WERELDPREMIÈRE VAN DE VOLLEDIG NIEUWE TOYOTA RAV4 OP HET INTERNATIONALE AUTOSALON VAN NEW YORK

• Toyota onthult vijfde generatie van RAV4 op Internationaal Autosalon van New York op 28 maart
  • Introductie in Europa in eerste kwartaal van 2019
  • Eerste RAV4 gebouwd op TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) voor aanzienlijke voordelen op het gebied van rijcomfort, weggedrag, veiligheid en rijplezier
  • Nieuw ontwikkelde TNGA-motoren – 2.0-benzinemotor en hybridesysteem met 2.5-motor
  • Verbeterd rijgedrag dankzij geoptimaliseerde vierwielaandrijving
  • Uniek design met robuuste stijlelementen en doorgedreven verbeteringen inzake waarneembare en zintuiglijke kwaliteit
Op 28 maart 2018 onthult Toyota de volledig nieuwe, vijfde generatie van zijn SUV RAV4 op het Internationale Autosalon van New York. Als eerste RAV4 die op het TNGA-platform is gebouwd, zet hij een aanzienlijke stap voorwaarts op het gebied van motortechnologieën, dynamische prestaties, intelligente veiligheidsvoorzieningen en globale kwaliteit, terwijl hij tegelijk trouw blijft aan zijn indrukwekkende erfgoed als grondlegger van het SUV-segment.

Robuust designconcept

De robuuste stijl van de nieuwe RAV4 laat geen twijfel bestaan over het gespierde en capabele karakter dat aan de basis lag van Toyota’s benadering voor de jongste generatie van ‘s werelds populairste SUV.

De hogere bodemvrijheid en bredere uitstraling spreken boekdelen over zijn robuuste karakter.

Het design van de RAV4 weerspiegelt zijn terreinkwaliteiten en zijn honger naar plezier en avontuur en sluit zo perfect aan bij het doelpubliek. Dat bestaat uit jonge gezinnen die volop van het leven genieten, of ze nu door de stad pendelen of de wijde natuur intrekken om te sporten, te ontspannen of simpelweg te genieten van het uitzicht.

Wendbaarheid is altijd al een troef geweest van de RAV4 en stond ook bij het nieuwe design centraal. Met zijn lengte van 4.600 millimeter wijkt het nieuwe model trouwens maar lichtjes af van zijn voorganger. Maar terwijl de voorste en achterste overhang korten werden, groeide de wielbasis met 30 mm om een nog ruimer en comfortabeler interieur te creëren. Ook de bagageruimte werd uitgebreid en maakt van veelzijdigheid haar stokpaardje dankzij de neerklapbare achterbank, de dubbele koffervloer en de zijdelingse opbergnetten. De breedte steeg met 10 millimeter tot een totaal van 1.855 millimeter, waardoor het interieur comfortabeler en ruimer werd voor de inzittenden.

Innovatieve aandrijf- en ondersteltechnologieën

De nieuwe RAV4 wordt verkrijgbaar met twee TNGA-motoren, die allebei zuiniger en krachtiger werden dan in de huidige RAV4. De nieuwe hybrideaandrijving met 2,5-litermotor combineert zuinigheid en beperkte emissies met een stillere werking, meer vermogen en een alertere respons. De hybridemotor blijft een unieke verkooptroef in het segment van de RAV4 en trekt alsmaar meer klanten aan. Een nieuwe 2.0-benzinemotor wordt eveneens verkrijgbaar en kan naar keuze aan een handgeschakelde of automatische transmissie worden gekoppeld.

Het weggedrag werd van zijn kant sterk verbeterd dankzij de gevoelig performantere vierwielaandrijvingen waarmee de nieuwe RAV4 kan worden uitgerust. Voor de hybrideversie ontwikkelde Toyota een volledig nieuwe elektrische aandrijving, die het vermogen van het hybridesysteem optimaal benut door met een tweede elektromotor de achterwielen aan te drijven. Zo genereert het systeem meer koppel, gaat het energieverliezen tegen, verlaagt het de verbruikscijfers en biedt het uitstekende AWD-prestaties in alle rijomstandigheden. Voor de 2.0-benzineversie werd de nieuwe, mechanische vierwielaandrijving eveneens verbeterd, met een dubbele koppeling en loskoppelbare achteras voor de versies met automaat.

Met zijn lage zwaartepunt en geoptimaliseerde gewichtsverdeling versterkt het TNGA-platform ook de dynamische capaciteiten van de RAV4, met een stijvere koetswerkconstructie en nauwkeurigere, stabielere en alertere respons op de bestuurdersinput.

Stephan Lesuisse Toyota Belgium