WERELDDEBUUT VAN DE NIEUWE TOYOTA YARIS GR SPORT MET GAZOO RACING-GEÏNSPIREERDE PRESTATIES

Geïnspireerd door de exclusieve Yaris GRMN performance hatchback zal de nieuwe Yaris GR SPORT voor meer sportief rijgenot zorgen binnen het Toyota supermini-gamma. Het nieuwe model zal vanaf 2019 te koop zijn, maar maakt zijn werelddebuut op het autosalon van Parijs. Dit is de eerste GR SPORT-wagen die in Europa zal worden gelanceerd.

De introductie van het GR SPORT-type toont nog maar eens aan hoe het internationale motorsportsucces van TOYOTA GAZOO Racing direct doorstroomt naar een fantastische nieuwe generatie GR-gemerkte straatauto's.  De terugkeer van Toyota in 2017 naar het World Rally Championship heeft geleid tot de ontwikkeling van de prestatiegerichte Yaris GRMN, die zeer lovende kritieken kreeg en een absoluut succes was, want de 400 exemplaren waren allemaal verkocht nog voor de wagen de showroom bereikte.

Met de nieuwe GR SPORT dringt de GAZOO Racing-sportinvloed door tot de kern van het Yaris-gamma, niet alleen met een sportief design maar ook met prestaties die echt rijplezier verzekeren. De GRMN-geïnspireerde wijzigingen zijn geconcentreerd op de ophanging, waardoor de auto een sportievere wegligging en rijgedrag heeft. Hij maakt gebruik van Sachs Performance-schokdempers, vergelijkbaar met de schokdempers op de GRMN, en een volle (in plaats van holle) torsiestabilisator voor extra stijfheid. De wagen oogt ook sportief, want de bodemvrijheid werd met 11 mm gereduceerd in vergelijking met de standaard Yaris, terwijl de ruimte tussen wiel en koetswerk met 18 mm werd verminderd.

De zwarte 17-inch velgen van gietlegering zijn exclusief voor de GR SPORT, maar ze zijn uitgerust met dezelfde Bridgestone Potenza RE50 205/45R17-banden als het GRMN-model. Alles werd in het werk gesteld om de gewichtstoename van de wagen te begrenzen tot minder dan 5 kg door de functionele opties van het model te beperken.

De GR SPORT bestaat uitsluitend als vijf-deurs en zal leverbaar zijn met de standaard 1,5-liter hybride elektrische krachtbron van de Yaris.

De externe vormgeving volgt het design van de Yaris GRMN, inclusief een zwart tweekleurig dak met Shark Fin-antenne en achterspoiler. De wagen heeft pianozwarte deurlijsten, een zwarte honingraatgrille, zwarte zijspiegelbehuizingen en zwarte sierlijsten rondom de voormistlichten. De koplampen zijn uniek voor de GR SPORT, met zwarte binnendetails. Donker getint privacyglas achteraan is ook standaard voorzien, samen met GR-badges. Voor extra sportieve aantrekkingskracht kunnen rode stickers worden toegevoegd aan de voorlip en de bovenlijn van de onderste achterbumper.

Binnenin is de GR-invloed duidelijk merkbaar in de vorm van met GR-gemerkte sportzetels vooraan, bekleed met zwart Ultrasuede met contrasterende zilveren stiksels en donkergrijze inzetstukken. Wanneer de bestuurder op de startknop drukt, komt het multi-informatieve tft-display tot leven met het GR-logo, waardoor onmiddellijk de toon gezet is voor een opwindende rijervaring. Om de wegligging van de wagen optimaal tot zijn recht te laten komen, is de GR SPORT uitgerust met hetzelfde kleine driespaaks stuurwiel als de Yaris GRMN.

Het sportieve gevoel binnenin wordt nog versterkt door een zwarte hemelbekleding en satijn verchroomde afwerking voor de versnellingspook, de ventilatieopeningen en de in de deur gemonteerde luidsprekerlijsten. Als finishing touch zijn zwarte, met GR gemerkte vloermatten met zilverkleurige bies voorzien.