Wereldpremière van de gloednieuwe Toyota bZ4X

• Toyota's eerste speciaal ontworpen batterij-aangedreven elektrisch voertuig (BEV)
  • Eerste model van het nieuwe submerk bZ - beyond Zero - gebaseerd op de bZ4X Concept, die begin 2021 werd voorgesteld op de Shanghai Motor Show
  • Een actieradius tot 450 km dankzij de batterij van 71,4 kWh
  • Verkrijgbaar in FWD met 204 pk of in AWD met 217,5 pk
  • Belangrijke kenmerken zijn One Motion Grip steer-by-wire-systeem, dak met zonnepaneel en derde generatie Toyota Safety Sense
  • Europese première vindt plaats op 2 december

Vandaag presenteert Toyota de wereldpremière van de gloednieuwe bZ4X, het eerste model in de nieuwe bZ-reeks - beyond Zero - batterij-aangedreven elektrische voertuigen (BEV's). Het zuivere, strakke en krachtige exterieurontwerp weerspiegelt zowel de geavanceerde BEV-kwaliteiten als de SUV-status, en toont voor het eerst het nieuwe "hammerhead" frontaanzicht dat typisch wordt voor het merk en dat het sterke postuur van de wagen benadrukt. Het design en de technologie van zijn concept-voorganger - die eerder dit jaar werd onthuld - getrouw, is de bZ4X - nu klaar voor productie - het eerste model dat door Toyota volledig als BEV werd ontwikkeld.

Debuut voor Toyota's nieuwe, speciale BEV-platform

De bZ4X is de eerste wagen die volgens de e-TNGA-filosofie wordt gebouwd op het nieuwe, speciale BEV-platform van het bedrijf.

Dit volledig nieuwe platform heeft de flexibiliteit om te worden gebruikt voor mogelijke toekomstige bZ-modellen en is ontworpen voor productie op schaal. Van cruciaal belang hierbij is dat de smalle batterij zich volledig onder de vloer van de wagen bevindt en deel uitmaakt van het chassis, wat helpt om een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling en grote carrosseriestijfheid te realiseren. Dankzij de combinatie van deze kwaliteiten levert de bZ4X stabiele en responsieve dynamische prestaties en de lange wielbasis zorgt voor een uitstekende binnenruimte.

Actieradius en batterijtechnologie

Toyota heeft een beroep kunnen doen op 25 jaar ervaring in de batterijtechnologie ​ voor geëlektrificeerde voertuigen om voor de bZ4X een lithium-ioneenheid te ontwikkelen met toonaangevende kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De verwachting is dat de batterij zelfs na 10 jaar te zijn gebruikt, nog 90% van haar oorspronkelijke prestaties zal kunnen leveren*.

(* Streefwaarden tijdens ontwikkeling. Er wordt uitgegaan van een gebruiksduur van 10 jaar of 240.000 km (150,000 miles), naargelang wat eerst wordt bereikt.)

De lithium-ionbatterij met hoge densiteit heeft een capaciteit van 71,4 kWh wat een verwachte actieradius van meer dan 450 km moet opleveren (volgens WLTP-statistieken). De cijfers zijn afhankelijk van de versie en zijn voorlopig, in afwachting van homologatie.

Dankzij een efficiënt en doeltreffend verwarmingssysteem dat gebruik maakt van een warmtepomp, blijft de betrouwbaarheid ook bewaard bij temperaturen onder nul, met slechts een beperkt verminderde actieradius tot gevolg. Voor het eerst wordt een batterij van Toyota gekoeld met water. Op dezelfde manier kan de batterij snel worden geladen zonder de veiligheid of de werkingsduur in gevaar te brengen: met een snellaadsysteem van 150 kW kan de batterij in 30 minuten tot 80% worden opgeladen (CCS2). Vanaf het vierde kwartaal van 2022 zal een nieuwe driefasige lader van 11 kW in het voertuig beschikbaar zijn.

Prestaties en vierwielaandrijving

De nieuwe bZ4X maakt gebruik van de veelzijdigheid van het nieuwe platform door zowel voorwiel- als vierwielaandrijving aan te bieden, en ligt zo ten grondslag aan de toekomst van elektrische wagens van Toyota. De voorwielaangedreven bZ4X wordt aangedreven door een zeer responsieve elektrische motor van 150 kW. Deze produceert 204 DIN pk en 265 Nm torsie, waardoor de wagen van 0 tot 100 km/u accelereert in 8,4 seconden en een topsnelheid haalt van 160 km/u. Het systeem biedt de optie om de wagen met één pedaal aan te sturen dankzij een impuls in de regeneratie van remenergie die te bestuurder toelaat te accelereren en het voertuig af te remmen door alleen gebruik te maken van de gaspedaal.

Samen met ontwikkelingspartner Subaru heeft Toyota een nieuw BEV-vierwielaandrijfsysteem ontwikkeld, dat gebruik maakt van de grote AWD-traditie bij beide bedrijven. Dit verhoogt de veiligheid in moeilijke rijomstandigheden en geeft de bZ4X toonaangevende SUV-kwaliteiten bij het off-road rijden.

Het AWD-model beschikt over twee afzonderlijke motoren van 80 kW die de voorste en achterste assen aandrijven. Samen leveren ze een maximumvermogen van 217,5 DIN pk met 336 Nm torsie; de topsnelheid is dezelfde, maar de wagen accelereert nu tot 100 km/u in slechts 7,7 seconden. XMODE beschikt over verschillende rijmodi waaruit men naargelang de weersomstandigheden de meest geschikte kan kiezen: sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (onder 20 km/u), en Grip Control voor het moeilijke off-road werk (onder 10 km/u).

Design – exterieur

De nieuwe Toyota bZ4X heeft een strak en robuust design dat de geavanceerde look van een BEV combineert met de originele kwaliteiten van een SUV. Het frontaanzicht wordt gekenmerkt door de nieuwe "hammerhead" die typisch wordt voor het merk met fijne koplampen en de nadruk op de hoeken vooraan, wat het sterke postuur van de wagen benadrukt.

De wagen heeft een strak profiel met een lage totale hoogte, slanke stijlen vooraan en een lage assenlijn die mogelijk wordt gemaakt door de het lage zwaartepunt van het nieuwe platform. Achteraan ligt de focus van het design op het benadrukken van de hoeken, met een kenmerken achterlicht over de hele breedte van het voertuig. In het design zijn ook aerodynamische elementen verwerkt, zoals luchtgordijnen, een volledige voertuigbodem, een gesplitte dakspoiler en een kenmerkende achterspoiler, achterdiffuser, en een achterruit onder een welbepaalde hoek.

De buitenafmetingen illustreren de inherente voordelen van het ontwerp van het e-TNGA-platform ten opzichte van de Toyota RAV4. Zo is de totale hoogte van de bZ4X 85 mm lager, heeft hij kortere overhangen en een wielbasis die 160 mm langer is dan die van de RAV4. De motorkaplijn is met 50 mm verlaagd. Een toonaangevende draaicirkel van 5,7 m is kenmerkend voor de goede wendbaarheid.

Design – interieur

Het thema voor het interieur is "lagom", een Zweeds woord dat zo veel betekent als "juist goed". We vinden het hier terug in het comfort en de ruimte die de cabine de sfeer van een woonkamer geven. Een gevoel dat nog wordt versterkt door de zachte, geweven bekleding, de satijn-afwerking en de optie van een panoramisch dak.

Het instrumentenpaneel is fijn en laag, wat bijdraagt aan het gevoel van openheid en de zichtbaarheid vooruit van de bestuurder. Het principe van "handen op het stuur, ogen op de weg" wordt ondersteund door de cockpit waarin de mens centraal staat, met een TFT-scherm van zeven inch op gezichtshoogte van de bestuurder, boven de lijn van het stuurwiel zodat de meters met minimale oogbewegingen kunnen worden bekeken.

Bovendien zal een nieuw multimediasysteem verkrijgbaar zijn, met over-the-air (OTA) software updates.

Dankzij de lange wielbasis beschikt de wagen over toonaangevende beenruimte voor alle inzittenden en een passagiersafstand van één meter tussen de heuppunten van de voorste en achterste passagiers. De grote laadruimte beschikt over een aanpasbare laadvloer; met de achterbank geplaatst, is er nog ruimte voor een lading van 452 l.

Innovaties

• Steer-by-wire systeem

De bZ4X zal het eerste productiemodel van Toyota zijn dat het steer-by-wiresysteem One Motion Grip aanbiedt. Dit elektronisch systeem heeft komaf gemaakt met de mechanische verbinding tussen stuurwiel en voorwielen en past de hoek van de wielen precies aan de wensen van de bestuurder aan. Bovendien is er meer beenruimte, is de positie van de bestuurder verbeterd en kan men makkelijker in en uit het voertuig. Het traditionele stuurwiel is vervangen door de One Motion Grip-besturing waardoor de men makkelijker en vlotter stuurt, en geen moeilijke draaibewegingen meer nodig zijn. Volledige vergrendeling kan al worden gerealiseerd met een draai van slechts 150 graden.

De One Motion Grip wordt op een later tijdstip in Europa geïntroduceerd.

• Dak met zonnepaneel

De actieradius van de bZ4X kan worden vergroot door het gebruik van een optioneel dak met zonnepaneel. Dit gebruikt zonne-energie zonder emissies en zonder kosten om de elektriciteit op te wekken die nodig is om de batterij van de wagen op te laden. Het kan worden gebruikt als de wagen uit of aan staat en Toyota heeft berekend dat het in één jaar voldoende energie kan leveren om 1800 km te rijden.

• Nieuwe generatie Toyota Safety Sense

De bZ4X is uitgerust met de derde generatie Toyota Safety Sense. Met nieuwe en verbeterde functies biedt het bescherming tegen nog meer risico's op veel voorkomende ongevallen. Het kan dienst als partner van de bestuurder om de ultieme maatschappelijke mobiliteitsdoelstelling te realiseren: "nul doden en gewonden ten gevolge van verkeersongevallen".

Nieuwe functies zijn onder andere een uitbreiding van het Pre-Collision System zodat het aankomende en inschuivende voertuigen detecteert, onderdrukking van acceleratie bij lage snelheden, en assistentie bij een noodstop.

Toyota beyond Zero

De introductie van de bZ4X versterkt de aanpak van Toyota’s waarbij het meerdere technologieën gebruikt om te beantwoorden aan de verschillende mobiliteitsvereisten door de klanten een volledig gamma geëlektrificeerde voertuigen aan te bieden, waaronder HEV's, PHEV's, BEV's en FCEV's. Toyota wil de CO2 verminderen met gebruiksvriendelijke producten die een grote aantrekkingskracht hebben op de klant, en samen zullen deze technologieën helpen om de koolstofneutrale doelstelling te realiseren.

Nuluitstoot is maar een deel van de ambitie van Toyota, wat duidelijk wordt gemaakt door "beyond" in bZ. Toyota engageert zich om steeds betere mobiliteit voor iedereen te leveren, met producten en diensten de het rijplezier vergroten, waarbij alle weggebruikers veilig zijn en die helpt om in de hele wereld een betere maatschappij te bouwen.

Europese première vindt plaats op 2 december

Persbericht Persbericht in PDF.pdf - 905 KB