Wereldpremière van de gloednieuwe EV Toyota C-HR+

  • De nieuwe elektrische Toyota C-HR+ wordt een kernmodel in Toyota's BEV SUV-offensief
  • Hij behoudt het coupé-SUV-profiel van de Toyota C-HR met een opvallend, stijlvol design dat een sterke rijdynamiek uitstraalt
  • Het '+'-element in de naam staat voor de extra veelzijdigheid en bruikbaarheid van het model en de unieke eigenschappen van de BEV-aandrijflijn
  • De e-TNGA BEV-filosofie en specifieke afstelling zorgen voor rijplezier met een superieure rijdynamiek
  • Batterijopties van 57.7 kWh en 77 kWh, versies met voor- en vierwielaandrijving
  • De marktintroductie gaat eind 2025 van start

Toyota onthult vandaag de Toyota C-HR+, een gloednieuw elektrisch model dat een gedurfde, stijlvolle en zeer capabele concurrent wordt in het hart van de Europese C-SUV BEV-markt.

Met zijn gestroomlijnde en in het oog springende coupélijnen en zijn rijplezier zal hij in het oog springen, terwijl hij alle ruimte, bruikbaarheid en gemak biedt die een prioriteit zijn voor auto's in zijn klasse. Hij is ontwikkeld op basis van het compacte SUV-concept dat Toyota in 2022 presenteerde, maar heeft ook essentiële kwaliteiten die van de Toyota C-HR een baanbrekend succes hebben gemaakt.

Na de lancering, die gepland is voor eind 2025, zal hij samen met de gloednieuwe Urban Cruiser en de nieuwe bZ4X een aantrekkelijk productassortiment vormen voor de B-, C- en D-SUV BEV-segmenten. Trouw aan Toyota's strategie voor elektrische SUV's zal het aanbod een ruime keuze bieden aan de klant, met twee verschillende batterijcapaciteiten en zowel voorwiel- als vierwielaandrijving, wat de echte SUV-kwaliteit van de Toyota C-HR+ benadrukt.

Een gloednieuw, op zichzelf staand model

Hoewel geïnspireerd op de Toyota C-HR, is de Toyota C-HR+ onmiskenbaar een op zichzelf staand model. Hij is gebouwd volgens Toyota's e-TNGA-filosofie voor elektrische voertuigen en heeft een unieke carrosserie en interieur. Hij heeft een strakke, vitale uitstraling die eenvoudig is, maar toch een sterke emotionele kwaliteit heeft.

In driekwartperspectief is de strakke en moderne styling duidelijk herkenbaar als een eigentijdse Toyota BEV, terwijl het brede postuur het dynamische rijgedrag uitstraalt dat bij de Toyota C-HR hoort. Het ontwerp van de voorbumper, het radiatorrooster en de koplampen is exclusief voor dit model, terwijl het slanke silhouet van de coupé-crossover zowel opvallend als aero-efficiënt is. Met name de coupé-achtige daklijn is mogelijk gemaakt zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte voor de passagiers achterin

De achterkant is al even opvallend, met opnieuw een breed postuur en geraffineerde full ledachterlichten. De steile hoek van de achterruit en de netjes geïntegreerde spoiler benadrukken het dynamische uiterlijk opnieuw.

Binnenruimte van topklasse

Het interieur is modern en gestroomlijnd, wat een open en uitnodigend gevoel geeft, met sfeerverlichting die een vleugje verfijning toevoegt. Bij een totale lengte van 4.520 mm bedraagt de wielbasis 2.750 mm. Dit zorgt voor een ruime cabine met een royale hoofdruimte en een passagiersafstand voor/achter van 900 mm. Het resultaat is een grotere binnenruimte dan doorgaans wordt verwacht van een SUV uit het C-segment. ​

Ook de uitvoering van het interieur heeft een zintuiglijke kwaliteit die men normaal gesproken in grotere modellen aantreft. De ruimte en het zicht rondom maken van de Toyota C-HR+ een winnende propositie op het gebied van comfort en veelzijdigheid, waarbij de bruikbaarheid en het gemak worden geholpen door de bagageruimte van 416 liter.

De uitrustingskenmerken bewijzen dat het voertuig een gedeelde ruimte is en niet alleen om de bestuurder draait. Daarom zijn er bijvoorbeeld twee draadloze smartphone-opladers en USB-poorten in de achterste cabine om ervoor te zorgen dat iedereen aan boord onderweg in verbinding kan blijven; bedieningselementen voor de airconditioning in de achterste cabine; en een panoramisch dak dat natuurlijk licht binnenlaat in alle delen van het interieur.

Vermogen en prestaties

Toyota erkent de verschillende behoeften en prioriteiten van de klant. Daarom zal de Toyota C-HR+ twee verschillende batterijopties aanbieden. Een batterij van 57.7 kWh (brutocapaciteit) zal exclusief zijn voor het model met voorwielaandrijving en een batterij met hogere capaciteit van 77 kWh zal beschikbaar zijn voor zowel de voorwiel- als de vierwielaangedreven versies**. Deze ruime keuze zal Toyota helpen om een breed klantenbestand te bereiken binnen de C-SUV-markt.

De maximale actieradius volgens de WLTP-rijcyclus bedraagt maximaal 600 km (voorlopige waarde in afwachting van homologatie), afhankelijk van de uitvoering en de aandrijflijn.

De kenmerkende soepele, stille en verfijnde prestaties van een elektrische Toyota worden versterkt door een indrukwekkend vermogen. Van de AWD-versie wordt een indrukwekkende 343 DIN-pk / 252 kW verwacht, goed voor 0-100 km/u in slechts 5.2 seconden. Het voorwielaangedreven model met de batterij van 57.7 kWh biedt 167 DIN pk / 123 kW; kiezen voor de batterij van 77 kWh betekent een groter vermogen van 224 DIN pk / 165 kW.

De optie vierwielaandrijving bevestigt de status van de Toyota C-HR+ als authentieke SUV. Het systeem verbetert de grip en tractie en helpt het extra koppel en vermogen te benutten die kenmerkend zijn voor een BEV. Dit draagt bij aan zowel de veiligheid als het rijplezier.

De energiezuinige prestaties worden ondersteund door een geoptimaliseerde aerodynamica, waarbij het silhouet van de auto, de dakspoiler en de ducktail achteraan allemaal zijn berekend op een vloeiende luchtstroom over en rond het koetswerk.

Klanten zullen een nieuwe batterijvoorbereidingsfunctie waarderen die de laadprestaties in de meeste omstandigheden verbetert. Voor het gemak kan dit automatisch of handmatig worden bediend. Verdere voordelen zijn een energiebesparende warmtepomp voor de airconditioning en verwarmde stoelen, stuurwiel en voorruit.

Standaard wordt een 11 kW boordlader meegeleverd, terwijl er vanaf High-Range een lader van 22 kW verkrijgbaar is. Snel opladen met gelijkstroom kan snelheden tot 150 kW halen.

Superieure rijervaring

Dynamische prestaties en rijplezier zijn belangrijke aantrekkingspunten voor de Toyota C-HR+. Naast de fundamentele kracht, stijfheid en wendbaarheid van het speciale BEV-platform, zijn de ophangingsonderdelen nauwkeurig afgesteld voor het nieuwe model, inclusief de veer- en demperprestaties en de stijfheid van de stabilisatorstangen. De elektrische stuurbekrachtiging is ook aangepast voor een betere respons.

Er is winst geboekt op het gebied van stabiliteit dankzij de grotere koetswerkstijfheid en het lagere zwaartepunt in vergelijking met de Toyota C-HR.

Technologieën voor veiligheid en connectiviteit

Het geavanceerde uiterlijk en de aandrijflijn van de Toyota C-HR+ gaan gepaard met de nieuwste technologieën voor uitgebreide veiligheid en connectiviteit aan boord.

Alle versies profiteren van uitgebreide Toyota T-Mate-voorzieningen, waaronder de actieve veiligheids- en rijhulpsystemen Toyota Safety Sense. Rijden wordt veiliger en gemakkelijker gemaakt met de vroegtijdige detectie van een groot aantal gevaren op de weg en de automatische activering van remmen, besturing en vermogensregeling wanneer dat nodig is om de bestuurder te helpen een botsing te voorkomen.

Een aantal geavanceerde voorzieningen zijn standaard, waaronder Blind Spot Monitor, Adaptive High-Beam System-koplampen en Parking Support Brake. Park Assist en een Panoramic View Monitor zijn inbegrepen in de High-Range specificaties.

Een 14-inch multimediascherm is standaard op alle modellen van de Toyota C-HR+ en vormt een centraal punt in het design van het interieur voorin. Het navigatiesysteem bevat een speciale reisplanningsfunctie voor BEV's die routes berekent met handige opties voor oplaadstations, op basis van het oplaadniveau van de batterij van de auto en de beschikbare actieradius.

Met behulp van de MyToyota-app kunnen eigenaren belangrijke aspecten van hun voertuig monitoren en beheren, waaronder laadstatus, oplaadtijd, rijbereik en gebruiksgegevens.

Gemoedsrust voor de eigenaar

Klanten, vooral degenen die voor het eerst een BEV kopen, mogen er zeker van zijn dat de Toyota C-HR+ alle kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid biedt die typerend zijn voor het merk. Dit wordt weerspiegeld in een uitgebreid onderhoudspakket voor de batterij, dat garandeert dat de batterij minimaal 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit behoudt gedurende maximaal 10 jaar of maximaal een miljoen gereden kilometers, afhankelijk van een jaarlijkse gezondheidscontrole van de batterij*. ​

* Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij tot 10 jaar minstens 70 procent van zijn capaciteit behoudt, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160.000 kilometer, en met de extra Battery Care Program tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers die geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA