Wereldpremière van de gloednieuwe Toyota Land Cruiser: back to the roots
- Toyota's nieuwe Land Cruiser richt zich op zijn traditionele eigenschappen van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid om de zwaarste omstandigheden het hoofd te bieden
- Nieuw model combineert legendarisch DNA van Land Cruiser met nieuwe technologieën voor uitzonderlijke prestaties op de weg en het terrein
- Nieuw GA-F-platform voor carrosserie op chassis legt de basis voor een aanzienlijke verhoging van de stijfheid van carrosserie en chassis om de respons, het rijcomfort en het weggedrag te verbeteren
- Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging en nieuwe ontkoppelbare stabilisatorstang
- 2,8-liter dieselmotor voor een optimaal evenwicht tussen brandstofefficiëntie en prestaties; geëlektrificeerde versie met mild hybrid-technologie van 48 volt beschikbaar begin 2025
Toyota onthult vandaag met veel trots de volledig nieuwe Land Cruiser, een model dat leunt op de originele kwaliteiten waardoor de naam Land Cruiser al meer dan 70 jaar gelijk staat aan kracht en betrouwbaarheid.
Het legendarische Land Cruiser-DNA werd gecombineerd met nieuwe technologieën om zowel op onverhard terrein als bij dagelijks gebruik topprestaties neer te zetten. Het resultaat versterkt de wereldwijde reputatie van Land Cruiser als transport waarop u kunt vertrouwen om u veilig naar uw bestemming en terug thuis te brengen, in de zwaarste omstandigheden.
Toyota opent in oktober de voorverkoop van de nieuwe Land Cruiser voor Europese klanten en de eerste voertuigleveringen worden in de eerste helft van 2024 verwacht.
Trotse traditie
De Land Cruiser werd 72 jaar geleden geboren als de “Toyota BJ”, op 1 augustus 1951. Kort daarna toonde hij zijn kracht en capaciteiten door als eerste wagen met succes naar het zesde station op de berg Fuji te klimmen.
Sindsdien is Toyota’s missie voor Land Cruiser om mensen te voorzien van een voertuig dat hen in veiligheid naar hun bestemming brengt, zelfs in de meest extreme omgevingen. De verschillende ervaringen van klanten over de hele wereld zijn van onschatbare waarde gebleken bij het ontwikkelen van de essentiële sterke punten van de Land Cruiser op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid en het vermogen om slechte wegomstandigheden aan te pakken.
Het is misschien geen verrassing dat zijn duurzame wereldwijde reputatie hem tot een van de meest verkochte modellen van Toyota heeft gemaakt, met 11,3 miljoen verkochte exemplaren tot nu toe*, in meer dan 170 landen en regio's.
*Vanaf juni 2023 omvatten de cumulatieve en jaarlijkse verkoopvolumes ook de Lexus LX en Lexus GX.
Fundamentele prestaties verbeterd met nieuw GA-F-platform
De nieuwe Land Cruiser behoudt zijn klassieke, robuuste carrosserie-op-chassis-constructie en krijgt net zoals de grotere Land Cruiser 300 (niet verkrijgbaar in West-Europa) het GA-F-platform van Toyota, dat een belangrijke rol speelt in het aanzienlijk verbeteren van de terreinprestaties.
Tegelijkertijd is het nieuwe model gemakkelijk te manoeuvreren en comfortabeler in het conventionele rijden op de weg, wat blijk geeft van Toyota's inzet om een praktisch voertuig te maken, afgestemd op de dagelijkse behoeften van klanten.
Het nieuwe chassis is 50% stijver en carrosserie en chassis samen zijn 30% stijver. Die aanzienlijke verhogingen dragen bij tot verbeterde responsiviteit, rijgedrag en rijcomfort. Ook de basisprestaties van de ophanging werden verbeterd, met name om een grotere wieluitslag te verzekeren, een cruciale factor voor de terreincapaciteiten.
Nieuwe elektronische stuurbekrachtiging
Dit is de eerste Land Cruiser met een elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Dat vermindert de terugslag die kan optreden op een ruwe ondergrond en zorgt voor een soepeler, directer stuurgedrag en eenvoudigere wendbaarheid bij alle snelheden. Dankzij het gebruik van EPS kan de nieuwe Land Cruiser ook Lane Tracing Assist gebruiken als onderdeel van zijn Toyota Safety Sense-pakket voor actieve veiligheid en rijhulpsystemen.
Ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan: een primeur voor Toyota
De nieuwe Land Cruiser wordt nog terreinvaardiger dankzij een nieuwe ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan. De SDM-technologie (Stabiliser with Disconnection Mechanism) is een primeur voor Toyota en stelt de bestuurder in staat om de status van de stabilisatorstang te wijzigen met behulp van een schakelaar op het dashboard. Die flexibiliteit garandeert betere rijeigenschappen op ruwe wegen, evenals meer comfort en een eenvoudiger rijgedrag op de weg.
Upgrades voor de Multi-Terrain Monitor en Multi-Terrain Select bieden nog meer ondersteuning bij het offroad rijden. Met behulp van een hogeresolutiecamera en -scherm geeft de Multi-Terrain Monitor de bestuurder een duidelijk zicht op de zone onmiddellijk rond en onder de wagen. Het Multi-Terrain Select-systeem past de prestaties van de wagen automatisch aan de rijomstandigheden van elk terrein aan.
Nieuwe aandrijflijnen
De aandrijflijn weerspiegelt de focus van Toyota om het model zo te ontwerpen en te ontwikkelen dat het de levensstijl en het levensonderhoud van mensen ondersteunt, en draagt daarmee bij tot de lange reputatie van het model op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid op de weg en het terrein.
In West-Europa wordt de nieuwe Land Cruiser geïntroduceerd met een 2,8-liter turbodiesel die ontwikkeld werd met het oog op een sterk evenwicht tussen zuinigheid en prestaties. Hij levert een maximumvermogen van 204 DIN-pk/150 kW en wordt gekoppeld aan een nieuwe Direct Shift-achttrapsautomaat, die hem de kracht geeft om tot 3.500 kg te slepen. Begin 2025 zal een geëlektrificeerde aandrijflijn verkrijgbaar zijn die de krachtige en efficiënte dieselmotor combineert met de mild hybrid-technologie van 48 volt.
Design: traditie samen met moderniteit
Traditie werd vermengd met moderniteit om een tijdloze look te creëren die uitdrukking geeft aan het vermogen van de wagen om zware omstandigheden het hoofd te bieden. De vormgeving legt ook de functionele schoonheid bloot die de beste professionele tools tentoonstellen.
De robuuste look drukt de ‘back to its origins’-eigenschap van de nieuwe Land Cruiser uit, maar is ook zeer praktisch. De terreinprestaties worden bevorderd door kortere overhangen, gevormde hoeken en een vernauwde onderkant van de carrosserie; de onderdelen werden dan weer ontworpen om ze in geval van schade makkelijk te vervangen.
In profiel vertoont het carrosseriedesign een klassiek Land Cruiser-silhouet, met sterke horizontale lijnen. De totale lengte bedraagt 4.920 mm, de breedte 1.980 mm en de hoogte 1.870 mm, terwijl de wielbasis 2.850 mm bedraagt.
Het interieur biedt keuze uit vijf of zeven zitplaatsen, met een design dat de kracht en functionaliteit van een authentieke terreinwagen oproept. Dat komt tot uiting in details zoals het horizontaal geplaatste instrumentenpaneel en de schakelaars die nauwkeurig gevormd zijn om de bediening te vergemakkelijken, zelfs wanneer men op moeilijk terrein rijdt.
Het zicht rondom van de bestuurder kreeg prioriteit dankzij de lage motorkap, het horizontale instrumentenpaneel en diepere zijruiten die lager komen.
Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe Land Cruiser zal profiteren van de nieuwste Toyota Safety Sense-systemen binnen een uitgebreid Toyota T-Mate-pakket van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en technologieën die de bestuurder ontlasten.
Land Cruiser First Edition
De volledig nieuwe Land Cruiser zal in Europa worden geïntroduceerd met een speciale ‘First Edition’-uitvoering, die exclusief is voorbehouden aan klanten tijdens de initiële voorverkoopperiode vanaf oktober van dit jaar.
Deze beperkte versie (er zullen ongeveer 3.000 exemplaren worden gebouwd voor Europa) benadrukt het erfgoed van de Land Cruiser met speciale stijlkenmerken en een sterk offroad karakter. Enkele details zijn de klassieke ronde koplampen en de twee specifieke tweekleurige carrosserieafwerkingen: Sand en Smoky Blue. Meer details zullen dichter bij de lancering van de voorverkoop worden verstrekt.
Ellen De Wilde