaris 1 (°2001)

Yaris 3.000.000 (°2016)

Verschil (%)

Referentie

Motor

1,0 l benzine

1,5 l hybride benzinemotor e-CVT

 

1,0 l VVT-i benzine (°2016)

CO2-niveau (g/km)

134

75

-44 %

95

Brandstofverbruik (l/100km)

5,6

3,3

-41 %

4,1

Luchtkwaliteit

EURO3

EURO6

 

EURO6

Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd)

0,30

0,286

-0,014

0,287

Rijklaar gewicht (kg)

830-975

1.085-1.160

+255/+185

980-1040

Maximumvermogen (pk)

68

100

+47 %

68

 

Een stapje voor dankzij ecodesign

Het groene karakter van een wagen hangt niet alleen af van zijn prestaties op de weg. De manier waarop een wagen geproduceerd wordt, is even belangrijk. Van bij het begin werd TMMF ontworpen met het oog op een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Vergeleken met andere autofabrieken met een vergelijkbaar productievermogen zijn de opslagruimtes in sommige ateliers tot 10 keer compacter. Het lage gebouw werd ook visueel discreet geïntegreerd in het landschap. TMMF werd in 2007 uitgeroepen tot een van de vijf meest duurzame fabrieken van Toyota over de hele wereld. Daarmee bepaalt de Franse fabriek de industriële norm voor alle andere fabrieken van de Toyota Groep op het vlak van milieuprestaties.

90 % minder waterverbruik in vergelijking met 2002 met als resultaat een fabriek die zichzelf voorziet van industrieel water

Een knappe prestatie die TMMF terecht op zijn palmares mag schrijven nadat de fabriek er jaar na jaar in slaagde indrukwekkende resultaten neer te zetten op het vlak van water-, afval- en energiebeheer. TMMF verbruikt vandaag 90 % minder industrieel water dan in 2002 – het eerste volledige productiejaar. De fabriek kan draaien zonder kraantjeswater te gebruiken. In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van regen- en gerecycleerd water. Zestig procent daarvan is regenwater dat wordt opgevangen in de twee waterbekkens op het terrein, goed voor een totaal volume van 16.000 m³. Het opgevangen regenwater stroomt vervolgens door het waterbehandelingssysteem van de fabriek om aan de nodige normen te voldoen voor het gebruikt kan worden in het productieproces. De resterende 40 % is water dat gerecycleerd wordt uit het afvalwater van de fabriek na voorbehandeling in hetzelfde waterbehandelingssysteem. Aangezien het water behandeld wordt voor en na gebruik in het productieproces, overtreft de kwaliteit ervan de milieunormen. Het overtollige water kan dan ook veilig geloosd worden in de naburige rivier, de Schelde.

100 % van het afval wordt hergebruikt, 0 % belandt op de vuilnisbelt

TMMF is altijd al een fabriek geweest die geen afval naar de stortplaats bracht. Sinds 2007 echter recupereert de fabriek 100 % van zijn afval. Sinds 2001 wordt al het afval hergebruikt, gerecycleerd of gerecupereerd. Zo worden industriële olie en verfverdunners verzameld voor hergebruik of regeneratie, vormen staal en aluminium nieuwe grondstoffen en worden hout, karton en plastic verpakkingen gerecycleerd. De kleine hoeveelheid afval die overblijft, wordt gebruikt als alternatieve brandstof.

Energiebesparing van 57 % in vergelijking met 2002

Hoewel het energieverbruik al erg laag was dankzij het compacte concept van het gebouw, slaagde TMMF erin om het energieverbruik met 57 % te drukken in vergelijking met 2002. Om dit mogelijk te maken, werden een aantal maatregelen genomen, zoals een nauwkeurige opvolging, slimme isolatie en besparingen op verlichting. TMMF investeert bovendien in pilootprojecten voor duurzame energiebronnen. Dankzij een fotovoltaïsch membraan op het dak van de fabriek wordt er jaarlijks 2,5 ton CO2 bespaard. Een zonnewand warmt de buitenlucht op die in sommige ateliers stroomt, goed voor een extra besparing van 18,4 ton CO2 per jaar. Recent nog werd een bestaande gasboiler vervangen door een biomassaboiler, met een CO2-besparing van 1.285 ton/jaar tot gevolg.

3 miljoenste Toyota Yaris voor Franse klant

Het 3 miljoenste exemplaar is een tweekleurige zwart-witte Yaris Hybrid voor een Franse klant. 87 % van de totale productie wordt geëxporteerd naar 42 bestemmingen (Europa, maar ook de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico). De voorbije 15 jaar werd er meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd in de fabriek die drie generaties van de Toyota Yaris van de band zag rollen, alsook evenveel kleine aanpassingen, een hybrideversie (sinds 2012) en een uitvoering voor export naar Noord-Amerika (sinds 2013).